Huddingebo Huddingebo skrev:
Njae… det jag menar är att blecket går sticker ju in i skåran i träet och viker sedan av rakt ner ganska så mycket. Och gör de då svårt för träfodret att täcka drevspalten.

Förstår du hur jag menar?
Fint hus, fina fönster och kul att du håller 20-talsstilen!

Vanligtvis sätter man inte foder så att det täcker drevspalten. Det blir alltså inte helt lufttätt under blecket vars hals täcker en del av drevspalten. Anledningen är ju att man vill ha en viss vinkel och utstick på blecket. Sedan blir det ju oftast att plåten ändå möter fodret lite längre ut. Kanske inte optimalt eftersom snö ändå kan yra upp och vid tryckskillnader kan luften röra sig i drevspalten. Det klarar sig oftast ändå bra mot rötskador. Rötskador brukar istället uppstå av att det läckt in vatten från ovansidan i skåran - där ska det tätas enligt HUS-AMA.

Man kan förstås gera fodret så att det täcker drevspalten under blecket. Jag hade nog själv sett till att det inte är helt öppet och kan bli luftrörelser i drevspalten för det försämrar ju isoleringen och sedan valt drevisolering som inte är konvektionskänslig.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Men enligt bilden ovan ser det ut som fönstret livar med panelen. Har du ingen luftspalt? För om du har det är det väl skitsamma?

Känner att jag är ut på djupt vatten ☺️, trots att jag håller på med ung. samma saker just nu.
Precis, fönster i liv med panelen precis som det ska vara :D
Jo det mörka precis ovanför panelen är ca 1cm spalt där jag ska trycka in lindrev snart.
Har ca 1cm drevspalt runt om och överallt är det lätt att bara lägga foder på för att täcka, förutom där underbläcket är i vägen...
 
  • Gilla
Odo
  • Laddar…
FG FG skrev:
Fint hus, fina fönster och kul att du håller 20-talsstilen!

Vanligtvis sätter man inte foder så att det täcker drevspalten. Det blir alltså inte helt lufttätt under blecket vars hals täcker en del av drevspalten. Anledningen är ju att man vill ha en viss vinkel och utstick på blecket. Sedan blir det ju oftast att plåten ändå möter fodret lite längre ut. Kanske inte optimalt eftersom snö ändå kan yra upp och vid tryckskillnader kan luften röra sig i drevspalten. Det klarar sig oftast ändå bra mot rötskador. Rötskador brukar istället uppstå av att det läckt in vatten från ovansidan i skåran - där ska det tätas enligt HUS-AMA.

Man kan förstås gera fodret så att det täcker drevspalten under blecket. Jag hade nog själv sett till att det inte är helt öppet och kan bli luftrörelser i drevspalten för det försämrar ju isoleringen och sedan valt drevisolering som inte är konvektionskänslig.
Tack! Många blir förvånade när man säger att allt de ser inkl takstolar är byggda 2018-2019.
Ja det borde som du säger räcka med att det på någotvis blir lufttätt så att luften inte kan cirkulera fritt fram till drevspalten.
Det får väl bli så att plåten får täcka en del och träfodret det som inte plåten täcker.

Tycker jag har tittat på otaliga fönster i 20-tals hus men ändå hamnar man i knivigheter, dock känner jag att det är löst nu :)

Plåtens instick i karmens underdel tänkte jag måla igen bara... och täta eventuella springor på sidorna med linoljespackel/kitt.
 
  • Gilla
irrepirre
  • Laddar…
Vad blev det för dimensioner/bredd på fodren och har du en bild på hur hela fönsterarrangemanget blev. Sitter själv i en sits där vi ha monterat foder som känns ”blaffiga” och för breda.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Hej!

Nu har jag bestämt mått på alla foder och ska ha dit de samt blecket i underkant.
Men det ser lite lurigt ut.
Någon som vet hur man gör? Om jag trycker dit fönsterblecket i skåran så får jag inte dit ett smalt foder i underkant...

Är det för att jag köpt "moderna" fönsterbleck som är bockade i förväg? [bild]
 
D Danielandersson1975 skrev:
Vad blev det för dimensioner/bredd på fodren och har du en bild på hur hela fönsterarrangemanget blev. Sitter själv i en sits där vi ha monterat foder som känns ”blaffiga” och för breda.
Jodå jag skruva dit foder i en bredd som jag tyckte passade.
Inga std dimensioner passade tycker jag.
Tror det vart 105 på sidorna och efteråt har jag kommit på att det kanske stämmer med 4" som ju är 104mm. Under vart det 7cm och över vart det.... något jag har glömt bort tror jag.
Det vart ju inte exakt som de flesta 20-tals hus i min stad ser ut men det vart en smidig lösning som gick fort att realisera för mig.
Har sett mycket snarlika på några hus. De flesta har ju överstycke gjort av bräder. Men några har av frästa krönlister.
 
  • Renoverat 20-tals hus med gulfärgad fasad och nymontade foder runt fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Taget med en skräptelefon.
Säg till om jag ska ta något foto på någon detalj.
 
