25 121 läst ·
113 svar
25k läst
113 svar
Krypande bebis (snart) och kass (?) el
Håller med, kanonbra att du summerat och verkar nu ha koll..Mikael_L skrev:
Det känns som att du sammanfattade allt helt lysande.
Om du frågar mig, så tycker jag att lägga fokus på lösa uttag och uttagen utan petskydd är bra, och att det i stort räcker med det just nu.
Och man kan då välja mellan att byta uttagen och/eller någon annan av de diskuterade åtgärderna.
Sen går det alltid att även investera i en JFB, om man vill, men det kan samtidigt bli ett ganska drygt jobb om det är en gammal fastighet med dålig elcentral för att utrusta med JFB och kanske en del befintliga jordfel att leta rätt på och åtgärda.
Det är säkert bra att ni har med det i långtidsplanen, men kanske lika bra att spara allt till då, så kanske det istället kan tas lite tidigare.
Om man installerar en fristående JFB vid den gamla elcentralen och den löser hela tiden och man måste felsöka hela huset, ja då finns det nog en stor anledning att göra om elen lite snabbare. Vi har ett hus från 1909 där vissa delar haft el som nog är nära 100 år. Min bedömning är att allt efter 1940 har haft "säkra" kablar (isolering har inte varit spröd eller trasig) och vi började med att byta elcentral. Inte ett enda problem med att JFB löste vid bytet, trots endel gamla ledningar kvar.
Jag tycker nog man ska sikta på ett planerat byte av central, kablar och uttag om de är från före 1960. Jag skulle tro att börjar man byta någon del men inte allt så blir det i slutändan dyrare då man vid varje möte av gammalt och nytt får ett extramoment mot att byta allt på en gång. Men det är ju oftast inte praktiskt möjligt att byta allt på en gång om man inte ska blåsa hela huset. Är det en "modern" installation med 95% draget i rör så förstör man troligen inte väggar etc när man drar i ny tråd. Å andra sidan så är det då sannolikt inte så nödvändigt att byta ut ledarna eller elcentralen.
Är det ett "modernare" hus det är frågan om skulle jag kunnat tänka mig att nöja mig med att byta uttagen till ojordade petskyddade och satt en JFB och ev behållt elcentral som den långsiktiga lösningen.
Jag skulle dock inte kluddat och bytt uttag om jag ändå tänkt byta elcentral, ledningar och uppgradera till jordat överallt, det blir bara ett dyrt mellansteg... Då är det bättre att ta hela smällen på en gång...
Men för att göra elen säker inom en vecka (om ett byte ligger nåt år bort) skulle jag å andra sidan kört ikea-pluggar, bytt de kanske 3-4 mest utsatta uttagen och installerat en JFB. Görbart med ett par tusenlappar och några timmars jobb.
Ni kan ju alltid se över behovet av uttag, då ni ju kommer göra om elen, säkert flytta ett antal uttag kanske ni redan nu kan se över om ni verkligen behöver dessa uttag innan renoveringen, eller om det går bra att kopla ur dom uttagen och istället ha lite förlängngskablar när det behövs.ElleH skrev:
Hej,
Som rubriken antyder har vi ett problem - en liten Nils som snart börjar krypa i ett hus med delvis gamla elinstallationer. (Om någon "eldat upp sig" redan här och tänker JÄVLA FÖRÄLDRAR, så lugna er, vi ska åtgärda det som behövs) Vi behöver bara lite goda råd först!
Det första problemet är att vi tyvärr inte kan tillräckligt om el för att bedöma hur farliga uttagen är - räcker det att köpa petskydd? Nr 2 och 3 sitter dessutom lite löst, inte så att de går att dra loss, men tillräckligt för att vi ska känna oss obekväma.
[bild]
Det andra problemet är att vi fått ett åtgärdsförslag från elektriker på "vi är under 50 000 kr". Det är egentligen inte själva beloppet som är problemet, det får ju kosta att få ordning på elen om det behövs och vi vill absolut inte ta några risker, men problemet med att anta åtgärdsförslaget är att vi står inför en större renovering av huset (men den blir inte av före Nils börjar krypa) och vi vill inte gärna betala 50 000 kr nu, om vi sedan behöver göra om delar av arbetet igen.
På ritningen nedan har jag markerat elcentralen (stjärna), uttag 1 (bilden längst t vänster, gröna kryss) och uttag 2 och 3 (bilden mitten/t höger, blåa kryss). I övriga rum har vi bättre uttag, alternativt uttag långt över Nils-höjd. I den förestående renoveringen kommer vi inte att renovera matrummet (rummet med blåa kryss) och rummen till höger om det, men alla rum som på ritningen har beige golv, där vi bl.a. kommer att riva några väggar och innertak m.m. Tanken var dock att dra om all el i huset i samband med renoveringen.
