Hejsan

Jag har en duschsdraperistång som är L-formad, men kurvan hänger någon cm längre än vad den ska pga tyngden från draperierna (två vanliga dushdraperier). Kurvan har dock en liten ögla som ser ut att vara perfekt anpassad för en lina att stödja med. Så jag tänkte köpa denna krok:

https://www.clasohlson.com/se/Krok-med-universalplugg/40-9224-2#undefined

Jag är bara lite orolig över hur bra det kommer att hålla. Taket är i cement/sten a la 70-tal. Räcker det med universalpluggen? Någon har tipsat om att lägga lite badrumssilikon i hålet, men kan inte det förstöra för universalpluggen?

Den håller lätt din stång om du monterar den rätt, såvida du inte tänkt att hänga dig i den.
Finns det risk för att det går några ledningar/rör i taket ovanför, så se upp med var du borrrar!

Tack för svar! Bör jag sätta silkon i hålet?

Nej, det hade inte jag gjort.
Möjligen runt själva hålet EFTER att du skruvat i skruven..

Är taket poröst (typ mycket lossnar när man borrar) är det inte fel att trycka i montagelim/bygglim i hålet innan du trycker i pluggen. Jag brukar skruva i skruven direkt men inte belasta innan det torkat.

Men är det ett 70-talshus så borde det väl vara rejäl betong och då skall pluggen räcka långt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.