Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rkarlsson skrev:
Så är det givetvis inte.
Totalförsvarsplikten - Plikt- och prövningsverket (pliktverket.se)
Jag som inte har någon form av utbildning hamnar alltså i facket civilplikt kan jag utläsa här. Passar mig bra. Soldater gör de av de som har gjort lumpen eller gmu.
Så andra ska behöva bli soldater för att försvara din frihet?
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så andra ska behöva bli soldater för att försvara din frihet?
Det där är en av konsekvenserna av att ta bort den allmänna värnplikten. Tidigare visste alla att de måste ställa upp, nu tror alla att de kan göra det om de har lust
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Behöver man vara särskilt orolig?
Ryssarna är så värdelösa, dom kan bara attackera civila.
Dom kan fortsätta skicka sina unga män som mest består av fattiga till den Ukrainska köttkvarnen.
Sen när "slöddret" är slut och "finare ryssar" börjar malas så kollapsar det. Hoppas Ukraina håller ut.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Behöver man vara särskilt orolig?
Ryssarna är så värdelösa, dom kan bara attackera civila.
Dom kan fortsätta skicka sina unga män som mest består av fattiga till den Ukrainska köttkvarnen.
Sen när "slöddret" är slut och "finare ryssar" börjar malas så kollapsar det. Hoppas Ukraina håller ut.
Frågan är om ens deras taktiska kärnvapen fungerar :P Stått och rostat i sin silo :P
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Frågan är om ens deras taktiska kärnvapen fungerar :p Stått och rostat i sin silo :p
Kan ju alltid hoppas att det detonerar direkt om dom försöker avfyra :cool:(y)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
osstndtpqon81.jpg
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
LaT och 4 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Behöver man vara särskilt orolig?
Ryssarna är så värdelösa, dom kan bara attackera civila.
Dom kan fortsätta skicka sina unga män som mest består av fattiga till den Ukrainska köttkvarnen.
Sen när "slöddret" är slut och "finare ryssar" börjar malas så kollapsar det. Hoppas Ukraina håller ut.
Orolig för ryssen i vårt fall? Troligen inte..

Att de gör som de gör i Ukraina är ju inte speciellt oväntat.. Har man hängt med i rysk politik så har man hört Putin prata om Ukraina på ungefär samma sätt som nu, redan under sin första period som president, dvs innan Medvedev gjorde sitt inhopp..

Det är inget verk av en galning som fått en knäpp, utan en långsiktig plan för att återupprätta territoriet som Sovjet styrde över... Där blir det svårt att passa in Sverige...
 
K Kirre2 skrev:
Det där är en av konsekvenserna av att ta bort den allmänna värnplikten. Tidigare visste alla att de måste ställa upp, nu tror alla att de kan göra det om de har lust
Precis och de med pengar kommer springa först:cool:
 
  • Gilla
L A Axelsson och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ryssarna är så värdelösa, dom kan bara attackera civila.
Dom kan fortsätta skicka sina unga män som mest består av fattiga till den Ukrainska köttkvarnen.
Jag tror också att Ryssland lider av den gamla vanliga auktoritära sjukan där alla bara säger det regenten vill höra samtidigt som verkligheten förfaller.

Det du beskriver ovan angående fattiga soldater gäller tyvärr alla länder som för krig. De som sett brittiska rekryteringskontor i de allra fattigaste stadsdelarna eller förstått något om situationen i USA vet att det är så alla länder skaffar kanonmat.

Det är ändå en saga vi berättar för oss själva när vi låtsas att kalla krigets propagandabild av inkompetenta ryssar och dysfunktionellt material stämmer med verkligheten. Det är tydligt att folk försöker trösta dig själva genom att repetera gamla mantran.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
En diktatur kan aldrig ha lika bra militär som en demokrati. Det faller på diktaturens natur helt enkelt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
K Kirre2 skrev:
Det där är en av konsekvenserna av att ta bort den allmänna värnplikten. Tidigare visste alla att de måste ställa upp, nu tror alla att de kan göra det om de har lust
Om du räknar lite på det. Jag är född på 80 talet. Värnplikten pausades mellan 2009-2017.

Jag var precis lika anti då som nu =) Jag var på mönstringen men de blev inget av det.

