11 544 läst ·
37 svar
12k läst
37 svar
krypgrund med fukt
Krypgrunders problem kommer inte av att klimatet har ändrats. De kommer av att byggtekniken har ändrats. Tidigare isolerades inte golven och då kom värmen från huset ned i grunden och höll den varm. Den varma vårluften ställde alltså inte till oreda där nere.
Detta borde nilsson.ph veta om han är den ingenjören han utger sig för att vara.
Detta borde nilsson.ph veta om han är den ingenjören han utger sig för att vara.
Hehe visst har du en poäng. Men det du skriver om är torpargrund vilket är "modern" till krypgrunden. Visst kan du skippa isolering i bjälklaget och på så sätt värma upp grunden. Det sker dock främst på under kalla årstiden då fuktproblemen är frånvarande. Med ett allt fuktigare klimat under längre tid under sommaren så är torpargrunden inte heller 100% fuktsäker i alla lägen. Det förekommer även fuktskador i traditionella torpargrunder.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Alltid denna debatt om ventilers vara eller icke vara. En parentes är att jag har källardörren på vid gavel till gäststugans källare, 2x2 meter och där slår jag nu hela tiden i 85-90% luftfuktighet - med dörren öppen. Just för att det bara leder till än mer varm uteluft som slår in i den kalla källaren, men där den varma uteluften inte räcker till för att värma källaren. Där snackar vi ändå ventilation...
Denna krypgrund fotade jag när jag var på husvisning. Enbart ventilerad med mängder med ventiler och 100% eller strax under i luftfuktighet (vattenutfällning på stenblock i krypgrunden). Stora delar av golvbjälklaget hade ruttnat i den miljön och fallit sönder.
Fuktmätare till vind, källare/krypgrund är ett bra första steg för att skapa medvetenhet iaf. Plast på marken och bort med bös tror jag också de flesta är överens om. Själv ångrar jag inte en sekund att jag har tätad krypgrund och en sorptionsavfuktare som oftast bara ventilerar grunden och inte drar speciellt mycket el. Det är konstant torrt, fräscht och fint där nere.
Denna krypgrund fotade jag när jag var på husvisning. Enbart ventilerad med mängder med ventiler och 100% eller strax under i luftfuktighet (vattenutfällning på stenblock i krypgrunden). Stora delar av golvbjälklaget hade ruttnat i den miljön och fallit sönder.
Fuktmätare till vind, källare/krypgrund är ett bra första steg för att skapa medvetenhet iaf. Plast på marken och bort med bös tror jag också de flesta är överens om. Själv ångrar jag inte en sekund att jag har tätad krypgrund och en sorptionsavfuktare som oftast bara ventilerar grunden och inte drar speciellt mycket el. Det är konstant torrt, fräscht och fint där nere.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
I vårt förra hus, ett parhus byggt 1984. Där hade vi en krypgrund, med bjälklag av betongelement. Det fanns alltså inget organiskt material i grunden.
Jag är lite förvånad över att inte denna byggteknik blivit vanligare. Sedan var det iofs snustorrt i grunden ändå. Vi hade full ståhöjd på några kvm, där satte jag upp en vinhylla av trä, som inte visade några tendenser på fuktangrepp.
Jag är lite förvånad över att inte denna byggteknik blivit vanligare. Sedan var det iofs snustorrt i grunden ändå. Vi hade full ståhöjd på några kvm, där satte jag upp en vinhylla av trä, som inte visade några tendenser på fuktangrepp.
Vad får luftfuktigheten max ligga på i en krypgrund?
Snabbt förenklat svar:
60% säkert.
70% liten risk.
80% större risk.
Verkligheten är lite mer komplicerad än så då tid och temperatur spelar in. Sen ger förmodligen ett lägre värde bättre marginal mot de lokala fuktpåslag som kan komma.
60% säkert.
70% liten risk.
80% större risk.
