Hej!
Jag ska bygga lite olika möbler i 18 mm limfog. Funderar därför att skaffa mig en Kreg borrjigg, typ R3 eller 520 Pro.

Ser i specifikationen att de klarar av följande materialtjocklekar: 12mm, 16mm, 19mm, 22mm, 25mm, 28mm, 31mm, 35mm, 38mm.

Blir det något problem för mig när jag bygger i 18 mm?

Övrig synpunkter om Kregs borrjiggar, är de bra?

G Gustav Olsson skrev:
Hej!
Jag ska bygga lite olika möbler i 18 mm limfog. Funderar därför att skaffa mig en Kreg borrjigg, typ R3 eller 520 Pro.

Ser i specifikationen att de klarar av följande materialtjocklekar: 12mm, 16mm, 19mm, 22mm, 25mm, 28mm, 31mm, 35mm, 38mm.

Blir det något problem för mig när jag bygger i 18 mm?

Övrig synpunkter om Kregs borrjiggar, är de bra?
Jag köpte nyligen en R3 och har bara använt den ett par gånger hittills men jag tycker den är svinbra, det enda bökiga är väll att hitta rätt skruv har jag känt, och att ha en nog lång bit som passar, för skruvarna på kregs egna skruvar har en fyrkantigt bit huvud som bara passar till deras skruvar (iaf vad jag vet).

Ser fram emot att använda min mer i kommande projekt och funderar på att köra deras skruvar för att göra det lite enklare för mig själv.

Ang djupet på materialet så skulle jag inte tro att det är några problem att justera ett mått mellan 16-19 som skulle passa till 18mm. Men bäst å testa på lite extra bitar i början först såklart :)

Rickard.
Det går bra ändå.
Jag har använt min R3 till lite olika saker under dom ungefär 5år jag haft den och jag tycker den är riktigt användbar.

Tack för svaren!

520 ser riktigt smidig ut men R3 klarar fler tjocklekar och hälften så billig...

Någon som har 520 här som kan ge ett omdöme?

Rickard.
G Gustav Olsson skrev:
Tack för svaren!

520 ser riktigt smidig ut men R3 klarar fler tjocklekar och hälften så billig...

Någon som har 520 här som kan ge ett omdöme?
Jag tänker att dom gör lite olika saker, eller i alla fall har jag tänkt så utan erfarenhet av 520 eller liknande.
520 gör så att säga huvudsysslan mycket smidigare medans R3an är lite mer mångsidig men inte lika smidig.
Ett exempel och en sak jag verkligen gillar är att man kan använda den på redan ihopskruvade saker och en annan som jag inte är säker den andra klarar är att pocketskruva riktigt grova saker, jag har använt pocketskruvar (Rostfria 5×70mm) för att skruva ihop limträ (typ 300x115mm) dolt till en sittbänk.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag tänker att dom gör lite olika saker, eller i alla fall har jag tänkt så utan erfarenhet av 520 eller liknande.
520 gör så att säga huvudsysslan mycket smidigare medans R3an är lite mer mångsidig men inte lika smidig.
Ett exempel och en sak jag verkligen gillar är att man kan använda den på redan ihopskruvade saker och en annan som jag inte är säker den andra klarar är att pocketskruva riktigt grova saker, jag har använt pocketskruvar (Rostfria 5×70mm) för att skruva ihop limträ (typ 300x115mm) dolt till en sittbänk.
Ah, det låter ju riktigt bra. Lutar kanske åt R3an då.

Behöver man Kregs egna tving eller funkar det bra med vanliga?

G Gustav Olsson skrev:
Ah, det låter ju riktigt bra. Lutar kanske åt R3an då.

Jag har kört med en vanlig snabbtving, inte optimalt då den gled lite ibland men kan ha varit för att jag hade en generellt dålig setup (har precis flyttat så har inget ordentlig bord att jobba på än). Det är säkert smidigare med deras tving men funkar absolut utan.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
G Gustav Olsson skrev:
Det funkar med vad som helst men visst blir det lite trevligare med kregs självjusterande med stora plattorna. Är den inte på pangpris just nu skulle jag säga att det inte är fel att vänta med den om du har alternativ.
När du gjort något projekt kommer du nog ha bättre koll på vars du vill stoppa dina pengar 😉

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.