Det kanske det är som är den riktiga frågan. Det tycker vi inte, men visst luktar det. Krypgrunden har dömts av besiktningsman att den skall göra snarast mot fukt. Samt att jag vill göra golven varmare.
Men hur kan man se om man har dränering?
Men hur kan man se om man har dränering?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det låter som du haft en besiktningsman från Anticimex... Först måste du konstatera om du har några problem som behöver åtgärdas överhuvudtaget. Krypgrunder från 1908 brukar inte ha några problem om bjälklagen inte har tilläggsisolerats. 1908 förekom dränering i stadsliknande bebyggelse, men knappast annars. Man byggde inte där ma behövde dränera.
Har själv en krypgrund från 1800 i ett av mina hus, snustorr. Men lukten är ju den bästa avslöjar en. Hur luktar det? Mögel?
Ta och krypa in om du inte har gjort det, det kan ligga allsköns trevligheter därnere o lukta efter 100 år.
Ta och krypa in om du inte har gjort det, det kan ligga allsköns trevligheter därnere o lukta efter 100 år.
"Krypgrunder från 1908 brukar inte ha några problem om bjälklagen inte har tilläggsisolerats. 1908 förekom dränering i stadsliknande bebyggelse"
Detta är en skola 50m från vägen, och ingen tilläggsisolering, men väl en plastmatta runt 1985, antar att den tätat till så det blitt fukt. De har åtgärdat en balk men resten visade inga skador, bara högfuktighet.
Ang lukt, jag skulle säga jord och fukt, inget mögel, jag är rätt (mycket) känslig för det. Grunden har "stått öppen" mot den lilla cistern källaren som endast haft en skraltig dörr upp mot huset.
Jag hittade besiktningen, om ni orkar titta.
Detta är en skola 50m från vägen, och ingen tilläggsisolering, men väl en plastmatta runt 1985, antar att den tätat till så det blitt fukt. De har åtgärdat en balk men resten visade inga skador, bara högfuktighet.
Ang lukt, jag skulle säga jord och fukt, inget mögel, jag är rätt (mycket) känslig för det. Grunden har "stått öppen" mot den lilla cistern källaren som endast haft en skraltig dörr upp mot huset.
Jag hittade besiktningen, om ni orkar titta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är dock ut som det iaf är isolerat i golvbjälklage mellan grunden och bottenvåningen? Vad gör annars den där masoniten där?
Du borde nog öppne en bit o kolla, har du fukt nere i grunden o sen massa sugande mineral eller gul isolering kan de nog se ganska otrevligt ut. Men bryt upp och kolla lite.
Du borde nog öppne en bit o kolla, har du fukt nere i grunden o sen massa sugande mineral eller gul isolering kan de nog se ganska otrevligt ut. Men bryt upp och kolla lite.
Även om det är hög fuktighet i gamla grunder så behöver det inte vara ett problem. Olika material kan också reagera olika. T.ex. kan gammalt virke i form av golvbalkar vara opåverkade - som ofta kan vara fallet i gamla fuktiga källare - medan t.ex. skivmaterial som masonit lätt får påväxt. Detta beskrivs bra i denna fina föreläsning:
I första hand bör man se till att avrinning från huset fungerar. Det verkar också som man har varit och "renoverat" med t.ex. masonit och "träskyddsbehandlat virke" i grunden enl. rapporten. Sådant material kan ju lätt påverkas och avge lukt. Plastmattor från 1985 har ju inte heller hjälpt precis. Är det felaktig puts och färg på källarväggar kan det också bidra.
Att först göra felaktiga renoveringar och sedan sätta in avfuktare låter som en dålig omväg. Jag skulle främst försöka se till att grunden återställs på korrekt sätt, och om problemen sedan kvarstår så kan det vara läge för ytterligare åtgärder.
Besiktningsmannen föreslår ju också en vidare undersökning. Ta då hjälp av någon som har kunskap om gamla hus för att få en bra överblick över vad som kan göras för just ditt hus.
I första hand bör man se till att avrinning från huset fungerar. Det verkar också som man har varit och "renoverat" med t.ex. masonit och "träskyddsbehandlat virke" i grunden enl. rapporten. Sådant material kan ju lätt påverkas och avge lukt. Plastmattor från 1985 har ju inte heller hjälpt precis. Är det felaktig puts och färg på källarväggar kan det också bidra.
Att först göra felaktiga renoveringar och sedan sätta in avfuktare låter som en dålig omväg. Jag skulle främst försöka se till att grunden återställs på korrekt sätt, och om problemen sedan kvarstår så kan det vara läge för ytterligare åtgärder.
Besiktningsmannen föreslår ju också en vidare undersökning. Ta då hjälp av någon som har kunskap om gamla hus för att få en bra överblick över vad som kan göras för just ditt hus.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Källarväggar av tegel är en känslig konstruktion som kan transportera fukt högre upp i huset. Tegel skall helst inte användas under mark. Det bästa är en kombination av fuktskydd och isolering på utsidan.
Bjälklaget till krypgrunden är uppenbarligen om- eller tilläggsisolerat. Därigenom har värmeläckaget neråt minskat och skapat förutsättningar för en högre relativ luftfuktighet. Vad som är bästa åtgärd mot detta beror lite på förutsättningarna.
Bjälklaget till krypgrunden är uppenbarligen om- eller tilläggsisolerat. Därigenom har värmeläckaget neråt minskat och skapat förutsättningar för en högre relativ luftfuktighet. Vad som är bästa åtgärd mot detta beror lite på förutsättningarna.
Vi har väl alla förutsättningar, jag har offerter på Rensning av grunden, markduk/plast och avfuktare. Vad tror ni?J justusandersson skrev:Källarväggar av tegel är en känslig konstruktion som kan transportera fukt högre upp i huset. Tegel skall helst inte användas under mark. Det bästa är en kombination av fuktskydd och isolering på utsidan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Fuktproblem i (uteluftsventilerade) krypgrunder uppstår när det är kallare i krypgrunden än utomhus. Det finns bara två långsiktiga lösningar på detta problem. 1) Minska isoleringsmängden i bottenbjälklaget så att värmespillet inifrån huset ökar, eller 2) Isolera krypgrunden mot marken och mot det fria. Att plasta marken är en åtgärd med begränsad effekt eftersom det behövs ett värmetillskott för att markfukten skall övergå i vattenånga. Plastfolier har bara funnits sedan 1960-talet, krypgrunder i hundratals år. Avfuktare är en nödlösning, fungerar, men drar energi och kräver tillsyn.
Tack, mycket tydligt svar! Då kan jag tänka mig att denna tråd är helt adekvat: https://www.byggahus.se/forum/threa...ft-till-att-vaerma-krypgrund-kaellare.307571/ Värmeväxla ut en del av utluftvärmen till krypgrunden?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Kan absolut fungera om man bara använder värmen. Kräver väl att man är lite händig, men teoretiskt rätt tänkt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bör man ha en isolerad inspektionslucka till krypgrunden från källare?
Grund & Markarbeten -
Smidigt sätt att få ut 10m3 material från krypgrund
Grund & Markarbeten -
Ändring i bygglov från platta till krypgrund för uterum
Bygglov -
Isolera golv mot krypgrund i radhus från 60-talet
Isolering -
Hur får jag bort grundvatten från del av krypgrund på enklast sätt?
Grund & Markarbeten