Hej!
Vi bor i ett hus med krypgrund, och det har börjat lukta väldigt mycket därifrån. Hur bör man gå tillväga i en sådan situation? Behöver grunden saneras, eller skulle det räcka med att installera en avfuktare – exempelvis en från Ozoneair?
Tar gärna emot alla tips ni har! – jag håller fortfarande på att lära mig det mesta kring detta. Fråga gärna om något är otydligt.
Med vänlig hälsning,
William
Vi bor i ett hus med krypgrund, och det har börjat lukta väldigt mycket därifrån. Hur bör man gå tillväga i en sådan situation? Behöver grunden saneras, eller skulle det räcka med att installera en avfuktare – exempelvis en från Ozoneair?
Tar gärna emot alla tips ni har! – jag håller fortfarande på att lära mig det mesta kring detta. Fråga gärna om något är otydligt.
Med vänlig hälsning,
William
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
En bra början är väl att ta reda på vad som luktar? Börjar det lukta helt plötsligt brukar det vara ju nåt djur som dött där eller något liknande.
Avfuktare är det sista man tar till när alla passiva åtgärder är utförda.
Avfuktare är det sista man tar till när alla passiva åtgärder är utförda.
Inga döda djur, luktar gammal källare.
Finns där tryckimpregnerat virke?
Hur är fuktigheten i grunden?
Hur är fuktigheten i grunden?
Ozoneair säljer även avfuktare nu för tiden (likväl som dom säljer luftrenare utan ozon under samma namn). Men kanske inte mitt förstahandsval för att köpa krypgrundsavfuktare av god kvalitet...T TheGame skrev:
Ja du har rätt dom hade även avfuktarr.useless skrev:
Att dom har luftrenare och ozongenerator visste jag redan, det skrev jag ju. Kanske var otydlig
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
När är huset byggt?
Börja med att se om du kan hitta vad som luktar.
Brukar inte börja lukta så direkt så känns som något har ändrats på kort tid.
Sen kolla och åtgärda följande om det inte är gjort.
Plast som täcker marken i hela krypgrunden.
Inget organiskt material som ligger där.
Kan du mäta fuktigheten i syllarna så gör det på lite olika ställe.
Kan även mäta luftfuktigheten (NV delen, fritt hängandes sensor).
Brukar inte börja lukta så direkt så känns som något har ändrats på kort tid.
Sen kolla och åtgärda följande om det inte är gjort.
Plast som täcker marken i hela krypgrunden.
Inget organiskt material som ligger där.
Kan du mäta fuktigheten i syllarna så gör det på lite olika ställe.
Kan även mäta luftfuktigheten (NV delen, fritt hängandes sensor).
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg