29 869 läst ·
427 svar
30k läst
427 svar
Kriget i Ukraina, allmän diskussion
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så andra ska behöva bli soldater för att försvara din frihet?Rkarlsson skrev:
Behöver man vara särskilt orolig?
Ryssarna är så värdelösa, dom kan bara attackera civila.
Dom kan fortsätta skicka sina unga män som mest består av fattiga till den Ukrainska köttkvarnen.
Sen när "slöddret" är slut och "finare ryssar" börjar malas så kollapsar det. Hoppas Ukraina håller ut.
Ryssarna är så värdelösa, dom kan bara attackera civila.
Dom kan fortsätta skicka sina unga män som mest består av fattiga till den Ukrainska köttkvarnen.
Sen när "slöddret" är slut och "finare ryssar" börjar malas så kollapsar det. Hoppas Ukraina håller ut.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Frågan är om ens deras taktiska kärnvapen fungerarT TheGame skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Orolig för ryssen i vårt fall? Troligen inte..T TheGame skrev:
Att de gör som de gör i Ukraina är ju inte speciellt oväntat.. Har man hängt med i rysk politik så har man hört Putin prata om Ukraina på ungefär samma sätt som nu, redan under sin första period som president, dvs innan Medvedev gjorde sitt inhopp..
Det är inget verk av en galning som fått en knäpp, utan en långsiktig plan för att återupprätta territoriet som Sovjet styrde över... Där blir det svårt att passa in Sverige...
Jag tror också att Ryssland lider av den gamla vanliga auktoritära sjukan där alla bara säger det regenten vill höra samtidigt som verkligheten förfaller.T TheGame skrev:
Det du beskriver ovan angående fattiga soldater gäller tyvärr alla länder som för krig. De som sett brittiska rekryteringskontor i de allra fattigaste stadsdelarna eller förstått något om situationen i USA vet att det är så alla länder skaffar kanonmat.
Det är ändå en saga vi berättar för oss själva när vi låtsas att kalla krigets propagandabild av inkompetenta ryssar och dysfunktionellt material stämmer med verkligheten. Det är tydligt att folk försöker trösta dig själva genom att repetera gamla mantran.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
En diktatur kan aldrig ha lika bra militär som en demokrati. Det faller på diktaturens natur helt enkelt.
Om du räknar lite på det. Jag är född på 80 talet. Värnplikten pausades mellan 2009-2017.K Kirre2 skrev:
Jag var precis lika anti då som nu =) Jag var på mönstringen men de blev inget av det.
Det är det som är konsekvenserna av alla människor att de tror att alla ska bära vapen och ge sig in i strid. Men så är det givetvis inte. Samhället skall ju inte stå stilla vid ett möjligt krig.
Men det är såklart inte något att diskutera egentligen, jag ställer upp på transporter av förnödenheter och ni ställer upp på att skjuta. Win win.
De med småbarn får ta hand om barnen såklart.
Jag har sedan kriget försökt göra en egen analys av situationen i Ukraina. Jag är ingen utrikespolitisk expert men vill gärna förstå. Hur som helst, när min analys faller till Ukrainas fördel så är det frid och fröjd. När min analys faller till Rysslands fördel så blir jag kallad djä__la Putinvän eller Ryssvän. Det verkar vara så att i Sverige så är allt svart eller vitt, någonting därimellan finns inte. Det märkliga är att jag egentligen är Ukrainavän. Jag hade planerat en resa till Lviv, men så kom kriget emellan.
Jag är den första att beklaga polariseringen i samhället, men detta fallet känns faktiskt ganska "svartvitt".N Nilsson i Boda skrev:Jag har sedan kriget försökt göra en egen analys av situationen i Ukraina. Jag är ingen utrikespolitisk expert men vill gärna förstå. Hur som helst, när min analys faller till Ukrainas fördel så är det frid och fröjd. När min analys faller till Rysslands fördel så blir jag kallad djä__la Putinvän eller Ryssvän. Det verkar vara så att i Sverige så är allt svart eller vitt, någonting därimellan finns inte. Det märkliga är att jag egentligen är Ukrainavän. Jag hade planerat en resa till Lviv, men så kom kriget emellan.
Lyckas man hitta (på) förmildrande omständigheter för Rysslands angrepp och övergrepp på Ukraina och dess befolkning så tycker jag man förtjänat epitetet "djävla putinvän", eller värre.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Vad skulle "Rysslands fördel" vara i det här fallet? Ukraina har aldrig varit en del av Ryssland. Ukraina var en del av Sovjetunionen, men de var ett eget land innan dess. Krim däremot hörde inte till Ukraina innan Sovjetunionen skapades, och det "flyttades" till Ukraina ganska kort innan sovjet föll samman... Men det rättfärdigar ju inte Putins beteende... Tom på Krim så identifierade sig de rysktalande som mer ukrainska än ryska...N Nilsson i Boda skrev:Jag har sedan kriget försökt göra en egen analys av situationen i Ukraina. Jag är ingen utrikespolitisk expert men vill gärna förstå. Hur som helst, när min analys faller till Ukrainas fördel så är det frid och fröjd. När min analys faller till Rysslands fördel så blir jag kallad djä__la Putinvän eller Ryssvän. Det verkar vara så att i Sverige så är allt svart eller vitt, någonting därimellan finns inte. Det märkliga är att jag egentligen är Ukrainavän. Jag hade planerat en resa till Lviv, men så kom kriget emellan.
Är man intresserad rekommenderar jag Martin Kraghs bok om Putin; "Det fallna imperiet" ...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Viktor.J skrev:
Man behöver ganska mycket pengar för att driva 'fri press' så därför råkar så gott som all 'fri press' ägas av väldigt rika personer/släkter eller väldigt rika bolag.
Så det beror väl inte på slumpen att under corona så har miljardärerna blivit mycket rikare och vanligt folk fattigare och en del arbetslösa tom. Måste kännas skönt att de har pressen med sig på resan mot större rikedom.
Så därför tror jag det skrivs så likartat i all 'fri press' och 'granskande journalistik' har man helt slutat med, man bara papegojan vad annan press skrivit utan någon som helst granskning. Detta har nog aldrig tidigare varit så tydligt som just angående Ukraina/Ryssland.
Men en del ändringar sker även i en positiv riktning när nu Twitter tackat ja till Musks bud, Musk är ju en stor anhängare av yttrandefriheten.
Redigerat: