61 462 läst ·
147 svar
61k läst
147 svar
kräver betalning samma dag som jag fått fakturan!
För att få bästa priset totalt brukar man handla på "objekt". Då lämnar man en lista över vad man behöver och får en klumpsumma på hela beställningen. Man kan även få en speciell % rabatt på ett visst objekt ( som skiljer sig från dom vanliga rabatterna). Och man kan hos vissa grossister lämna in förfrågningsunderlaget och få ett totalpris på allt som behövs för att ro projektet i hamn.
Lager har man knappt i dag då det tenderar att svämmas över av hyllvärmare.
Lager har man knappt i dag då det tenderar att svämmas över av hyllvärmare.
Utifrån vad min jurist och konsumentrådgivarna i min kommun säger, så skulle jag säga att du i princip kan kräva att få den lika specifik som vid rörligt pris, förutom att du endast får ett totalpris och inte för varje material, delmoment osv.H hempularen skrev:
"Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats."
Paragraf 40 i KTL.
Varför ska hantverkare låna ut pengar i 30 dagar?M mlkjhr skrev:Vad har detta med saken att göra? Frågan gällde om det är rimligt att en faktura har 0 dagar till förfallodatum?
Nej, det är inte rimligt! Personligen tycker jag att det borde lagstadgas med min 30 dagar, då hinner det åtminstone komma en löning/pension innan fakturan skall betalas. Men tyvärr har ju mindre företag ofta 10 eller 15 dagar. Jag tror att konsumentlagstiftningen säger att det är 30 dagar om inga andra villkor angivits.
Därför att ni satt så illa till att ni var tvungna att ta det jobbet. Jag sade upp bekantskapen med NCC när dom krävde 60 dagar på sina betalningar. Har kunder svag ekonomi är man inte så intresserad att leka bank, det finns ju andra som har till sysselsättning att låna ut pengar.
Dessutom har jag den lite gammaldags inställningen att har man inte råd så ska man inte handla.
Dessutom har jag den lite gammaldags inställningen att har man inte råd så ska man inte handla.
Jag tror väldigt få kunder ser det som ett lån, alltså pengar som man kan göra något annat med under tiden eller, för den delen, göra en ränteförtjänst på.M Mercruiser skrev:
Men man måste rimligtvis ha någon sorts frist att ordna så att pengarna finns på hantverkarens konto. De flesta kan periodvis vara otillgängliga och har annat att göra på dagarna än att höka över inkorgen och betala fakturor. 30 dagar är rimligt för ett företag. Om det är rimligt för privatpersoner i dagens uppkopplade samhälle kan man ju diskutera.
60 - 90 - 180 dagar som många större företag tillämpar mot sina underleverantörer däremot. Då handlar det mer om bryggfinansiering eller, inte ovanligt, om otroligt sega administrativa processer.
Utomlands är det inte ovanligt att man får lite rabatt om man betalar snabbt. Det kanske inte vore ett så dumt system att anamma, då normalläget ändå är att kunden har möjlighet att betala relativt omgående.
Om problemet var pengar så finns det inget företag som ingår ett sådant avtal.E elmont skrev:Därför att ni satt så illa till att ni var tvungna att ta det jobbet. Jag sade upp bekantskapen med NCC när dom krävde 60 dagar på sina betalningar. Har kunder svag ekonomi är man inte så intresserad att leka bank, det finns ju andra som har till sysselsättning att låna ut pengar.
Risken må hända var stor, men belöningen desto större i slutändan.
Men man ska ju inte sticka under stol att det är extremt annorlunda.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Hur får ni då till den likviditeten med 180 dagars betalning från kund? Framtunga i fakturering eller 180 dagars betalning från leverantörer.Krilleman skrev:
Har aldrig varit med om längre tider än 30 dagar och skulle aldrig skriva på något annat. Men men