Frågan är ju hur många som inser att man ska stänga av inkommande vatten och tömma värmesystemet om man tvingas lämna ett utkylt hus. Många har nog inte en tanke på det.
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Frågeställning bör väl vara hur man värmer och cirkulerar vattnet i slingorna hemma.
Hej Pligg85

Jag har normalt vattenburen värme från en bergvärmepump. Vid strömavbrott övergår jag till att elda med ved i två spisinsatser och använda blybatterier/inverter (uppbackade med en enfas bensingenerator) för att driva belysning kommunikation, kyl/frys etc. Dessutom har jag en energisnål varvtalsstyrd cirkulationspump som cirkulerar vattnet i elementen då bergvärmepumpen står stilla.

Det systemet kräver förutom ett vedförråd inga stora bränslemängder för att klara av ett strömavbrott på upp till en veckas, eller längre.

Om du följer länken finns en tråd där jag har beskrivit hur jag succesivt bygger och testar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
En sak att tänka på är att kulventiler aldrig skall vara helt öppna eller helt stängda vid frysrisk.
Det ligger alltid vatten kvar mellan kula och hus och där kan det frysa med sprickor i ventilhuset som följd.
Kopparrör fryser också ofta sönder där man lött eller värmt för avspänningsglödgning.
Det viktigaste är att stänga av inkommande vatten utanför byggnaden.
En tinad och sönderfrusen ledning inne i en byggnad med utvändigt avstängt vattensystem ger litrar i utrunnet vatten.
Är det avstängt inomhus blir det fort kubikmeter...
Z
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Precis, ballofixkranar på alla lägstapunkter så går det numera mycket snabbt att vinterställa svärföräldrarnas hus.
De lägstapunkter som ligger inne i krypgrunden är utdragna med rör genom väggen så ballofixen sitter utomhus så man inte behöver krypa in varje höst och vår.
Det går på 10 minuter att stänga av inkommande, öppna alla kranar, alla urtappningskranar på lägstapunkterna, och slå en skvätt glykol i alla vattenlås.
Innan jag hade satt dit ballofixkranarna så var jag tvungen att montera isär rör i krypgrunden för att tömma.
En termostatduschblandare måste jag också lägga fem minuter på montera bort och förvara varmt annars fryser den sönder.
Hade det funnits vattenburen värme hade jag fyllt i glykol så hade jag aldrig mer behövt oroa mig för minusgrader heller.
 
Att skruva på kommunens kran ute är inte att rekommendera. De har en tendens att gå sönder då, och det kan bli du som får betala bytet om du pillat på den utan lov. Inkommande ledning är ofta i ett utrymme med avlopp. Så även om den skulle frysa sönder är det väldigt mycket bättre än en läcka på annat ställe.
 
  • Gilla
Ole Utne och 1 till
  • Laddar…
Varför inte fylla på glykol i systemet som man bl.a. gör på Balkan
 
  • Gilla
Erik Ekengard och 1 till
  • Laddar…
Ole Utne Ole Utne skrev:
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: [länk]

Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.

1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?

2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?

3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?

4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370
1. Töm inte. Fyll spritblandat vatten så det inte fryser så slipper du tömma.
 
C
Många tips om sprit och glykol här...

Kontextet här är hur man agerar i ett krisläge som kanske aldrig uppstår. Inte regelbunden kallställning. Är det verkligen rimligt som förebyggande åtgärd? Är det överhuvudtaget en rimlig åtgärd?
 
  • Gilla
JimpaLimpa och 2 till
  • Laddar…
Ole Utne Ole Utne skrev:
Låter klockrent!
Utom möjligen i ett läge då man behöver tömma pga ett längre elavbrott…
 
Ole Utne Ole Utne skrev:
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: [länk]

Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.

1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?

2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?

3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?

4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370
Ole Utne Ole Utne skrev:
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: [länk]

Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.

1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?

2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?

3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?

4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370
Jag har vattenburen golvvärme i mitt garage.
Har inga portar ännu och därför ingen värme på.
Har löst frysrisk en genom att fylla rören med en glykol blandning.
Precis som i kylsystemet på en bil.
Fungerar därför även när systemet används... precis som i bilen.
 
C cpalm skrev:
Många tips om sprit och glykol här...

Kontextet här är hur man agerar i ett krisläge som kanske aldrig uppstår. Inte regelbunden kallställning. Är det verkligen rimligt som förebyggande åtgärd? Är det överhuvudtaget en rimlig åtgärd?
Fast gör man det blir det ju inte krisläge med värmesystemet från första början. Är inte det bättre? Eller tänker jag fel.
 
J jonaszett skrev:
En sak att tänka på är att kulventiler aldrig skall vara helt öppna eller helt stängda vid frysrisk.
Det ligger alltid vatten kvar mellan kula och hus och där kan det frysa med sprickor i ventilhuset som följd.
Kopparrör fryser också ofta sönder där man lött eller värmt för avspänningsglödgning.
Det viktigaste är att stänga av inkommande vatten utanför byggnaden.
En tinad och sönderfrusen ledning inne i en byggnad med utvändigt avstängt vattensystem ger litrar i utrunnet vatten.
Är det avstängt inomhus blir det fort kubikmeter...
Z
hur stänger man av vattnet utanför bostaden när en bor i ett villaområde med kommunalt vatten?
 
Med hjälp av servisventilen. Dock brukar det bara vara vattenbolaget som får manövrera den.
 
Ole Utne Ole Utne skrev:
Får fixa med ett litet elaggregat som jag kan koppla tryckluftskompressorn på då.
Har du en kompressor med tank så kan du bara se till att tanken är förfylld till maxtryck, så kan du använda den lagrade tryckluften för att blåsa ur systemet. Spiller du inte med luften, utan har kanske redan satt in ventiler som du kan koppla tryckluften på, så räcker det ganska bra med det som du har i en liten tank.
 
  • Gilla
Ole Utne
  • Laddar…
C
D docboy skrev:
Fast gör man det blir det ju inte krisläge med värmesystemet från första början. Är inte det bättre?
Ja, det är ena sidan av myntet. Resonerar man ensidigt finns det så klart många saker man borde göra.
Jag tänker att det också finns nackdelar? Kostnad? Opraktiskt? Regelverk? Miljöproblem? Tekniska problem?
Varför gör inte alla så redan idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.