Ska sätta upp en almanacka på en kakelvägg. Vill inte borra och sätta in en krok, utan söker en självhäftande krok, men som inte blir synlig (eller nästan inte) när man hängt upp almanackan.

Hade det varit en trävägg hade jag satt upp en liten spik, söker något motsvarande alltså som inte skadar väggen.:)

Självhäftande = det behövs en viss yta för tejpen = det kommer troligen att synas.

Varför inte en klen spik i en av kakel-skarvarna?

KnockOnWood skrev:
Varför inte en klen spik i en av kakel-skarvarna?
Finns det ett tätskikt bakom är väl det inte så lyckat? Misstänker att det är svårt/omöjligt att täta ett litet spikhål med silikon på normalt sätt.

Självhäftande krokar finns på vilken bygghandel som helst.

Jag köpte en på k-rauta för inte så länge sedan...

Mikaela123 skrev:
Hade det varit en trävägg hade jag satt upp en liten spik, söker något motsvarande alltså som inte skadar väggen.:)
Det kanske skulle funka att bocka en styv ståltråd/pianotråd och fästa den "långa" biten bakom almanackan med exempelvis en kraftig tejp eller med smältlim.

Mikaela123 skrev:
söker en självhäftande krok, men som inte blir synlig (eller nästan inte) när man hängt upp almanackan.

Hade det varit en trävägg hade jag satt upp en liten spik
Du skulle kunna köpa en självhäftande krok och såga bort själva kroken så att den blir så platt som möjligt. Sen borrar du ett litet hål högt upp i "plattan" och sticker in spiken där. Har du svårt att borra passande storlek så borde det funka att värma spiken med en tändare och helt enkelt sticka in den i plasten, alltså smälta upp hålet.

Du har inte funderat på ngn slags sugproppskrok?

Alfredo skrev:
Finns det ett tätskikt bakom är väl det inte så lyckat? Misstänker att det är svårt/omöjligt att täta ett litet spikhål med silikon på normalt sätt.
Nu vet vi ju inte, men jag finner det osannolikt att almanackan skall hänga i duschen.

Gissar snarare på en köksvägg, och där brukar man inte ha "tätskikt".

Linska skrev:
Du har inte funderat på ngn slags sugproppskrok?
Vi hade en för almanackan.
Den hamnade i papperskorgen idag. Aldrig mer sugproppskrok.

KnockOnWood skrev:
Nu vet vi ju inte, men jag finner det osannolikt att almanackan skall hänga i duschen.

Gissar snarare på en köksvägg, och där brukar man inte ha "tätskikt".
He, He... Nej i duschen är väl inte så troligt, men på en normalt torr vägg i badrummet är ju fullt möjligt. Sen finns det väl en del "övernitiska?" som även tätskiktar över diskbänken om jag läst rätt i en del trådar här.

Hur som helst ville jag bara varna TS för något som eventuellt skulle kunna vara ett problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.