  • Byggnadsställningar framför en husfasad under renovering med ny panel och röda takpannor i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefina dimensioner tycker jag! Fint bygge! Jag tror att utmaningen jag har är att den totala bredden av "vitt" dvs foder + karm + båge känns lite klumpig. I vårt fall just nu är det 10 + 3 + 6 = 19 cm från fodrets utsida till glaset. Hur ser din totala bredd ut. Frågan är ju om vi kan gå smalare än 10 cm på fodren?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Jodå jag skruva dit foder i en bredd som jag tyckte passade.
Inga std dimensioner passade tycker jag.
Tror det vart 105 på sidorna och efteråt har jag kommit på att det kanske stämmer med 4" som ju är 104mm. Under vart det 7cm och över vart det.... något jag har glömt bort tror jag.
Det vart ju inte exakt som de flesta 20-tals hus i min stad ser ut men det vart en smidig lösning som gick fort att realisera för mig.
Har sett mycket snarlika på några hus. De flesta har ju överstycke gjort av bräder. Men några har av frästa krönlister.
 
Så här ser det ut just nu. Överstycket blev helfel så det ska naturligtvis bytas, men vad säger ni om fodren? Det 10 cm reda
 
  • Dubbelfönster med vita karmar och spröjs, ovanför ett rött trähus, med en synlig felaktig överdel som ska bytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av rött hus med ställning och skyddsplast, felaktigt överstycke och 10 cm breda fodrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om det hjälper men så här ser det ut på mitt hus. Fönster och foder i original.
Detta är på landet och inte så utsmyckad men proportionerna kanske kan vara till någon hjälp. Har inte måtten tyvärr.
 
  • Vit träfasad med två grönmålade fönster på ett lantligt hus, övre mindre än det nedre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte jag som målat fönstren ;).
 
D Danielandersson1975 skrev:
Så här ser det ut just nu. Överstycket blev helfel så det ska naturligtvis bytas, men vad säger ni om fodren? Det 10 cm reda
Man ser på långt håll att det är modernt för sidstyckena når inte upp till krusalisten.....men det vet du tydligen redan.

Du skall naturligtvis ha en vattenbräda som bildar tak över krusalisten. Den brukar finnas där även på fönster där den tekniskt sett inte behövs på grund av överskjutande tak

Bredden på foderningarna ser bra ut tycker jag men de ser tunna ut.
På många håll är det tradition att göra foderningarna av litet tjockare bräder så de inte ligger i plan med ribborna. 3/4 tums ribbor och en eller 1 1/4 tums foderningar brukar vara vanligt.
 
D Danielandersson1975 skrev:
Jättefina dimensioner tycker jag! Fint bygge! Jag tror att utmaningen jag har är att den totala bredden av "vitt" dvs foder + karm + båge känns lite klumpig. I vårt fall just nu är det 10 + 3 + 6 = 19 cm från fodrets utsida till glaset. Hur ser din totala bredd ut. Frågan är ju om vi kan gå smalare än 10 cm på fodren?
Tackar!
Jo jag har ju lagt krut på att få just rätt proportioner.
Man ska ju komma ihåg att hur det såg ut på fönstren väldigt mycket hänger ihop med VAR huset byggdes. Traditionen kan vara lokal till det område eller stad huset byggts i.
Min Farmors hus som hennes pappa byggde 1923 i Dalarna har helt annorlunda proportioner (trots samma fönstertyp med sex rutor) än de hus jag har kopierat, dvs de byggda i Stockholm med omnejd. De tog oftast ritningar från Stockholms byggnadsbyrå och från de typritningar som fanns att tillgå på 20-talet (har alla tre böcker i serien).
Det är dessa ritningar och genom mått och bilder från boken "Så byggdes villan" som jag har inspirerats av.

Hur utseendet blir beror också på fönstrens mått. I regel har husen med orginalfönster jag har kikat på i Bromma, Enskede, Mälarhöjden osv karmmått 13x15 och det var såna jag beställde från fönstersnickeriet.
Jag hade alltså ett fönster från en Brommavilla och tog måtten och beställde en kopia.

Vad har du för mått på fönstren? Kanske behöver du anpassa foder efter andra mått?
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Taget med en skräptelefon.
Säg till om jag ska ta något foto på någon detalj.

Nyfiken fråga på byggställningen. Jag överväger att göra en egen. Grannen sa de fick lägga 25k på sitt virke bara. Vet du ungefär hur de såg ut i ditt fall ?
 
K Kandel skrev:
Nyfiken fråga på byggställningen. Jag överväger att göra en egen. Grannen sa de fick lägga 25k på sitt virke bara. Vet du ungefär hur de såg ut i ditt fall ?
Hade ju en del plank liggandes sedan bror byggde och mycket annat virke också.
Så svårt att räkna.
Många 45x95 som jag hade stående och som bar hela vägen upp (ca 10m vid gavlarna) återanvände jag till innerväggar.
Hade ju givetvis blivit grå men vad gör det.
Fallskydd bakåt gjorde jag av väl utvalda 45x45 och 28x70 som också användes inomhus när utsidan var klar.

Ska man senare bygga altan så kan man ju köpa reglar som gångbord.
 
  • Gilla
Kandel
  • Laddar…
Okej tack ja då beror de ju helt på förutsättning och kontakter mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.