Innan jag kopplar in tänkte jag kolla så de blir rätt och riktigt. Jag kan bara anta att nollan skall sitta i X markeringarna men vårt går då jorden? Förtydliga gärna hur kopplingen skall ske, det avser bänkbelysning samt belysning i väggskåp.

• Elektrisk kopplingsdosa med märkningar och tråddragningsschema, röd markering vid jordanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttagdosa med avskalade kablar och kopplingsklämmor redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varken jord eller nolla ska vara med genom brytaren.

D Daniel 109 skrev:
Varken jord eller nolla ska vara med genom brytaren.
Jag tolkar det som att fasen skall kopplas enl det jag visade på bilden och nollorna ska jag koppla med varandra bakom med hjälp av dem som just nu sitter på för att skydda strömmen. Är detta en korrekt tolkning?

Sannolikt är det rätt. Men jag kan omöjligen veta var dina sladdar tar vägen.

F
Kabeln med det vita höljet ser ut som en ”lampsladd” (SKX) som oftast inte hör hemma i en fast installation. Det ser ut som den är mångtrådig, dvs många tunna koppartrådar (och inte bara 7 som det är i de andra ledarna som tittar fram) som lampknappar inte brukar vara godkända för. Däremot är wagon (kopplingsklämman) godkänd för sådan.
Vad sitter i andra änden av den vita kabeln?
Tänk dig för innan du kopplar in det.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Kabeln med det vita höljet ser ut som en ”lampsladd” (SKX) som oftast inte hör hemma i en fast installation. Det ser ut som den är mångtrådig, dvs många tunna koppartrådar (och inte bara 7 som det är i de andra ledarna som tittar fram) som lampknappar inte brukar vara godkända för. Däremot är wagon (kopplingsklämman) godkänd för sådan.
Vad sitter i andra änden av den vita kabeln?
Tänk dig för innan du kopplar in det.
Den vita kommer ifrån förgrenaren? tillhörande bänkbelysningen vill jag minnas, Ikea. Bör jag skarva den i en klämma med en vanlig ledare isåfall?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.