Hej,

Har ett klurigt problem jag försöker hitta någon form av lösning till. Vi äger ett 30-tals funkishus som vi varsamt renoverat senaste 8 åren och nu börjar bli riktigt fint. Det enda jag tycker saknas här är ett riktigt garage; det finns ett som sitter ihop med huset men det finns inte möjlighet att få in en modern bil där.

De problem vi har:
Stora delar av tomten är prickad mark, 10-12 meter in från tomtgräns. I princip alla logiska ställen att placera ett fristående garage på är prickade.
Området täcks av någon form av "kulturvärde" benämning vilket innebär att--enligt kommunen--man inte får uppföra komplementbyggnader utan bygglov.

Min första tanke tidigare var att bygga ett 30 m2 garage i form av komplementbyggnad för att kringgå problematiken med prickad mark, men det gick åt skogen så fort jag pratade med kommunen och de påpekade att alla åtgärder här kräver bygglov och därmed går det inte att genomföra.

Har tittat på möjligheten--inklusive bekostat ett förslag från arkitekt--att utöka det befintliga, vilket skulle innebära att riva nuvarande garage och ersätta med ett större i samma stil. Men pga prickad mark så kan vi inte riktigt göra det så stort vi vill, och det skulle sluta med att vi utför ganska stora ingrepp och lägger en hel del kapital på något som inte riktigt blir "rätt" ändå.

Om man kan tänka sig lägga lite tid och pengar på detta, finns det några smarta vägar man kan ta för att komma närmare en vettig lösning? Behöver man ge sig på att försöka få detaljplanen ändrad? Har läst genom den och det finns inget tydligen anledning till att så stora områden är markerade som prickade.

Tack på förhand för alla tankar!

Tanken med både detaljplaner och k-märkningar är att man har en strikt reglering av vad man får göra. Med snäva planer blir det än striktare.

Att runda systemen låter sig nog inte göras, utan framkomligaste möjliga väg är nog att lägga upp en kartbild, beskriva önskemålen och se om någon har förslag som ryms inom regelverken.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
När jag köpte min sista tomt så var den prickad överallt.
Det var inga problem att plocka, till och med utan kostnad.
Ibland blir man förvånad:)
Hade väntat mig lite motstånd då dom har varit lite stelbenta i andra ärenden.
Så prova att få bort det är mitt förslag om det hjälper er.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.