10 953 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
kravet på certifiering för att få köpa luftvärmepump
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
En del återvinningscentraler tar av någon anledning inte emot utedelar av luft/luft eller luft/vatten när privatpersoner ska lämna in dom.A Alexn72 skrev:
Rätt dumt då det troligen dumpas någonstans.
Det tråkiga för att få F-cert så ska Incert ha en jäkla massa pengar varje år för Företagscert samt det personliga certet. Dessutom behöver man göra om personliga provet var 5 år som kostar en jäkla massa pengar. Vad Incert tillför värmepumpsbranchen är ingen som vet, vilket mervärde dom ger menar jag. Visst är det bra att det är ordning och reda så inte det blir vildavästern inom värmepumpsbranschen men det behöver inte gå till överdrift i miljöfrågor från incert med dyra kostnader för företagen som följd som dom behöver få in från privatpersoner i slutändan.C Comfort Thomas skrev:Utan fgas är det väl nästan bara enhetsaggregat det handlar om och då går man inte in i köldmediekretsen och är tillåten om jag förstod din fråga korrekt.
även med lågt GWP som tex R32 behövs certifiering om man öppnar köldmediekretsen men du kanske menade aggregat med ännu lägre GWP än vad R32 har.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det borde även finnas ett enklare prov för luft/luft värmepumpar.H H-Thomasson skrev:Det tråkiga för att få F-cert så ska Incert ha en jäkla massa pengar varje år för Företagscert samt det personliga certet. Dessutom behöver man göra om personliga provet var 5 år som kostar en jäkla massa pengar. Vad Incert tillför värmepumpsbranchen är ingen som vet, vilket mervärde dom ger menar jag. Visst är det bra att det är ordning och reda så inte det blir vildavästern inom värmepumpsbranschen men det behöver inte gå till överdrift i miljöfrågor från incert med dyra kostnader för företagen som följd som dom behöver få in från privatpersoner i slutändan.
Grejerna är testade och förfyllda så behövs egentligen inte så mycket teori men borde innehålla hur man tex konar rören.
Tyckte någon sa att i Finland behöver man inte göra om provet vart 5 år, Sverige har väl lyckats få något undantag från EU reglerna antar jag om det stämmer.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
inga mutor heter det. men man kan fundera på hur dessa lobbyorganisatoner fungerar..
Sen är väldigt tacksamt i det här fallet.... man säger bara Greta..... Så är allt väldigt enkelt.
Ett brinnande hus? Ingenting Greta bryr sig om....
Om det finns en eu förordning... Borde det finnas en standard när det certifiering... Eu...
Sen är väldigt tacksamt i det här fallet.... man säger bara Greta..... Så är allt väldigt enkelt.
Ett brinnande hus? Ingenting Greta bryr sig om....
Om det finns en eu förordning... Borde det finnas en standard när det certifiering... Eu...
Det är 5 kategorier på cert,räcker med 2 för en luft /luftC Comfort Thomas skrev:Det borde även finnas ett enklare prov för luft/luft värmepumpar.
Grejerna är testade och förfyllda så behövs egentligen inte så mycket teori men borde innehålla hur man tex konar rören.
Tyckte någon sa att i Finland behöver man inte göra om provet vart 5 år, Sverige har väl lyckats få något undantag från EU reglerna antar jag om det stämmer.
Hört någon fågel viska i mitt öra att man kan beställa värmepump från Tyskland utan frågor om intyg...
Men det är väl bra att man inte får handla värmepump som privatperson. Jag menar du måste ju ha körkort för att få köpa en sportbil med 800hk, en sporthoj som gör 300 knyck...eller förarbevis för att få köpa en yacht på 300 ton...jasså inte det?
Men det är väl bra att man inte får handla värmepump som privatperson. Jag menar du måste ju ha körkort för att få köpa en sportbil med 800hk, en sporthoj som gör 300 knyck...eller förarbevis för att få köpa en yacht på 300 ton...jasså inte det?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Jo jag vet att det räcker med kategori 2 för dom allra flesta luft/luft, är väl egentligen bara kategori 1 och 2 som berör värmepumpar och skillnaden är köldmediemängden/GWP om jag minns rätt.J Joakim Abrahamsson skrev:
Men provet är egentligen på helt andra modeller och en enklare kategori för luft/luft inkl praktik för tex kona rör vore vettigt då det verkar saknas montörer för luft/luft.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är värre om din lilla a/c hemma börjar läcka ut sin gas ut i det fria... Än att du kör ihjäl dig....M Markarbetaren skrev:Hört någon fågel viska i mitt öra att man kan beställa värmepump från Tyskland utan frågor om intyg...
Men det är väl bra att man inte får handla värmepump som privatperson. Jag menar du måste ju ha körkort för att få köpa en sportbil med 800hk, en sporthoj som gör 300 knyck...eller förarbevis för att få köpa en yacht på 300 ton...jasså inte det?![]()
Enligt julas radioreklam dom senaste veckorna kan man även köpa(och installera) deras luftvärmepump själv.M Markarbetaren skrev:Hört någon fågel viska i mitt öra att man kan beställa värmepump från Tyskland utan frågor om intyg...
Men det är väl bra att man inte får handla värmepump som privatperson. Jag menar du måste ju ha körkort för att få köpa en sportbil med 800hk, en sporthoj som gör 300 knyck...eller förarbevis för att få köpa en yacht på 300 ton...jasså inte det?![]()