Min farhåga är att den dragningen från elcentralen som elektrikern i så fall ska göra nu kan påverkas av renoveringen i hall/kök och att vi då kommer att få dra om delar av det en gång till. Tilläggas kan ju att det bara är ett av de blåa kryssen som vi använder regelbundet och måste använda, resten av uttagen skulle vi kunna klara oss utan tillfälligt.
[bild]
Jag ska också tillägga att "under 50 000 kr" inkluderade omdragning av all el (uttag, brytare, taklampor (ev flytt av något taklampsuttag)) i matrummet och rummen till höger om det (det finns ett uttag i sovrummet också som inte är markerat med kryss), och fixa så att det blir jordat. Det inkluderar också byte av elcentralen (gammal med proppar till en med automatsäkringar) eftersom vi inte har jordfelsbrytare och elektrikern då tyckte att det var bättre att byta ut hela. Inkluderar även ett inledningsskydd mot åska (överspänning?) monterat där elen kommer in på fastigheten.
Är det någon här som har råd? Hur hade ni gjort?
Hälsningar från Nils mamma
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
En risk som inte verkar nämnd än är bitande i sladdar. Så fundera på dessa också, särskilt mer eller mindre fast förlagda förlängningssladdar. Min son tuggade på varenda sladd han fick tag i när han var i den åldern. Nu har vi bättre kablar med tjockare isolering i Sverige och det är det inte många barn som tar sig igenom till ledarna, och det är tur.Mikael_L skrev:
Det blir riktigt otäcka skador i munnen om man lyckas bita igenom. (Den som googlar lite hittar många bildexempel från USA).
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jag har nämnt det flera gånger i tråden......det är dock ingen större risk som det verkar.lars_stefan_axelsson skrev:
En risk som inte verkar nämnd än är bitande i sladdar. Så fundera på dessa också, särskilt mer eller mindre fast förlagda förlängningssladdar. Min son tuggade på varenda sladd han fick tag i när han var i den åldern. Nu har vi bättre kablar med tjockare isolering i Sverige och det är det inte många barn som tar sig igenom till ledarna, och det är tur.
Det blir riktigt otäcka skador i munnen om man lyckas bita igenom. (Den som googlar lite hittar många bildexempel från USA).
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Folk förstår inte att risken med tuggande på sladdar är mångdubbelt större än att nån går och petar i uttaget. Det handlar ju inte om riskbedömning och logiskt tänkande i såna här frågor utan att i alla möjliga fall göra allt för att följa normen och aldrig ifrågasätta den.S Stefan1972 skrev:
Petskydd är ju normen i Sverige, såna ska man ha. Den som säger nått annat är dum i huvudet. Det har inte så mycket med säkerhet att göra.
Det är i allra högsta grad riskbedömning och logiskt tänkande involverat när man väljer att ha uttag med petskydd (och det har mycket med säkerhet att göra). Jag förstår inte er som resonerar som att det ena utesluter det andra... Kom i så fall med något vettigt skäl till att inte ha uttag med petskydd istället för att väga olika potentiellt farliga situationer mot varandra.F Finndjävel skrev:Folk förstår inte att risken med tuggande på sladdar är mångdubbelt större än att nån går och petar i uttaget. Det handlar ju inte om riskbedömning och logiskt tänkande i såna här frågor utan att i alla möjliga fall göra allt för att följa normen och aldrig ifrågasätta den.
Petskydd är ju normen i Sverige, såna ska man ha. Den som säger nått annat är dum i huvudet. Det har inte så mycket med säkerhet att göra.
Jag skulle också gärna vilja se en tillförlitlig källa till den ”mångdubbelt” större risken med tuggande på sladdar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vad jag kan se så är det ingen som har skrivit att det ena utesluter det andra. Det är bara en diskussion om allting. Ni som förespråkar petskydd behöver inte känna er kränkta alls eller utpekade.
Det är bara det att det är en laddad och springande punkt när det gäller barnsäkerhet. En del köper gladeligen petskydd och trycker i och gör inget mer alls. Visst, då har de gjort nåt och det är ju bra men alla andra faror är liksom inga faror på nåt vis och behöver inte samma åtgärd. Typ.
Det blir samma som med rädsla för asbest. Man kan lägga benen på ryggen och begära in sanering för misstanke om en fiber i nå golvlim men samma person går inte i kolfibermask i stockholmstrafiken heller. Varför inte kan man ju fråga sig.......
Det är bara det att det är en laddad och springande punkt när det gäller barnsäkerhet. En del köper gladeligen petskydd och trycker i och gör inget mer alls. Visst, då har de gjort nåt och det är ju bra men alla andra faror är liksom inga faror på nåt vis och behöver inte samma åtgärd. Typ.
