Har ett nytt utbygge med krypgrund. Var där och kollade idag och såg det var som en hinna med fukt och små droppar på brädorna. Testade med billig fuktmätare från biltema som visade 30 procent fukt.
Risk det bildas mögel då?

Byggdes klart förra året så vi har inte hunnit lägga dit plastfolie. Satt dit avfuktare nu.
Känns som en unken lukt när man kryper in där. Påmminner om fuktig ved.

Dit med plastfolie det är oftast det som är problemet.

Har du tillräckligt med ventiler?

Är 10 ventiler och ytan är på 60 kvd. såg på någon bräda att det var vita fläckar. Kanske mögel?

Hade du tänkt att ha avfuktare permanent? I så fall ska du stänga ventilerna. Där kommer en del av fukten in.

I vilket fall ska du ha plast i grunden.

Stoppa dit en fuktmätare så har du lite koll. Det är helt normalt att en uteluftventilerad krypgrund blir fuktig under vår och sommar. Därmed inte sagt att det är bra att det är så...

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
andersskåne skrev:
Är 10 ventiler och ytan är på 60 kvd. såg på någon bräda att det var vita fläckar. Kanske mögel?
Låter som det skulle vara tillräckligt med ventiler, lägg dit plast så blir det troligen bra.

Med 10 ventiler vädrar du in massor med fukt. Alla dagar som temperaturen är högre ute än i grunden så vädrar du in fukt.
Gå till kylskåpet och ta ut valfri glasburk. Blås på den. Den blir blöt! Blås igen. Den blir blötare. Precis som din kalla grund.
Täck alla ventiler med frigolit/fogskum och montera avfuktare. NU.
En naturligt ventilerad frisk krypgrund är en fysisk omöjlighet. Med mycket tur kan den överleva ett tag... många gör det inte.
Hussvamp gillar nytt trä...

• Gilla
shadowfire och 1 till
  • Laddar…
De senaste två veckorna, fram till i förrgår, har varit extremt fuktiga så jag är inte förvånad att du har haft kondens.

Krypgrunder är en byggnadsteknik som var helt ok innan den globala uppvärmningen hade fått fart ;) Förr i tiden (läs cirka 20-100 år sedan) var vårt klimat kallare och därmed torrare. Med varmare klimat ökar avdunstningen från sjöar och mark. Det är under sommaren som det uppstår ett klimat i krypgrunden som gör det möjligt för mögel och svamp att växa. Det beror på att varm fuktig luft ventileras in i krypgrunden där marken kyler ned luften varpå den relativa fuktigheten i luften stiger. Många dagar ända upp till 100% varpå det uppstår kondens och om det fortsätter så bildas mögel inom någon vecka. Det räcker dock att fuktigheten snittar cirka 80% under en längre tid så uppstår mögel. Och det vita som du upptäckt är med stor sannolikhet mögel. Frågan om mögel och svamp handlar alltså mycket om fuktighetsnivå och tid. Förr var det helt enkelt inte tillräckligt fuktigt under tillräckligt lång tid för att problem skulle uppstå. Det var en gynnsam balans. På vintern brukar krypgrunden torka upp något eftersom kallt luft istället värms upp av marken. En till aspekt är att mögel och svamp inte trivs vid kallare temperaturer. Tillväxten avtar vid 10 grader och avstannar helt vid minusgrader. På vintern är alltså krypgrunden, med liten reservation, helt säker mot fuktskador.