Det är det som är konsekvenserna av alla människor att de tror att alla ska bära vapen och ge sig in i strid. Men så är det givetvis inte. Samhället skall ju inte stå stilla vid ett möjligt krig.

Men det är såklart inte något att diskutera egentligen, jag ställer upp på transporter av förnödenheter och ni ställer upp på att skjuta. Win win.
De med småbarn får ta hand om barnen såklart.
 
Jag har sedan kriget försökt göra en egen analys av situationen i Ukraina. Jag är ingen utrikespolitisk expert men vill gärna förstå. Hur som helst, när min analys faller till Ukrainas fördel så är det frid och fröjd. När min analys faller till Rysslands fördel så blir jag kallad djä__la Putinvän eller Ryssvän. Det verkar vara så att i Sverige så är allt svart eller vitt, någonting därimellan finns inte. Det märkliga är att jag egentligen är Ukrainavän. Jag hade planerat en resa till Lviv, men så kom kriget emellan.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
R
N Nilsson i Boda skrev:
Jag har sedan kriget försökt göra en egen analys av situationen i Ukraina. Jag är ingen utrikespolitisk expert men vill gärna förstå. Hur som helst, när min analys faller till Ukrainas fördel så är det frid och fröjd. När min analys faller till Rysslands fördel så blir jag kallad djä__la Putinvän eller Ryssvän. Det verkar vara så att i Sverige så är allt svart eller vitt, någonting därimellan finns inte. Det märkliga är att jag egentligen är Ukrainavän. Jag hade planerat en resa till Lviv, men så kom kriget emellan.
Jag är den första att beklaga polariseringen i samhället, men detta fallet känns faktiskt ganska "svartvitt".

Lyckas man hitta (på) förmildrande omständigheter för Rysslands angrepp och övergrepp på Ukraina och dess befolkning så tycker jag man förtjänat epitetet "djävla putinvän", eller värre.
 
  • Gilla
  • Älska
16386 och 9 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag har sedan kriget försökt göra en egen analys av situationen i Ukraina. Jag är ingen utrikespolitisk expert men vill gärna förstå. Hur som helst, när min analys faller till Ukrainas fördel så är det frid och fröjd. När min analys faller till Rysslands fördel så blir jag kallad djä__la Putinvän eller Ryssvän. Det verkar vara så att i Sverige så är allt svart eller vitt, någonting därimellan finns inte. Det märkliga är att jag egentligen är Ukrainavän. Jag hade planerat en resa till Lviv, men så kom kriget emellan.
Vad skulle "Rysslands fördel" vara i det här fallet? Ukraina har aldrig varit en del av Ryssland. Ukraina var en del av Sovjetunionen, men de var ett eget land innan dess. Krim däremot hörde inte till Ukraina innan Sovjetunionen skapades, och det "flyttades" till Ukraina ganska kort innan sovjet föll samman... Men det rättfärdigar ju inte Putins beteende... Tom på Krim så identifierade sig de rysktalande som mer ukrainska än ryska...

Är man intresserad rekommenderar jag Martin Kraghs bok om Putin; "Det fallna imperiet" ...
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Snailman
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du menar hela västvärldens samlade fria press? Din äckliga propaganda lyser igenom. Du viftar med propaganda fisar i den fria världens rymd. Ingen går på det, ingen lyssnar. Åk till Ryssland eller Nordkorea så har du några åhörare…

Man behöver ganska mycket pengar för att driva 'fri press' så därför råkar så gott som all 'fri press' ägas av väldigt rika personer/släkter eller väldigt rika bolag.

Så det beror väl inte på slumpen att under corona så har miljardärerna blivit mycket rikare och vanligt folk fattigare och en del arbetslösa tom. Måste kännas skönt att de har pressen med sig på resan mot större rikedom.

Så därför tror jag det skrivs så likartat i all 'fri press' och 'granskande journalistik' har man helt slutat med, man bara papegojan vad annan press skrivit utan någon som helst granskning. Detta har nog aldrig tidigare varit så tydligt som just angående Ukraina/Ryssland.

Men en del ändringar sker även i en positiv riktning när nu Twitter tackat ja till Musks bud, Musk är ju en stor anhängare av yttrandefriheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.