14 756 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Krävs bygglov/marklov för ett bergrum?
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Här är en engelsman som fått bygglov och sponsorer för att bygga en underjordisk mancave: <iframe width="1197" height="673" src="
" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Att söka bygglov för ett bergrum tar bort lite hela poängen med det tycker jag. Man vill väl att det ska vara lite "hemligt"
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Låter konstigt med bygglov, då ”byggnaden” redan står på plats! Skulle nog bara spränga på!
Bara ett förtydligande så det inte är några tveksamheter.H Husqvarna220Ac skrev:
Lagstiftningen är tydlig att det krävs bygglov då det bedöms som en tillbyggnad även om det är placerat under mark.
PBL:
"1 kap 4 §
I denna lag avses med
...
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den
...
9 kap 2 §
Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
..."
Nu när det har gått ett år lite drygt, hur har planerna utvecklats?
Jag skapade en tråd om att bygga bergbana och fick tips att istället bygga bergrum med hiss upp istället. Det verkar ju ohyggligt dyrt men klart coolaste modellen istället för en droska på räls uppför berget. Stort plus med möjligheten att ha garage i berget också.
Jag skapade en tråd om att bygga bergbana och fick tips att istället bygga bergrum med hiss upp istället. Det verkar ju ohyggligt dyrt men klart coolaste modellen istället för en droska på räls uppför berget. Stort plus med möjligheten att ha garage i berget också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
