Har fritidshus i Leksand med krypgrund som hade mycket fukt med rutten trossbotten som revs ut. Trygghetsvakt monterades. På marken lades Favolen 10 mm och armerad markduk ovanpå. En firma som arbetar med fukt och mögel gjorde arbetet. Jag satte in torrbollar aug-sep blev det 2,6 l och okt-dec 1,6 l vatten. Krypgrunden består av 2 rum ca 15 m2 vardera. 3 torrbollar i varje rum. Min första fråga är det bra att använda torrbolla? Firman som installerade är tveksam. Min andra fråga är skall jag sätta igen kattgluggarna 2 st i varje rum med isolering? Installationsfirman säger bestämt nej. Mailat till Ljungby Fukt som säger att torrbollar kan användas. Vad gäller kattgluggar får man prova sig fram. Min tanke är att om kattgluggar stängs på hösten blir den varma luften kvar där inne. Trygghetsvakt håller den varm. Den kalla luften som är fuktig hålls utanför. Isoleringen tas bort på våren. Så gjorde man förr. Tacksam för goda råd och synpunkter

Om du värmer och avfuktar utrymmet så ska du ventilera så lite som möjligt. Annars kommer du ju bara att elda för kråkorna och försöka avfukta hela världen...
Ventilationen bör vara stängd även på sommaren eftersom uteluften innehåller mest fukt då och grunden är kallare än uteluften, vilket gör att fukt kondenserar där nere.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tack useless för ett intressant svar! Det är tvärtemot vad experterna säger som jag varit i kontakt med på Trygghetsvakten. Med stängda ventiler kommer den fukt som finns i krypgrunden och som kan kondenseras värmas av Trygghetsvakten så att den inte kondenseras. Är det rätt tänkt så? Krypgrunden hålls nu torr av Trygghetsvakten. Den var påslagen väldigt länge i höstas. Hög elförbrukning. Marken var väldigt fuktig tidigare. Markfukt stoppas nu av isolering och markduk. Vad tror du om torrbollar? Hoppas på nya kommentarer!

Trygghetsvakten säljer ju två varianter, både en riktig sorptionsavfuktare och (vad jag uppfattat som) en värmeslinga ...

Vilken av dem har du?

Edit: föv tycker jag deras hemsida är lite för mycket "snake oil" för att de ska få kallas "experter"...

Funktionen hos trygghetsvakten (standardmodellen) är att den värmer luften så att den relativa fuktigheten sjunker och risken för kondens minskar. Det är fortfarande lika mycket vattenånga i luften.
Torrbollar funkar säkert på marginalen, men det är ganska små vattenvolymer som försvinner ur luften jämfört med om man har en riktig avfuktare. Men så länge man inte släpper in ny luft så gör det iallafall nån liten nytta...

Skaffa en loggande mätare som mäter temperatur och fuktighet över en längre tid. Sen kan man avgöra vilka åtgärder som behövs.

På ByggaHus finns goda råd från expert och byggnadsingenjör Charlotte Andersson. Hon anser att ventiler skall stängas på sommaren för att förhindra att varm och fuktig luft tränger in i krypgrunden. Ventilerna öppnas på hösten då temperaturen är ca 5 grader. Jag har trygghetsvakten värmeslinga 50 m kabel. Favolen 10 mm i grunden och ovanpå reflekterande markduk som är uppdragen på grundmuren och fäst med specialspik. Skarvarna är tejpade med specialtejp. Bra jobb av installatören. Han tycker iatt ventilerna absolut inte får stängas. Många experter men olika råd! Vad menas med "snake oil"? Ormolja? Jag har mailat till Trygghetsvakten både installatören och kontoret Göteborg. Inget svar! Ljungby Fukt svarar att jag får prova mig fram!!

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
R
R Rolf Ivar skrev:
På ByggaHus finns goda råd från expert och byggnadsingenjör Charlotte Andersson. Hon anser att ventiler skall stängas på sommaren för att förhindra att varm och fuktig luft tränger in i krypgrunden. Ventilerna öppnas på hösten då temperaturen är ca 5 grader. Jag har trygghetsvakten värmeslinga 50 m kabel. Favolen 10 mm i grunden och ovanpå reflekterande markduk som är uppdragen på grundmuren och fäst med specialspik. Skarvarna är tejpade med specialtejp. Bra jobb av installatören. Han tycker iatt ventilerna absolut inte får stängas. Många experter men olika råd! Vad menas med "snake oil"? Ormolja? Jag har mailat till Trygghetsvakten både installatören och kontoret Göteborg. Inget svar! Ljungby Fukt svarar att jag får prova mig fram!!
Illustration av vintage ormolje-flaska med text som hävdar botande egenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Matskarl21
  • Laddar…
R Rolf Ivar skrev:
Tja, man kan väl säga att deras hemsida konstant benämner deras värmeslinga som en "avfuktare" vilket är lite väl kreativt ...

