Hej

Bor i ett hus från 1970 med krypgrund. Stommen i huset är betongblock, både nerifrån och på sidorna. Direkt på dessa betongblock sitter det cellplastskivor(taket), det vill säga det är inget organiskt material öht i kontakt med krypgrunden. Dock är det från byggår 4 st värmeelement ala 250W styck kopplade till en termostat i krypgrunden. Krypgrunden är ventilerad med en ventil på en av långsidorna, inget mer.

Min fråga är då om det är nödvändigt att ha dessa värmeelement på? Hur varmt behöver det vara i min krypgrund? Den är inställd på 15 grader nu tror jag. Så det är inte gratis att köra dem dygnet runt direkt. Beroende på när jag tittar i grunden är det mer eller mindre fuktigt. I februari hängde det vattenpärlor i taket, vilket inte kändes så bra men saknar ju betydelse då det endast är betong/cellplast. Det är ingen plast på backen utan jord.

Några med bra tips gällande detta?

Åsa Lund
Numera görs kryprummen täta mot marken och omgivande luft för att hålla låg fukthalt.

NCC har i vår krypgrund satt värmekabel som styrs av fuktgivare. Den ska då värma luften tills dess att fukthalten går ner till 70%. Drar ca 1500 kWh per år.

Vi har satt dit en Woods avfuktare istället. Den har slangutlopp för kondensvatten. Det vattnet leds ner under plastfolie på marken. Minskar energin till 500 kWh per år jämfört med NCC-modellen. Funkar klockrent!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.