2 104 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Krondimmer, lyser konstant på ena kanalen?
Hej alla el-glada 
Har installerat en krondimmer som jag hade tänkt skulle dimmra takspotarna och den andra kanalen ett spegelskåp med spotlight. Men den ena kanalen (den som går till spegelskåpet lyser konstant. Går inte att varken dimmra ner eller slå av. Prövade att byta kanal dvs låta den tändtråd som styrde taket styra spegelskåpet och då funkar allt som det ska.
Kan det vara så att det är för liten last på den ena kanalen som orsakar problemet?
Taket dimmras ju som det ska, där har jag 6x20w spotar.
Det är en eljo krondimmer vi snackar om..
Några ideer hur jag löser detta?
Har installerat en krondimmer som jag hade tänkt skulle dimmra takspotarna och den andra kanalen ett spegelskåp med spotlight. Men den ena kanalen (den som går till spegelskåpet lyser konstant. Går inte att varken dimmra ner eller slå av. Prövade att byta kanal dvs låta den tändtråd som styrde taket styra spegelskåpet och då funkar allt som det ska.
Kan det vara så att det är för liten last på den ena kanalen som orsakar problemet?
Taket dimmras ju som det ska, där har jag 6x20w spotar.
Det är en eljo krondimmer vi snackar om..
Några ideer hur jag löser detta?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Om det är den dimmer jag tror så skall den ha minimum 50w inkopplad last. Hur många spottar i skåpet och vilken effekt är det på dem?
hempularen skrev:
Troligen är det ynka 2x10W för de sitter direkt mot brännbart material (trä)
Fasiken också, hur löser man detta... Kombidimmer kan jag ju inte heller byta till eftersom den klarar ju inte elektronisk trafo som sitter till takspotsen eller har jag fel?
ayla85 skrev:
Fasiken kom på nu att det måste ju vara dimmern som är kass som den ska för när jag kopplade in skåpet på den utgången som takspottarna satt på så funkar det ju!
Såg nu att två av stiften som sticker ut från fronten satt ihop, rätade ut dem men felet kvarstod. Troligen måste dimmern tagit skada av detta och ena kanalen gått sönder. Beställt en ny nu, hoppas den funkar!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Men när du kopplade in den på den andra kanalen, var det bara de 2 spottarna då? Inte samtidigt med taklampan?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Klicka här för att svara