Vill bara tipsa er som ska bygga om att ta en kreditupplysning på er byggare innan. Vi tog ingen innan konraktsskrivningen och är nu nervösa så snart det dyker upp besvär under projektet för det kan tyda på problem framförallt med underleverantörer som inte vill jobba med just det bolaget.

Dum fråga, men hur gör man då?

Har själv varit i kontakt med skatteverket som endast får berätta kontoställningen på skattekontot för firman.
Har dessutom kollat med tingsrätten om det finns några domar.

Kan man köpa en kreditupplysning för företag på nätet (vet att det går för privatpersoner)?

Du kan köpa kreditupplysning på ratsit.se på företag också.

Får man fråga vilket företag det är som ni bygger med? För övrigt kan ni också be er bank kolla upp företaget i samband med att ni söker om lån.

Jag vill avvakta med att berätta vilket företag det är tills jag ser hur de agerar i fortsättningen. Jag tog dock min upplysning på Ratsit enligt tidigare tips. Om kreditvärderingen ger ett dåligt reslutat kan man fortfarande bygga med dem men se då till att ni inte betalar för mycket i handpenning utan bara betalar när de gjort leveranser.

skånebyggare skrev:
... se då till att ni inte betalar för mycket i handpenning utan bara betalar när de gjort leveranser.
Att inte betala i förskott gäller alltid, oavsett byggarens ekonomi. Jag tror inte ens att en näringsidkare enligt konsumenttjänstlagen har rätt att kräva förskott vid ett husbygge.

walles skrev:
Du kan köpa kreditupplysning på ratsit.se på företag också.
Det går också att få fram vissa eknomiska uppgifter från företag på DNs hemsida.
http://bors.www.dn.se/dn/site/uc/ucsearch.page

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.