18 986 läst ·
19 svar
19k läst
19 svar
Krävs bygglov för att komma till källaren?
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Håller med, jag skulle se det som att det tidigare pannrummet numera är ett teknikrum. Teknikrum saknar pannrummets krav på brandskydd.
Det lär ju knappast krävas att man gör en bygganmälan eller söker bygglov för ändrad användning när avlägsnar funktionen pannrum. De tekniska kraven sänks ju då på utrymmet. Annat vore det om man ville börja använda ett icke klassat rum som pannrum.
Det lär ju knappast krävas att man gör en bygganmälan eller söker bygglov för ändrad användning när avlägsnar funktionen pannrum. De tekniska kraven sänks ju då på utrymmet. Annat vore det om man ville börja använda ett icke klassat rum som pannrum.
Problem kan ju då uppstå ifall någon i framtiden tänker återinstallera en eldningspanna (varför man nu skulle vilja göra det) och tänker "shit va bra med ett redan fixat pannrum".Claes Sörmland skrev:
Håller med, jag skulle se det som att det tidigare pannrummet numera är ett teknikrum. Teknikrum saknar pannrummets krav på brandskydd.
Högst otroligt jag vet... men en riktig prepper förlitar sig inte på fjärrvärme
Inga problem lagstiftaren har tänkt på detta; det krävs en anmälan till kommunen för att installera en panna. Då granskas brandskyddet. T o m en besiktningsman utsedd av kommunen ("sotaren") gör platsbesök innan eldning tillåts.Bowser skrev:
Klicka här för att svara