7 798 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Krone-koppling, Krone LSA och LSA?
Det har kanske egentligen är en fråga för teknikforumet men jag provar här ändå.
Jag skall ha datauttag och har hittat tre olika sätt att benämna typen av kopplingsplint. En del skriver "Krone-koppling" och en del skriver "LSA-plint". Lite sökande på nätet ger att det fullständiga namnet på plinttypen skulle kunna vara "Krone LSA" och att det alltså är samma sak alltihop. Är det rätt uppfattat eller är det olika sorters plint?
Mer specifikt så tänkte jag mig E5108806 respektive E5108812 ifrån Merten eftersom de är snyggare än motsvarande prylar ifrån Eljo och att uttagen sitter vinklade snett inåt istället för plant. Någon som har en fullständig katalog över Mertens prylar och kan upplysa mig om ifall det finns en Kat6-variant av enkeluttaget istället för E5108812 som bara är Kat5e?
Jag skall ha datauttag och har hittat tre olika sätt att benämna typen av kopplingsplint. En del skriver "Krone-koppling" och en del skriver "LSA-plint". Lite sökande på nätet ger att det fullständiga namnet på plinttypen skulle kunna vara "Krone LSA" och att det alltså är samma sak alltihop. Är det rätt uppfattat eller är det olika sorters plint?
Mer specifikt så tänkte jag mig E5108806 respektive E5108812 ifrån Merten eftersom de är snyggare än motsvarande prylar ifrån Eljo och att uttagen sitter vinklade snett inåt istället för plant. Någon som har en fullständig katalog över Mertens prylar och kan upplysa mig om ifall det finns en Kat6-variant av enkeluttaget istället för E5108812 som bara är Kat5e?
Det finns två typer av punch-down kontaktsystem som ser väldigt lika ut, Krone och 110. Dimensionerna är lite lite olika. Använder man fel verktyg finns risken att man får en dålig kontaktering och/eller får en spricka i kontaktdonet.
Läs på och se vad det står i databladet för det kontaktdon du vill montera.
Läs på och se vad det står i databladet för det kontaktdon du vill montera.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Kroneplint. 
//Patrik
//Patrik
Skall du köra Kat6 fullt ut så skall du ha uttag/patchpaneler från samma tillverkare, en del säger att man även skall ha deras kabel men det tror jag är mindre viktigt.
Funkar inte att t.ex köra Lexcom som uttag och Tyco (AMP) i patchpanel, Kat5 mätning går bra men man får fail på Kat6 - blir antagligen något anpassningsfel mellan de olika uttagstyperna.
Funkar inte att t.ex köra Lexcom som uttag och Tyco (AMP) i patchpanel, Kat5 mätning går bra men man får fail på Kat6 - blir antagligen något anpassningsfel mellan de olika uttagstyperna.
LSA är en förkortning av:
Lödfri
Skruvfri
Avisoleringsfri
Lödfri
Skruvfri
Avisoleringsfri
Kan vara så att det är just Lexcom som inte är kompatibel med t.ex ELKO eller Tyco, alla mätningar gick bra enligt Kat5 men Kat6 blir det ej godkända mätningar. Går inte heller att köra HDMI extenders på en kabel med ELKO i ena änden och Lexcom i andra änden.petersv skrev:
Klicka här för att svara