87 974 läst ·
385 svar
88k läst
385 svar
Kringresande stensättare (bild)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Antingen har folk ingen aning (vilket jag har svårt att tro med tanke på att det skrivs om detta varje år). Eller så verkar de tro att just denna gång ska det nog fungera bra att få en stenlagd garageuppfart på 80 m2 för 20 000:-memike skrev:
"Definition av galenskap: Att göra samma sak och förvänta sig ett annat resultat."
- Albert Einstein
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Sånt här varnas man ju för femtio gånger om året för...
När jag köpte villa för ett par år sedan funderade jag på hur lång tid det skulle ta innan man råkade ut för den här typen av människor, "nu när man bor i villa"...
Jag skrev på papprena och fick nycklarna till huset, kommer innanför dörren och går ett varv för att känna av känslan av att gå runt i sitt egna hus.. 20min tog det innan det ringde på dörren och jag fick ett erbjudande om att asfaltera om uppfarten... 20min efter tillträdet alltså..
När jag köpte villa för ett par år sedan funderade jag på hur lång tid det skulle ta innan man råkade ut för den här typen av människor, "nu när man bor i villa"...
Jag skrev på papprena och fick nycklarna till huset, kommer innanför dörren och går ett varv för att känna av känslan av att gå runt i sitt egna hus.. 20min tog det innan det ringde på dörren och jag fick ett erbjudande om att asfaltera om uppfarten... 20min efter tillträdet alltså..
De har varit hos oss ett par år i rad, men eftersom jag varje gång säger att jag vill ha en skriftlig offert innan jag beställer så har de inte lyckats sälja in nåt. Första året så kom de och ringde på dörren lördag förmiddag (klockan 9, sambon öppnade i morgonrock) och ville börja på söndagen. Då hade de dessutom backat från 60 000 till 40 000. Och de blev skitsura när vi sa att vi inte har beställt eftersom vi inte har fått en skriftlig offert.
Nu kommer vi istället asfaltera vår infart, en firma som jobbat åt tre av grannarna och som var riktigt vettig att snacka med. Vi fick bra pris också eftersom han ska asfaltera trottoaren utanför en av grannarna i samma veva så får vi mindre etableringskostnad.
Nu kommer vi istället asfaltera vår infart, en firma som jobbat åt tre av grannarna och som var riktigt vettig att snacka med. Vi fick bra pris också eftersom han ska asfaltera trottoaren utanför en av grannarna i samma veva så får vi mindre etableringskostnad.
Man skall inte dra alla över en kam, men detta säger tillräckligt för mig...
http://www.expressen.se/gt/har-holl-irlandska-asfaltslaggarna-till/
http://helahalsingland.se/halsingland/1.6064995-polisen-varnar-for-irlandska-stenlaggare-
http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=6314030
http://www.expressen.se/gt/lurades-av-stensattare/
http://na.se/nyheter/orebro/1.833955-polisen-varnar-for-irlandska-stenlaggare-i-orebro-kommun
http://www.expressen.se/gt/har-holl-irlandska-asfaltslaggarna-till/
http://helahalsingland.se/halsingland/1.6064995-polisen-varnar-for-irlandska-stenlaggare-
http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=6314030
http://www.expressen.se/gt/lurades-av-stensattare/
http://na.se/nyheter/orebro/1.833955-polisen-varnar-for-irlandska-stenlaggare-i-orebro-kommun
Vi är många som vet vad det är för folk men skulle man skriva det rätt ut här så skulle man få bannor för det för sanningsbärare skall alltid kritiseras i det här landet. Jag vet vilket folkslag dessa tillhör, en minoritet av Irländarna. De lever på resande fot och sådana folkslag brukar inte bära ärlighetes prägel. Det är nog därför man är resande för att dom behöver av någon anledning resa iväg efter en affär...
Att ens tänka tanken på att prata affärer med dessa är oerhört naivt och skall höra till allmänbildningen att låta bli. Men eftersom dom är här i år igen så har några inte lärt sig ännu. Troligen för att just sanningen inte får berättas öppet. Vi låter alltså fler hederliga människor luras hellre än berättar öppet vad det är för folk
Att ens tänka tanken på att prata affärer med dessa är oerhört naivt och skall höra till allmänbildningen att låta bli. Men eftersom dom är här i år igen så har några inte lärt sig ännu. Troligen för att just sanningen inte får berättas öppet. Vi låter alltså fler hederliga människor luras hellre än berättar öppet vad det är för folk
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Folk blir dumma i huvudet när dom ser ett lågt pris.eviljava skrev:Antingen har folk ingen aning (vilket jag har svårt att tro med tanke på att det skrivs om detta varje år). Eller så verkar de tro att just denna gång ska det nog fungera bra att få en stenlagd garageuppfart på 80 m2 för 20 000:-
"Definition av galenskap: Att göra samma sak och förvänta sig ett annat resultat."
- Albert Einstein
Tyvärr.
Varför ens be om en skriftlig offert? Be dom dra åt h*****e istället.Nerre skrev:De har varit hos oss ett par år i rad, men eftersom jag varje gång säger att jag vill ha en skriftlig offert innan jag beställer så har de inte lyckats sälja in nåt. Första året så kom de och ringde på dörren lördag förmiddag (klockan 9, sambon öppnade i morgonrock) och ville börja på söndagen. Då hade de dessutom backat från 60 000 till 40 000. Och de blev skitsura när vi sa att vi inte har beställt eftersom vi inte har fått en skriftlig offert.