Nu till åtgärder. Vanligt är att en plast läggs på marken för att hindra markfukten och visst hjälper det, men tyvärr inte hela vägen för oss som bor i mellan och södra sverige. Vi måste även isolera marken mot markkylan vilket det finns särskilda dukar för. Tyvärr är det inte heller helt säkert utan måste utredas och övervakas över lång tid. Det blir helt enkelt för fuktigt utomhus på sommaren och dessutom kommer vintern ofta för sent. Ska man vara säker så är det avfuktare som gäller. Jag anser bestämt att sorbtionsavfuktare är bäst. Då får du en lösning som verkligen tar bort problemet, alltså fukt i luften. Det finns lösningar som värmer och eller ventilerar men det är enligt mig inte bombsäkra lösningar. Det ska vara just en sorbtionsavfuktare eftersom den är effektiv oavsett temperatur. En kondensavfuktare är inte att rekommendera vid lägre temperaturer. Vid installation av en avfuktare ska du täcka ventiler och lägga plast på marken (och gärna även isolering) samt se till att avfuktaren har en intelligent styrning som gör att den bara körs när klimatet i krypgrunden är riskabelt, alltså fuktigt och varmare än cirka 5-10 grader. Om avfuktare körs konstant så blir elräknigen onödigt dyr. En vanlig effektförbrukning är cirka 600W och då blir det ett par hundra i månaden om den står på 24/7, vilket inte är nödvändigt förutom kortare perioder. Åtgärder som plast och isolering på marken gör att avfuktaren inte behöver stå på lika mycket.

Det blev långt, men ämnet är långt från simpelt och det finns gott om missledande information så jag ville vara någorlunda utförlig.

.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Bjober skrev:
Med 10 ventiler vädrar du in massor med fukt. Alla dagar som temperaturen är högre ute än i grunden så vädrar du in fukt.
Gå till kylskåpet och ta ut valfri glasburk. Blås på den. Den blir blöt! Blås igen. Den blir blötare. Precis som din kalla grund.
Täck alla ventiler med frigolit/fogskum och montera avfuktare. NU.
En naturligt ventilerad frisk krypgrund är en fysisk omöjlighet. Med mycket tur kan den överleva ett tag... många gör det inte.
Hussvamp gillar nytt trä...
Det går utmärkt att ha krypgrund utan avfuktare, och den ska då vara så välventilerad som möjligt för ju snabbare den värms upp desto mindre fukt på grundens ytor, jmr extremfallet plintgrund.

Jag har byggt och renoverat många krypgrunder under mina 25 år som byggare och inte fått några problem, det andra tycker jag är prat från folk som blivit lurade av nån avfuktarförsäljare.

• Gilla
Freddex
  • Laddar…
Det är tydligt att du inte förstår den fysik som styr detta. Inget ont om hantverkare, ni är många gånger väldigt skickliga på det ni gör rent praktiskt. Jag arbetade själv som snickare flera år innan jag utbildade mig till byggingenjör. Jag betvivlar tyvärr att du läst så många böcker om den teoretiska fysik som styr fuktförhållanden i byggnader. Och snälla, inget snack om att teori inte är samma som verklighet. Teori och vetenskap tog oss till månen medans ignorans och okunskap har gett upphov till program som fuskbyggarna ;) Som jag skrev så beror problematiken till stor del av att vårt klimat har förändrats under de senaste 20 åren vilket varit till nackdel för krypgrunden. Fram till de senaste åren har krypgrunden varit relativt problemfri. Men om du byggt krypgrunder i 25 år så betyder inte det att det är lämpligt att fortsätta i samma fotspår i 25 år till. Du har rätt i att dessa problem sällan uppstår när grunden är så pass ventilerad som när den står på plintar. Då kan luften blåsa rätt igenom och du får nästan samma klimat i grunden som utanför. För krypgrunden så får du aldrig samma luftström även med många ventiler.

Jag vill avsluta med att gamla beprövade metoder inte alltid är så lämpliga. Idag måste vi ibland tänka om på grund av olika anledningar. Till exempel ändrat klimat eller att vi idag isolerar byggnader mer. Förr i tiden hade man aldrig plast i ytterväggen. Men med dagens välisolerade hus blir det ett måste. Följ utvecklingen, läs lite teori och våga tänka om. Krypgrunden är fortfarande en ok byggteknik med det krävs mer fuktskydd och ny teknik idag*för att vara säker mot fuktskador.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jo jag förstår fysiken klarade så sent som i mars en 15p tenta på böckerna, Tillämpad byggnadsfysik och Heat and mass transfer och har ytterligare 200p inom bygg och energiteknik.

