Byggahus.se

Krönlist/fönsterfoder/fönsteromfattning "20-tal"

3k läst  32 svar

1. H
    Medlem Nivå 7
    Hej!

Är precis i färd med att montera mina nya fönster från ett snickeri i Hälsingland, kopierade i detalj från en Brommavilla från 1922 men många i Stockholmsområdet från den här tiden ser mycket snarlika ut.
    Ska försöka ta en bild och uppdatera med senare.

Huset byggs slaviskt så nära stilmässigt man kan ~1920-1929 alltså 20-talsklassisism. Och om det nu har funnits lokala varianter så är det ju Stockholm med omnejd.

Hur såg egentligen fönstrens överstycke ut?
    Fodren tänker jag mig ~25*120 hyvlat men ofta hade man någon variant av fönsteromfattning med ett krön. https://hallahus.se/renovera/fonster/fonstertyper/fonsteromfattningar/

En ide som jag tror är rätt och som jag nog har sett flera gånger är brädfoder runt om och ovanpå det övre fodret är monterat en krönlist med bleckplåt ovanpå.

• Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 7
  3. Eric-Anders
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Utmärkt att du använder hyvlat virke - det kommer att ge rätt utseende och känsla. Gissar att du kommer att använda linoljefärg till målningen. Jag är ingen expert på just 20-talet utan är mer uppdaterad på tidsepoken i början av 1800-talet. Om jag inte har helt fel minnesbilder från de vackra 20-talshusen som finns i Uppsala, där jag bor, så brukar krönlisten vara lite mer diskret än den du hänvisar till i länken till hålla hus. Någon som skapar fina nybyggda hus är Tommy Jansson på byggnadsverk.se. Du kan gå in på hans hemsida och hans instagramkonto så hittar du hus med 20-talskänsla och med en krönlist som är lite mer diskret. Har för mig att en del 20-talshus i Uppsala har lite mer markerad krönlist än husen i länken som jag hänvisade till. Det finns säkert en viss variation. Tommy Jansson har också exempel på mycket vacker färgsättningar av hus och fönster som ger den där speciellt vackra känslan. Är du inne på 20-talet så gäller verkligen more is less. Det är en mycket vacker tidsperiod med mycket fina detaljer - enkla men ändå inte. Det kräver omsorg att hitta den där rätta känslan.

Lycka till med ett spännande projekt.

• Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 7
    Tackar för ditt svar!

Ja det är verkligen detaljerna som gör 20-talet. Inte utstuderat och utsvävande som det var 10-20 år tidigare. Samtidigt inte så avskalat och funktionsbetonat som årtiondet efter.

Inser att jag kanske överdrev i min text högst upp om att slaviskt följa vad som gällde för 100år sedan. Fönstren har jag målat med linolja men har inte helt bestämt ännu gällande färgen på fodren. Panelen är målad med norsk naftabaserad oljefärg.

Jag är helt med på vad du menar med att det krön jag länkade till inte är helt rätt. Jag ska genast kolla in Tommy Janssons hus! Har tittat lite i böcker och det ser ofta ut som att man har spikat ihop nåt av bräder själv som har gett den rätta stilen.

5. J
    Medlem · Nivå 22
    Krönlisten du refererar till är betydligt äldre och i mina ögon inte passande till ett tjugotalshus. Eftersom jag själv bott i ett sådant i 30 år (i Göteborg dock) så har jag varit i närkamp med problemet. Så här minns jag i grova drag att mina såg ut. Har inte bott där på 15 år.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Överslag t fönster.jpg

6. H
    Medlem Nivå 7
    Nej den jag länkade till ovan känns ju inte rätt.

Det skulle för min del vara smidigt om man kunde få till rätt stil med en köpt list att sätta ovanför fönstret.
    Vad tror ni om denna? https://www.sekelskifte.se/product/kronlist-allmoge-4-gran

Kan det bli bra med en slät målad bräda under?

7. J
    Medlem · Nivå 22
    Inte heltokigt, men skippa brädan under. Det förekom inte på 20-talshus.

8. H
    Medlem Nivå 7
    Fast när jag läser i boken "så byggdes villan" https://www.bokus.com/bok/978917333...n-svensk-villaarkitektur-fran-1890-till-2010/
    Så är det precis så det ser ut i kapitlet 20-tal och fönster. Jag har dock svårt att se vad det föreställer ovanför. Ser mest att det är en bit som sticker ut som som texten beskriver har plåt på sig.