Råden är många och motsägelsefulla. Trygghetsvaktens expert säger att jag får inte stänga ventiler. ByggaHus experten säger stäng ventilerna sommartid. Useless tycker jag skall stänga ventilerna även sommartid (menas det året runt då). Har tagit kontakt med OBM Avfukting och väntar svar och även Husgrunder.com där Mikael svarar på frågor.Han ber mig ringa. Gör det nästa vecka. Charlotte Andersson säger att krypgrunder har problem med fukt. Jag instämmer. Det är därför jag frågar om goda råd.

useless useless skrev:
Skaffa en loggande mätare som mäter temperatur och fuktighet över en längre tid. Sen kan man avgöra vilka åtgärder som behövs.
Du har gjort åtgärder mot fukten, nu är det dags att utvärdera de nya förutsättningarna som det ger.
Kanske behöver du inte göra ngt mer alls.

Tyvärr finns det en orsak till motsägelsefulla råd. Inget hus (grund), markförhållande, klimat, användningssätt etc etc är ngt annat likt. Alla dessa variabler samverkar och styr vilka förhållanden som råder. Sedan tycks det finnas mkt tyckande och mindre vetande bland alla inblandade personer, även gällande sk experter. Förmodligen just pga att det är ett komplext problem, samt att just alla variabler sällan är kända, och då får man falla tillbaka på tumregler och "normalfall".

Om man vänder på steken och tänker sig att man själv hade egen firma som "fuktexpert" så utifrån ovan resonemang vill man såklart att kunderna ska vara nöjda, (man är väl seriös). Om man då inte vet alla betydelsefulla variabler så ligger det nära till hands att ta till storsläggan och sätta in "allt" så man i princip skulle kunna torrlägga grunden under en flotte... Men det kan ju bli väldigt dyrt, onödigt dyrt.

Det kan också vara ett alt att bara byta det som är dåligt/fuktskadat, och använda goda kvalitativa mtrl, och sedan låta grunden sköta sig på samma sätt som tidigare. Om förhållandena inte är extremt fuktiga så kanske man behöver byta trossbottenskivor var 30:e - 50:e år. Dvs i klass med att byta yttertak. Det känns intuitivt som en billig och bra lösning tycker jag. Det riktigt väsentliga är att syllar och reglar/bjälkar inte blir ankomna.

P
Torrbollar fungerar dåligt i låga temperaturer.

Många bra åsikter. Jag har rivit ut trossbotten med gamla ruttna bräder och isolering även bytt delvis ruttna reglar. Sprutat med AMP-91 Satt in nya reglar och isolering. Trossbottenskivor från ByggMax av fibercement. Nya trossbottenbräder av hyvlad kärnfuru. Inte bra med tryckimpregnerat. Har skaffat fuktmätare från Biltema. Finns i fritidshuset bara korta perioder och under sommaren. Oldboys kommentar vänta och se låter klok. Trygghetsvaktens installatör kommer och mäter i vår och kan kanske då ge goda råd. Tacksam för alla kommentarer. Fukt i krypgrunder är ett komplicerat problem. Det finns bra information på nätet.

R Rolf Ivar skrev:
Trygghetsvaktens installatör kommer och mäter i vår och kan kanske då ge goda råd.
Det är bättre att mäta kontinuerligt. En mätning vid ett tillfälle säger inte så mycket.

R
Bilda dig en egen uppfattning och lyssna inte bara på säljare som vill sälja sin produkt.

Hus från -87, 140kvm krypgrund som var plastad orginal. När jag flyttade in så satte jag ner fuktmätare på 3ställen. Hade 90% luftfuktighet stundtals.
Läste på själv och la ut isolering ovanpå plasten, in med en kondensavfuktare samt satte igen alla gluggar helt.
Under 60% året om samt att t.ex nu har jag 9 grader där nere och slipper kalla golv som när jag hade öppna gluggar och minusgrader o blåste gjorde att man behövde tofflor inne.

Kanske inte lösningen för alla utan mer att det går o lösa själv om man läser på lite.

R RalleB skrev:
Läste på själv och la ut isolering ovanpå plasten, in med en kondensavfuktare samt satte igen alla gluggar helt.
Under 60% året om samt att t.ex nu har jag 9 grader där nere och slipper kalla golv som när jag hade öppna gluggar och minusgrader o blåste gjorde att man behövde tofflor inne.

Kanske inte lösningen för alla utan mer att det går o lösa själv om man läser på lite.
Vad var det för isolering du la ut?

• Gilla
lasa7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.