Det jag menar är att en rätt utförd krypgrund som är välventilerad inte behöver avfukting för att fungera iaf inte här i Värmland men det kanske är fuktigare i gnällbältet.

Sen kan hålla med om att det finns tomter som är mindre lämpliga att ha krypgrund på låga platta fuktiga platser, men där skulle det enligt mig inte byggas alls men platta är lämpligare

Ok då ber jag om ursäkt för mitt antagande. Ja värmland har ju fortfarande ett hyfsat kallt klimat. Här i gnällbältet är det helt klart varmare än för 20 år sedan. Vintern kommer helt klart senare. Det kan ju vara sunt att tänka framåt och i värmland kanske även ni om ytterligare 20 år får känna av konsekvenserna av ett varmare klimat. Eller så hinner vetenskapen ikapp och stoppar uppvärmningen. Men det skulle inte jag chansa på :)

Frågan om avfuktare eller inte beror, som både du och jag skrev, på vilka förhållande som råder. Är det gynnsamt så kan det räcka med plast och isolering. Jag skulle personligen inte "chansa" på att det räcker. Du kan gärna inte förneka dem som fått fuktskador trots ventiler och plast. Och om utvecklingen fortsätter så kommer de inte bli färre. Jag är en av dem som har lite saneringarbete framför mig. Krypgrunden är utformad med både plast och ventiler men ändå har det uppstått mögel och röta. Problemet ligger inte i första hand hos markfukt som kommer upp utan på fukt i utomhusluft som kommer in genom ventilerna. Om utomhusluften är varm och fuktig tillräckligt länge så får man oundvikligt problem. Men visst står huset på en kulle med väldigt många ventiler och blåsigt väder klarar du dig kanske. Det räcker dock med ett år eller två år med ogynnsamma väderförhållanden så kommer möglet.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
I mitt fall så köpte jag ett hus som "stått i 100år och kommer stå i 100 till" En traditionell stuga med granitstensgrund. Snustorr sand under kåken. Jag kollade många gånger. Grundvattnet ligger troligen mycket djupt här. Men nått jag lärt mig på senare tid är att min fina sand drar upp fukt ca 10 meter kapillärt. Och den innehåller kalk. Jag visste att en utbyggnad var i sämmre skick och behövde renoveras för det luktade jordkällare. Men för att inte bli långrandig..... jag fick riva halva huset . Skorstenen var full i hussvamp. Och en vägg. Men det som slog mig var att allt var blött i grunden. Allt som tidigare varit snustorrt. Det var först då jag fattade att 90% RF är snustorrt för ögat. Men svamp och mögel trivs. En till sak som slog mig var alla spår av tidigare renoveringar , med ca 30 års intervall.... Jag byter INTE golv , bärande väggar och skit igen. Då brinner både jag och kåk hellre. Något mer jag reflekterade över var att ganska lite trä var rötat. Ganska lite mögel. Men det fanns och inget var riktigt friskt. Ryser än idag när jag tänker på svampen som sakta åt träet i porslinsskåpet i köket. Bara en glipa i träet syntes men jag kräktes närapå när jag såg baksidan. Det mesta av hussvampen var dött och hade troligen vart inaktivt i 50 år. Men jag tvekar inte på att avfuktare behövs.

@Bjober, jag lider med dig.. Jag tänkte typ likadant. Det ser bra ut, luktar inget och har stått i många år - då måste det ju vara ok. Men efter noggrannare utredning och ålandes under huset så fanns där lite röta. Jag har det rätt lindrigt och klarar mig med att byta trossbotten på cirka 25m2 och byta några balkar. Jag tänkte börja med att torka upp ordentligt så de flesta sporer förhoppningsvis dör. Sedan kommer skitgörat, riva i gammalt rötskadat virke och det underifrån. Jag pallar nog inte riva upp golvet inifrån huset.

Hur får man det tätt mot gundens insida. Finns det lim eller man kan lägga sand ovanpå plastfolien?

Jag la singel i en del och bara några större stenar i resten. Tycker båda funkar. Upplever inte att det är superviktigt att få gastätt. Lägg emot bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.