Hej!
Jag håller på att regla upp ett uterumsgolv. Själva uterummet med väggar och tak står redan där, och väggarna står på en mur av betonghålsten som tillsammans med huset bildar en ”bassäng” (detta har tidigare varit fyllt med jord/sand och på det har det legat betongplattor).

Vi bestämde att det vore trevligt med ett riktigt golv, och det kommer bli en krypgrund under. Jag ska göra en lucka i golvet och man kommer kunna krypa i en gång jag grävt och inspektera, men på övriga ställen kommer det vara ~1,5-2 dm till golvreglar och bärlina.

Jag tänkte från början täcka marken med plast och ta upp ventilationshål i väggarna, men efter att ha läst runt lite här blir jag osäker. Ska man inte ha ventilationshål? Vi hade inte tänkt ha någon avfuktare. Utrymmet är 4,5x9 meter stort om det spelar någon roll.

Mvh,
Martin

Idag bygger man inte krypgrund utan varmgrund. Konceptet med det är att man isolerar marken och även väggarna i krypgrunden för att på det sättet ha samma temp i krypgrunden som i bostaden.

Detta för att boverket säger att RF i nya krypgrunder aldrig får överstiga 75% och det är väldigt svårt att uppnå.

Men detta kanske är för sent att gå över till i ditt stadium?

• Gilla
Martin3000
  • Laddar…
H huggan skrev:
Idag bygger man inte krypgrund utan varmgrund. Konceptet med det är att man isolerar marken och även väggarna i krypgrunden för att på det sättet ha samma temp i krypgrunden som i bostaden.

Detta för att boverket säger att RF i nya krypgrunder aldrig får överstiga 75% och det är väldigt svårt att uppnå.

Men detta kanske är för sent att gå över till i ditt stadium?
Nja, det skulle jag väl kunna, men det är inte ett uppvärmt utrymme ovanför och nån vidare tjocklek på isolering får jag inte plats med..

Då behöver du inte oroa dig. Plasten skulle jag tagit men inte gjort mer.

• Gilla
Martin3000
  • Laddar…
Ok, såhär då:

-Ingen ventilation
-Marken täckt av plast, alla skarvar tejpade och limmad mot grunden
-Övervakning på luftfuktigheten

Blir det inte dålig lukt med stillastående luft där nere?

Blir det illaluktande så beror det på något annat, vilket är en bra indikator på att något är fel.

• Gilla
Martin3000 och 1 till
  • Laddar…
Kanon, då testar jag, tack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.