Hade ju ingen aning om vad det var för några första gången de kom.Stefan N skrev:
Den firman vi anlitat nu kom ju faktiskt också och sökt upp oss (men bara för att vi var ute och jobbade i trädgården och han var hos grannen och jobbade), så man kan inte riktigt ta för givet att det är bluffmakare bara för att de är uppsökande.
Menar du allvar? Jag blir faktiskt förvånad över att folk fortfarande inte "har någon aning". Eller var detta någon gång på 90-talet?Nerre skrev:
Nä, man skall självklart aldrig ta saker för givet! Men detta modus operandi brukar få varningsklockorna att ringa hos de flesta.Nerre skrev:
Jag antar att du kollat upp "asfaltsfirman" du anlitat? F-skattsedel och liknande är i sin ordning gissar jag?
Fick du skriftlig offert?Nerre skrev:Hade ju ingen aning om vad det var för några första gången de kom.
Den firman vi anlitat nu kom ju faktiskt också och sökt upp oss (men bara för att vi var ute och jobbade i trädgården och han var hos grannen och jobbade), så man kan inte riktigt ta för givet att det är bluffmakare bara för att de är uppsökande.
Fick du organisationsnummer?
Är de momsreggade?
Har de F-skatt?
Har du en adress till dem?
Om svaret är nej på någon av dessa så kan man utgår från att de är bluffmakare.
Jag har som många andra fått erbjudande om stensättning/plattläggning ett antal ggr. Alltid tackat nej.
Verksamheten bedrivs som en form av trafficking med arbetskraft från forna öststater (oftast).
Styr gör personer från Storbritannien.
I mitt villaområdeområde utanför Stockholm har flera antagit erbjudanden och anlitat dessa med olika resultat och erfarenheter.
Många är nöjda med själva resultatet men inser att de bidragit till något osunt. En del naiva har också blivit hotade när förutsättningarna för bl a betalning ändrats. Några nära vänner lät dem göra ett jättejobb som kostade dem ca 180 tkr. De hade först tagit in offerter från "svenska firmor" där ingen låg under 350 tkr men flera på ca 500 tkr. Bara materialet låg på mellan 150 - 200 tkr.
Under drygt 2 veckor hade de ca 10 personer som jobbade stenhårt på deras tomt. Arbetarna kunde ingen svenska, såg mycket slitna och "ovårdade" ut (modernt slaveri?). De utförde sina behov i deras trädgård eftersom husägaren naturligtvis inte vågade lämna ut nycklarna och arbetsgivaren knappast tillämpade svenska arbetsmiljöregler.
De är dock mycket nöjda med resultatet.
Vad som gör det hela komplicerat är att om du anlitar en "seriös svensk firma" får du också utländsk arbetskraft. Det är inte Pelle och Kalle som kommer och jobbar. Har du tur får du en duktig Polack som är utbildad på området.
Har du otur får du en arbetslös lärare eller busschaufför som gör så gott han kan.
Kanske går allt rätt till med skatter och sociala men jag lovar att du har max 50% chans på att det inte utförs ett fuskjobb som du upptäcker först ca 3 år senare!
Verksamheten bedrivs som en form av trafficking med arbetskraft från forna öststater (oftast).
Styr gör personer från Storbritannien.
I mitt villaområdeområde utanför Stockholm har flera antagit erbjudanden och anlitat dessa med olika resultat och erfarenheter.
Många är nöjda med själva resultatet men inser att de bidragit till något osunt. En del naiva har också blivit hotade när förutsättningarna för bl a betalning ändrats. Några nära vänner lät dem göra ett jättejobb som kostade dem ca 180 tkr. De hade först tagit in offerter från "svenska firmor" där ingen låg under 350 tkr men flera på ca 500 tkr. Bara materialet låg på mellan 150 - 200 tkr.
Under drygt 2 veckor hade de ca 10 personer som jobbade stenhårt på deras tomt. Arbetarna kunde ingen svenska, såg mycket slitna och "ovårdade" ut (modernt slaveri?). De utförde sina behov i deras trädgård eftersom husägaren naturligtvis inte vågade lämna ut nycklarna och arbetsgivaren knappast tillämpade svenska arbetsmiljöregler.
De är dock mycket nöjda med resultatet.
Vad som gör det hela komplicerat är att om du anlitar en "seriös svensk firma" får du också utländsk arbetskraft. Det är inte Pelle och Kalle som kommer och jobbar. Har du tur får du en duktig Polack som är utbildad på området.
Har du otur får du en arbetslös lärare eller busschaufför som gör så gott han kan.
Kanske går allt rätt till med skatter och sociala men jag lovar att du har max 50% chans på att det inte utförs ett fuskjobb som du upptäcker först ca 3 år senare!
Yes. Han har visserligen en konkurs (ett AB) bakom sig och kör enskild firma idag, men eftersom han bor i kommunen och faktiskt har gjort "garantijobb" hos grannen så känns det inte så osäkert.eviljava skrev:
Redigerat:
Jag kanske missade det, men jag trodde vi även här pratade om kringresande stensättare, jag tror att vi får försöka skilja dessa åt...Nerre skrev: