P Prodigys skrev:
Enligt julas radioreklam dom senaste veckorna kan man även köpa(och installera) deras luftvärmepump själv.
har också hört reklamen och blir lite förvånad då Jula enligt inlägg på forum kräver att kunden ska uppge en montör med cert nr för att få köpa !

M Markarbetaren skrev:
Hört någon fågel viska i mitt öra att man kan beställa värmepump från Tyskland utan frågor om intyg...
Men det är väl bra att man inte får handla värmepump som privatperson. Jag menar du måste ju ha körkort för att få köpa en sportbil med 800hk, en sporthoj som gör 300 knyck...eller förarbevis för att få köpa en yacht på 300 ton...jasså inte det?:confused:
Det går även bra att beställa från polarpumpen om man uppger cert nr: och vilket företag man planerat ska installera pumpen.

Att det sedan inte blev som man tänkt gör ju inget:cool:

hsd
Det finns en "monoblock", allt i ett dvs. ingen rörkoppling

Bananskalare Bananskalare skrev:
...Vad är det värsta som kan hända om Klantiga Henrik installerar el prylarna? /QUOTE]
Känner en Henrik och blev nu proxy-kränkt. Var är blanketten...?

Jag hittar tyvärr inte blanketten....

Immobil Immobil skrev:
Jag misstänker, att det är deras Monoblockpump dom gör reklam för:
[länk]
Så kan det vara (y)
Dom kanske bara säger värmepump och det är hel del som ryms i det begreppet.

Det är lite kul att företaget som Jula själva hänvisar till har ingen egen certifiering. De är bara en mellanhand Men ändå....

hsd
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det går även bra att beställa från polarpumpen om man uppger cert nr: och vilket företag man planerat ska installera pumpen.

Har Du ett lämpligt certnr., går nog inte att hitta på ett

M
Peter2400 Peter2400 skrev:

Och Polarpumpen kotrollerar inte att man beställt arbetet? Egen erfarenhet eller gissning?

Om så är fallet så bör man ha i åtanke att "För att materialgarantin ska gälla måste luft-luftvärmepumpar, AC (av luft-luftvärmepumpsmodell) och luft-vattenvärmepumpar (av split-modell) installeras av certifierad kylfirma."

Rent spontant låter det för bra för att vara sant. Att hitta ett cert.nummer ligger öppet på nätet. Hos Jula ska intyget vara underskrivet av företaget ifråga. Gör man det själv så är det att klassas som bedrägeri och förfalskning av urkund. Jag är tveksam att Polarpumpen enbart begär ett siffernummer för att sälja till privatkund, det låter för enkelt att kringgå en lagstiftning.

Min åsikt är att jag tycker det är hyckleri och dumheter med hela f-gasförordningen. Jag har själv installerat mina pumpar med vaccumsugare. Dom första 2010 och dom fungerar fortfarande efter 13 års drift.

M
hsd hsd skrev:
Har Du ett lämpligt certnr., går nog inte att hitta på ett
IncertOnline
Klicka på "sök företag" och "ort" så får du fram alla accrediterade på orten.

P Prodigys skrev:
Spontant skulle jag snarare gissa på att dom syftar på den som är på rea i några dagar till [länk]
Nej.

Immobil Immobil skrev:
Jag misstänker, att det är deras Monoblockpump dom gör reklam för:
[länk]
Låter troligt i och med att priset stämmer också.

Det grundar sig i Kyoto protokollet från 1997 då man kom överrens om att minska utsläppen av växthusgaser. Då tex 1kg R410a motsvarar 2088kg co2 så förstår man politikernas/känstemännens iver på detta område.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.