Kullagret glappar i sitt säte. Hålet är alltså lite för stort. Hur gör man för att det inte skall glappa. Kan man ta en körnare och banka på metallen. Problemet är att det är gjutet gods. Det är inte mycket det glappar. Men i toppen på axeln ca 18 cm uppåt från lagret så är det några tiondelar. Och jag tänkte bygga om fräsens till att bara ta skaftfräsar i dag kan den bara ta 8mm och max 10000 rpm. Så det kommer bli nya remskivor och frekvens styrning. Men fräs stålen vibrerade rät friskt så dom tiondelarna kanske gör att axeln vibrerar mera vad vet jag. Själva hålet för kullagret är lite koniskt åt fel håll. Det är tight och fint när man sätter i det men när det kommer ner någon centimeter och så att säga faller på plats så glappar det.

På bilden är det axeln och täck brickan med tre skruvhål som sitter ovanför kullagret som bland anat håller axeln på plats så den inte kommer uppåt.

1445013864958-26615735.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det absolut bästa vore att fräsa upp lagerläget och sen få en hylsa som kyls/pressas i sen monterar du lagret i den nya bussningen.

Fulingen kan vara att man fixerar lagret med permabound.

Lim. Loctite 638 Cylindrisk fastsättning.

Jag kommer på rak arm på två "enklare" lösningar:

• Kleta på lite Loctite (cylindrisk fastsättning) på utsidan av lagrets ytterbana och montera sedan på plats. Loctiten fungerar som ett lim, och funkar om glappet inte är för stort.

• Se om det går att schimsa med tunnplåt (mässing), men om lagerhuset är koniskt och trängst längst upp kan det bli pillrigt som tusan att få till det.

Att banka på lager för att demolera dem är ingen bra idé, risken är stor att du förstör lagret + att det blir ett helsike när du en dag ska byta lager och få ut det gamla :confused:

Nu var jag nog lite otydlig jag tänkte inte att man skulle banka på kullagret då det är härdat utan mera på gjutgodset runt lager sätet.
Att fräsa upp sätet och fixa en ring låter riktigt seriöst. Men jag gissar att det inte är helt trivialt att göra det.

Vad är pemabond när jag googlade så dök det upp något med böcker.

Vad betyder cylindrisk fastsättning med lim. När man limmar hur lätt är det då när man behöver ta bort för att byta lager. Det blir trots allt lite varmt när axeln snurrar med 20-25 tusen rpm hur påverkar det limmet.

Det kan lika gärna varit jag som tänkte tokigt :D

Loctite cylindrisk fastsättning är gjord just för den här typen av applikationer, så nog ska den tåla temperaturerna. Det blir ju lite svårare att få lös lagret, speciellt jämfört med ditt nuvarande glapp, men det är inte värre än att det varit presspassning - som det ska vara.

Kört Loctite 638 på ramlagren i åtskilliga tvåtaktsmotorer, med största säkerhet en applikation som ställer högre krav än din maskin. När det sitter direkt i ett lagerläge av aluminium har det fungerat så länge spelet är minimalt, inget nämnvärt glapp men att lagret enkelt glider på plats - aluminium expanderar mer än stål så när motorblocket blir varmt har man automatiskt nackdelen att lagerläget blir större. Med lagerläge i järn/stål brukar betydligt större glapp fungera med enbart 638. Har man för stort glapp lägger man som tidigare sagt shimsplåt imellan.

pär h skrev:
Nu var jag nog lite otydlig jag tänkte inte att man skulle banka på kullagret då det är härdat utan mera på gjutgodset runt lager sätet.
Att fräsa upp sätet och fixa en ring låter riktigt seriöst. Men jag gissar att det inte är helt trivialt att göra det.

Vad är pemabond när jag googlade så dök det upp något med böcker.

Vad betyder cylindrisk fastsättning med lim. När man limmar hur lätt är det då när man behöver ta bort för att byta lager. Det blir trots allt lite varmt när axeln snurrar med 20-25 tusen rpm hur påverkar det limmet.

Att maskinbearbeta är inte gjort i en handvändning och lär kosta lite men då blir det riktigt gjort.

Att låsa fast lagret i ett lite fel läge ger punktbelastning på lagret med varmgång som följd. Och är det två lager i följd som inte linjerar är det värre och du förkortar livslängden.

Permabond ska det vara och det är cylindrisk fastsättning som många andra här förespråkar.

Limm låter som ljuv musik i mina öron. Om man behöver byta ett limmat lager är det våld med avdragare som gäller. Eller kan man värma med en låga.

Värme är den metod som Loctite rekommenderar för demontering av grejer fastsatta med deras olika varianter av cylindrisk fastsättning. Men man kör ju med det som passar situationen bäst, sitter det värmekänsliga grejer i närheten är det inte alltid praktiskt att göra så.

Du kan kanske lägga bladmässing av lämplig tjocklek mellan lagret och lagerhuset? :confused:

I detta fall så finns det inget som skulle kunna ta skada av värme förutom lagret, men det skall ju i alla fall bort.

Nu vet inte jag hur pass tunna shims man kan få tag på. Gissnings vis är det inte många hundradelar, och som jag skrev tidigare tror jag det blir svårt med shims med tanke på att lagerläget är lite koniskt. Att det skulle bli lite fel vinkel mellan dom båda lagerna om man skulle shimsa det ena gissar jag inte är något problem. För kullagerna i detta fall klarar nog av den lilla avvikelse som blir sinsemellan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.