Dede77 Dede77 skrev:
Börja med att se om du kan hitta vad som luktar.
Brukar inte börja lukta så direkt så känns som något har ändrats på kort tid.

Sen kolla och åtgärda följande om det inte är gjort.
Plast som täcker marken i hela krypgrunden.
Inget organiskt material som ligger där.

Kan du mäta fuktigheten i syllarna så gör det på lite olika ställe.
Kan även mäta luftfuktigheten (NV delen, fritt hängandes sensor).
Finns det något speciellt verktyg att mäta luftfuktighet med?

useless useless skrev:
Ozoneair säljer även avfuktare nu för tiden (likväl som dom säljer luftrenare utan ozon under samma namn). Men kanske inte mitt förstahandsval för att köpa krypgrundsavfuktare av god kvalitet...
Vad skulle du rekommendera isåfall?

Fuktigheten i luften mäter man med en hygrometer. Finns med batteri som man kan sätta i krypgrunden och sedan ha en huvudenhet med display uppe i huset som är enkelt att läsa av. Fukt i material mäts med fuktkvotsmätare som ser ut som en liten dosa med två spetsar på som man lätt trycker in det som ska mätas. Finns även mätare som använder radiovågor för att se om det är fukt innanför kaklet i ett badrum t.ex.

Satsa på avfuktare plus ventilation med undertryck av krypgrunden tycker jag.

Lägg in en bild på din krypgrund

1. Logga fuktigheten, jag kör TFA
"TFA Dostmann KLIMALOGG PRO Starter Set Hygrometer "
Sätt 2-3 mättare på olika platser, fäst dem 10 cm under blindbotten

2. Börja med ta bort organsikt material i krypgrunden som sågspån etc, lägg ångspär, vik upp 10-15 cm mot grundmuren.
Loga och se om det hjälper.

3. Isolera ovanpå plasten med en isoleringsmatta

4. Sätta igen ventialtion och avfuktare.

Här får du lite bilder. Farsan fixade nog lite här för en 15 år sedan och sen dess har det stått orört. Så det ser ju ut som kriget

• Byggarbetsplats med damm och bråte, gamla byggmaterial och verktyg huller om buller, skyddsplast på golvet, ser ut som det inte rörts på länge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med isolering och synliga metallrör i ett gammalt garage, pussel av träpaneler och betongväggar från tidigare renovering för 15 år sedan.
    Skapa konto
  • Torftig källartak med synliga ventilationsrör och rå isolering, tecken på slitage och försummelse under flera år.
    Skapa konto
  • Oordnad källare med stege, staplade stolar, gul plast och isoleringsmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Orörd källare med stege, plastöverdrag, stolar och byggmaterial i stökig miljö.
    Skapa konto
  • Oordnad källare med gammal betongvägg, träbitar, rör och plast. Tak med isolering och lösa föremål spridda; ett projekt som stått orört i 15 år.
    Skapa konto
W William Mellander skrev:
Vad skulle du rekommendera isåfall?
Att man städar bort allt organiskt material och ser till att marken är täckt med plast som är tätad mot grundmuren.

Det ser ut att behövas en storstädning. Förutom det tycker jag det ser bra ut.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Krypgrund, det där är ju en stågrund. Jag byter gärna den mot krälgrunden jag ska arbeta med i sommar. Där blindbotten på vissa ställen är 10 cm ovanför näsan när du ligger på rygg.

Det ser ju ut som att marken redan är täckt med byggplast. Så någon yttre faktor borde ha ändrats de senaste månaderna för att lukten ska uppstå.
Kommer lukten upp i huset eller är det nere i källaren den känns?

Redigerat:
Du får gärna komma hit
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Krypgrund, det där är ju en stågrund. Jag byter gärna den mot krälgrunden jag ska arbeta med i sommar. Där blindbotten på vissa ställen är 10 cm ovanför näsan när du ligger på rygg.

Det är ju ut som att marken redan är täckt med byggplast. Så någon yttre faktor borde ha ändrats de senaste månaderna för att lukten ska uppstå.
Kommer lukten upp i huset eller är det nere i källaren den känns?
Du får gärna komma hit o fixa med den;) Nja det har väl luktat ganska länge egentligen, bara mer att morsan tycker det luktar som fan medans jag knappt känner någonting. Hon tycker att det luktar i hela källaren. Men ska jag kanske ta ut all skit som finns och lägga ny byggplast? eftersom att den legat där såpass länge och jag vet inte om arbetet gjordes rätt när det väl gjordes.

• Gilla
useless
  • Laddar…
O
W William Mellander skrev:
Du får gärna komma hit

Du får gärna komma hit o fixa med den;) Nja det har väl luktat ganska länge egentligen, bara mer att morsan tycker det luktar som fan medans jag knappt känner någonting. Hon tycker att det luktar i hela källaren. Men ska jag kanske ta ut all skit som finns och lägga ny byggplast? eftersom att den legat där såpass länge och jag vet inte om arbetet gjordes rätt när det väl gjordes.
Det kommer alltid lukta lite krypgrund. Det kan ju vara så att det som behöver till är bättre ventilation i huset för att få ut lukten.

Så var det hemma hos mig i alla fall!

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
Om den rwlitva luftfuktigheten är normalt, alltså betydligt lägre än 99% som i den jag ska renovera, så kanske det räcker med att sätta en fläkt i ytterväggen. Då sugs källarens lukt ut istället för att ta sig upp i resten av huset.

Det finns en hel del att läsa kring krypgrunden på Ljungby fuktkontroll & sanerings hemsida

https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm

O
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om den rwlitva luftfuktigheten är normalt, alltså betydligt lägre än 99% som i den jag ska renovera, så kanske det räcker med att sätta en fläkt i ytterväggen. Då sugs källarens lukt ut istället för att ta sig upp i resten av huset.

Det finns en hel del att läsa kring krypgrunden på Ljungby fuktkontroll & sanerings hemsida

[länk]
Men gör man det suger man också in ny luft utifrån. Luft som på sommaren kommer in och kondenserar. Så det ska man vara lite försiktig med.

• Gilla
Kane och 2 till
  • Laddar…
Ser ju ut som ventialtion är igensat ser också ut som ett rör går ut, kasnke har det suttit en avfuktare där förrut? (sista bild rör leder ut upp till vänster är det till utanför huset?)

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
Morsan snackade om någon avfuktare som vi haft förr så kanske den har suttit där, får höra med henne

• Gilla
boihus123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.