Även i boken: "typritningar till en och två-familjshus utgivna av statens byggnadsbyrå 1922 visar på samma stil. Möjligtvis saknas ett helt fönsterfoder nertill. Där ser det ofta ut att vara ett smalare med plåt på.

Den stora bilden här visar fönster med omfattning ur boken så byggdes villan.

Redigerat 1 jun 19:11
  9. J
    Medlem · Nivå 22
    Min erfarenhet (från Göteborg) är att egentliga foder bara finns vid sidorna. Över och under finns mer rundade profiler som är plåtbeslagna. Hos de fönster jag har sett på nära håll är det en våldsam kvalitetsskillnad mellan fodren vid sidan och de profiler som sitter över och under. De senare brukar vara i kärnfur och tunga som om de var av stål.

• Laddar…
  10. H
    Medlem Nivå 7
    Inser att det bästa kanske vore att åka runt i områden och fota lite olika fönster.
    Men då får man väl polisen efter sig :D

Husen du hade sett i Göteborg, hur såg fodret ut under fönstret?

11. J
    Medlem · Nivå 22
    Det var väldigt snarlikt. Också plåtbeklätt.

12. H
    Medlem Nivå 7
    Menar du snarlikt som på bilden ovan med det gula huset?
    Mins du om det brukar vara 10 eller 12cm breda foder?

13. J
    Medlem · Nivå 22
    Snarlikt som jag har beskrivit fodret över fönstret men som är likt exemplet på den gula bilden. Jag minns inte hur breda sidofodren var, men ytterhörnen var rundfrästa med synliga indragningar.

14. H
    Medlem Nivå 7
    Är det någon som har tips på var jag kan köpa krönlister till bra pris?

15. Eric-Anders
    Medlem Nivå 3
    Jag tycker att du skall åka runt i ett område med 20-talshus med fönsterfodren kvar från 20-talet. Om du tycker något verkar vacker - knacka på dörren och fråga om du får fota och mäta upp fönsterfoder och lister. Så gjorde jag när jag skulle hitta rätt fönsterfoder till vårt hus från 1700/1800-talet. Lokalt fanns olika varianter på klossar som vattbrädan vilade på. Varje by hade sin egen variant. Jag åkte runt, knackade på dörrarna, fotade, mätte upp och sedan satt jag hemma och valde ut det som skulle passa till vårat hus. Ingen var avvisande utan alla var glada över att kunna hjälpa till. Ibland hittade man likasinnade och det blev tom en rundvandring där de visade upp sina renoveringar i rätt tidsanda. Jag är mer än nöjd att jag lade den tiden för i slutändan blev allt rätt, tidsenligt och precis så som jag ville ha det.

Jag tror att det är enormt viktigt att du får till rätt uttryck. Dessa detaljer är viktiga för att du skall få till helheten. Krönlisten från hemsidan sekelskiftet som du gav ett exempel på är lite för prålig för att passa in i 20-talet. Denna tidsepok hämtade sin inspiration från 1700-talets enkla raka linjer men det blev ytterligare lite uppstramat och förenklat på 20 talet. Listverk, skåpsluckor, krönlister mm utgår ofta från kvartstav- och hålkälsprofiler - båda är vackra i sin enkelhet. Ibland var kvartstaven fräst i liv med båda kanterna, ibland lite djupare så att det uppstod en liten kant på ena eller båda sidorna om kvartstaven. Sällan sattes flera profiler ihop till en. Det blir i så fall för mycket av prålig allmoge över det. Jämför 20-talets klassiska golvlister - relativt höga med bara en kvartstav fräst i överkanten. Väldigt likt 1700-talets golvlister som ofta bara har en kvartstav, äggstav eller karnisprofil i överkanten. Med en kvartstav eller hålkäl och någon plan yta så får man till vackra lister i 20-talets anda.

Är du händig och har en bra överhandsfräs kan du fräsa profilerna själv. Det blir stora frässtål så man måste köra sakta, ta det i omgångar och ha en väldigt bra fräs. Rätt trä är svårt att hitta (kådrikt med täta årsringar). Det gör du sällan på den vanliga brädgården. Ibland går det att hitta något litet snickeri som kan ta fram det du behöver. Det blir dyrare men kan du välja rätt virke separat (täta årsringar och kådrikt)och sedan få det fräst med rätt profil så vinner du två saker - perfekt kvalitet och precis den profil som skapar den där riktiga wow känslan av 20-tal som du och din familj gillar. Det är värt att betala lite extra för. Ser man detaljerna så kommer man alltid reta sig på om det inte blev helt rätt utan bara nästan rätt.

• Laddar…