Verkligheten är lite mer komplicerad än så då tid och temperatur spelar in. Sen ger förmodligen ett lägre värde bättre marginal mot de lokala fuktpåslag som kan komma.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
relativ lf
Det finns en nogrann studie som säger att kritiskt fukttillstånd för trä är 80-85% RF (omgivande luft). Vid det tillståndet handlar det i de flesta fall endast om tid tills mögel bildas. Det gäller dock att mögel behöver minst ett par plusgrader. Vid cirka 0 grader och kallare växer inte mögel. Från cirka 10 grader börjar risken för mögel drastiskt öka (vid hög fuktighet såklart). Som exempel så säger statistiken att vid 85% RF och cirka 15 grader i ett par månader så utvecklas mögel. Eller 95% och 30 grader så räcker ett par veckor. Kvaliten på virke spelar också in. Kärnvirke är mer fukttåligt och det spelar även roll när på året trädet fälldes och om det vuxit snabbt osv. Om fuktigt virke byggs in lagom till en sommarsäsong med hög fuktighet så kan det räcka för mögeltillväxt. Det är viktigt med plast och isolering, men man måste även tänka på att endast bygga in torrt virke så man får en bra "start". Det är sammantaget en komplicerad fråga om man studerar det i detalj. Jag skulle säga att vid 5 grader eller lägre skulle jag nöja mig med RF på 85-90 %. När tempen stiger mot 10 grader så är gränsen istället 80 %. Över 10 grader så borde det räcka med 75% RF. Sedan kommer RF vara lägre (pga torrt väder) under vissa stunder vilket kan ses som säkerheltsmarginal och uttorkning. Om man har en styrning på sin avfuktare som tar hänsyn till temperaturen så kommer den dra mycket mindre el över tiden än om man ställer in den på konstant 75% RF. Vissa avfuktare har en sådan "intelligent" styrning inbyggd, annars finns även hydrostater att köpa separat.
Om du googlar så finner du ganska snabbt den studien som jag syftar på.
Om du googlar så finner du ganska snabbt den studien som jag syftar på.
Vad för avfuktare ska man ha i krypgund? Är woods bra?
Jag satsade på Acetec delvis för att de har inbyggd fläkt så att jag kan fördela ut den torra luften i krypgrunden som är indelad i flera sektioner. Med woods så kan du behöva fördela ut luften med en eller flera kanalfläktar. Det hela beror på hur din krypgrund ser ut.
För övrigt är woods en kondensavfuktare och antec sorbtionsavfuktare. De har båda för och nackdelar...
För övrigt är woods en kondensavfuktare och antec sorbtionsavfuktare. De har båda för och nackdelar...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är 60 kvd med en mur som går genom hela
Ett förslag.. Antecs minsta modell + åldersbeständig plast och/eller isolering på marken + igensättning av ventiler. Om du går på Woods så gör du samma sak fast installerar dessutom en kanalfläkt med över 100 l/s (uppskattat) som fördelar ut luften till de två facken genom två ventilationskanaler (100mm). Avfuktaren ställer du helst i sydvästläge och kanalerna drar du så de mynnar ut så långt bort från avfuktaren som möjligt. En viss fördel med antec är att du får ett litet undertryck i krypgrunden vilket motverkar radon från att komma upp i huset.
Och drar istället ner fukt inifrån huset. Något många verkar glömma i era gamla hus som saknar ångspärr är att det också kommer fukt inifrån. Det är således inte idiotsäkert för att man lägger plast på marken och tätar alla ventiler.
Personligen tycker jag inte att krypgrunden är en byggteknik som lämpar sig för framtidens byggande och detta av flera anledningar. Dels är det svårt att få till samma u-värden som med en platta på mark. Dels är det en extremt fuktkänslig konstruktion oavsett utförande.
Eftersom det inte ska bli något tjafs om utbildningsgrad som tidigare kan jag nämna att jag är civilingenjör (väg och vatten) med master i energieffektivitet och fuktsäkerhet.
Personligen tycker jag inte att krypgrunden är en byggteknik som lämpar sig för framtidens byggande och detta av flera anledningar. Dels är det svårt att få till samma u-värden som med en platta på mark. Dels är det en extremt fuktkänslig konstruktion oavsett utförande.
Eftersom det inte ska bli något tjafs om utbildningsgrad som tidigare kan jag nämna att jag är civilingenjör (väg och vatten) med master i energieffektivitet och fuktsäkerhet.