Det blir samma som med rädsla för asbest. Man kan lägga benen på ryggen och begära in sanering för misstanke om en fiber i nå golvlim men samma person går inte i kolfibermask i stockholmstrafiken heller. Varför inte kan man ju fråga sig.......
”Laddad och springande punkt” när det gäller barnsäkerhet... Att det finns en grupp lättkränkta aktivister med målet att hjärntvätta folk att använda petskydd är jag mycket tveksam till. Tror du gör en höna av en fjäder här.S Stefan1972 skrev:Vad jag kan se så är det ingen som har skrivit att det ena utesluter det andra. Det är bara en diskussion om allting. Ni som förespråkar petskydd behöver inte känna er kränkta alls eller utpekade.
Ingen som funderat på att lämna in barnet och få det isolerat?A anhack skrev:
Min erfarenhet är att petskydd är bra, dock kom mina bekymmer när klåfingriga små skulle börja hjälpa till att sätta i sladdar i uttagen..
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nä det har jag aldrig påstått att någon här är. Ena sidan behöver dock inte raljera över den andra sidans åsikter bara för att de divergerar. Man kan ju fundera över det här också: Är ett modernt petskyddat och testat uttag så pass säkert att man utan vidare kan låta dom vara och inte montera nå extra skydd? Om inte varför isåfall?A anhack skrev:
Det beror helt på bebisen/barnet. Vissa gnager på allt, vissa andra pillar på allt, vissa gör inget av detta och vissa andra gör både och. Så man får helt enkelt göra de förebyggande åtgärder man känner krävs för att minska de allvarligaste riskerna och där kan ett sätt vara att montera petskydd även på moderna petskyddade uttag och en annan att ta bort alla sladdar som barnet kan nå. Så för många barn räcker antagligen petskydet i moderna uttag, medan för andra så kanske det knappt ens hjälper att ha modernt uttag med petskydd, extra petskydd monterat och ha dörren till det rummet stängt och låst...S Stefan1972 skrev:Nä det har jag aldrig påstått att någon här är. Ena sidan behöver dock inte raljera över den andra sidans åsikter bara för att de divergerar. Man kan ju fundera över det här också: Är ett modernt petskyddat och testat uttag så pass säkert att man utan vidare kan låta dom vara och inte montera nå extra skydd? Om inte varför isåfall?
Den stora skillnaden som jag ser det är att ett klåfingrigt barn kan väldigt snabbt lyckas få i något i uttaget utan att man hinner med att se och stoppa det, medan att gnaga sig igenom två lager isolering på sladden för att komma in till kopparen tar betydligt längre tid (förutsatt att det inte är gamla sladdar som faller i bitar) och därmed är lättare att hinna stoppa i tid. Därför tycker jag att en bra början är att montera i petskydd i uttagen eller ställa något tungt i vägen och efter det kan man antingen gå på alla lösa sladdar eller avvakta och se om barnet är ett sånt barn som tuggar på allt.
En annan skillnad är även att många lösa sladdar ofta ligger bakom TV-bänken, kyl/frys eller byrån, uppepå hyllor, i fulla bokhyllor mm vilket gör att de inte är lätta att komma åt. Medan ett uttag ofta sitter strategiskt placerat nära golvet för ett klåfingrigt barn och det kan ibland ta ett par vändor innan man har kommit ihåg alla uttag. Har man dessutom katt eller hund så har många redan plockat bort alla sladdar i kryphöjd. Så av de anledningarna skulle jag gissa att risken är större att barnet stoppar in något i ett uttag än gnager sig igenom isoleringen på en sladd
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
personligen ser jag det nästan som omöjligt för ett barn att få in nåt i ett modernt petskyddat uttag. Ibland är det knappt man får in kontakterna ens.............
Det beror nog helt på kvalitet och ålder på moderna uttag. Jag har råkat ut för uttag där jag har böjt piggarna på kontakten när jag har försökt trycka in den i uttaget och andra uttag där petskyddet lyckades lossna/tryckas undan helt när uttaget satt monterat så petskyddet ramlade ut när jag skruvade bort uttaget. Båda varianterna var billigare uttag så de tycker inte jag håller måttet. Men de dyrare uttag jag har testat har alla haft lagom hårda petskydd för en vuxen så det borde räcka för att hindra barnet från att få i något i det, men med extremt klåfingriga barn hade jag nog inte chansat att petskyddet är tillräckligt även om det är det för de flesta
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Så moderna petsäkra uttag är alltså inte att lita på och behöver ett extra skydd? Det låter faktiskt lite märkligt och undrar om tillverkarna håller med? Sen kan man ju också tänka så här: Om detta smarta barn lyckas överlista detta, vad är det som säger att det inte kan få bort det extra skyddet också?