Hej!
Är i processen att köpa en kombihammare och hade läst någonstans att man ska smörja borr/mejsel med fet innan användning. Gäller det varje gång eller är det någonting man gör vid första användning och sedan vid behov? . Det är 1. gång jag har en maskin med SDS plus fäste, därför frågan.
Tack så mycket!
:o

Den är oftast smord från fabrik, så smörj någon gång ibland.

• Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Oj, vi smörjer nästan aldrig våra maskiner. Men första gångerna kan du sätta lite fett. sen kan smörja lite när du känner för de, svårare än så är det inte

• Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Tack!

Smörjer i princip varje gång jag byter borr.

Sedan har jag en fråga king min borrhammre. När jag borrhamrar så känner jag en roterande rörelse. Om jag bara kör med "borret i luften" ser det inte ut som om borret är helt centrerat. Är det borret som är krökt? Kröker sig borr ifall man trycker för hårt? Eller finns det en möjlighet att SDS chucken är sned?

I imported_five_by_two skrev:
Sedan har jag en fråga king min borrhammre. När jag borrhamrar så känner jag en roterande rörelse. Om jag bara kör med "borret i luften" ser det inte ut som om borret är helt centrerat. Är det borret som är krökt? Kröker sig borr ifall man trycker för hårt? Eller finns det en möjlighet att SDS chucken är sned?
Inte säkert att det är fel på varken borret eller chucken. SDS-infästningen har mer spel än en trebackschuck.
Borret kollar du enkelt genom att rulla den på ett bord. Om den är krökt kommer spetsen att oscillera kring bordets plan.

• Gilla
imported_five_by_two
  • Laddar…
testade nytt Bosch borr från Clas Ohlsom för säkerhets skull och nu är det inte perfekt, men mkt bättre. Det är SDS-plus-5 fäste. Jag behöver trycka mkt mindre så det gamla 8mm borret var utslitet hursomhelst.

Det var klurigt att rulla borret, spetsen är ju större och på ett 8mm borr så är fästet tjockare än borrdelen

I imported_five_by_two skrev:
testade nytt Bosch borr från Clas Ohlsom för säkerhets skull och nu är det inte perfekt, men mkt bättre. Det är SDS-plus-5 fäste. Jag behöver trycka mkt mindre så det gamla 8mm borret var utslitet hursomhelst.

Det var klurigt att rulla borret, spetsen är ju större och på ett 8mm borr så är fästet tjockare än borrdelen
Då får du vara ännu klurigare, lägga under tex en skärbräda under fästet och rulla på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.