Tack för uppdateringen, men usch vilken soppa. Jag vill inte påstå att jag har full koll på det juridiska, men jag håller med om ett par saker som har sagts tidigare (och så lägger jag till lite själv).

- var försiktig med att hänga ut (namnge) firman, åtminstone på kort sikt. Det kommer inte att gynna dig.
- Min förståelse är också att firman har rätt att försöka åtgärda felen på egen hand. Jag förstår att du inte är sugen på det. Är det helt otänkbart för dig bör du anlita ett juridiskt ombud, eller åtminstone rådgöra med en jurist som kan området. Är du medlem i Villaägarnas riksförbund har du rätt till en gratis timmes rådgivning.
- Ett annat alternativ skulle vara att ni låter firman göra badrummet enligt konstens alla regler, d.v.s. med en besiktningsman som ser över och godkänner bygget vid ett par väl valda kontrollpunkter (gissningsvis efter montage av vatten, flytspackling, tätskit och ytskikt, men exakt vilka kontrollpunkter som är rimliga kan en auktoriserad besiktningsman svara på). I den bästa av världar tänker jag mig att firman och du gemensamt skulle komma överens om en besiktningsman, men har du förtroende för den besiktningsman som redan har varit hos er så är det förstås ett bra alternativ också.

Jag antar att ni inte har någon förseningsklausul i kontraktet? Den borde ju ha löst ut vid det här laget isf.

Till slut: jag hoppas att det löser sig för er. Lycka till.

B bjaurgen skrev:
Absolut!

Tyvärr är inget direkt löst än, men det som hänt är följande:

- Jag har fortfarande inte betalat något
- Vi har haft en besiktningsman här som konstaterat följande: Väggar behöver rivas och göras om, ända ner till reglarna. Det finns bakfall och ojämnheter på alla golv. Golvbrunnarna i ett badrum och i tvättstugan är inte monterade i våg, så de måste bilas upp och göras om. Överlag beskrevs det som att "Entrepenaden i sin helhet bedöms inte som fackmannamässig".

Ska tilläggas att första datumet för besiktning fick ombokas eftersom entrepenören inte kunde då, men han behagade inte dyka upp själv eller skicka en representant på det nya datumet heller.

Det här protokollet fick vi idag, jag har ännu inte hört något från entrepenören. Det har dock mina föräldrar som har snarlika problem med ett badrum och också fått det besiktat. Dit skickade chefen en underhuggare som började hota om att polisanmäla mina föräldrar för förtal, för att de påtalat för andra att firman gjort ett dåligt jobb hos dem. Hänvisningen verkar vara att chefen har sitt namn med i företagsnamnet... mycket konstigt ska man vara med om. Undrar hur denne kommer reagera på en negativ recension i sociala medier eller på nätet?

Så nu står vi inför följande dilemma: Vad gör man nu?

De har rätt att åtgärda felen, vilket egentligen betyder "Gör om och gör rätt". Jag tror dock inte att de vill det och jag är inte heller så sugen på att ha dessa hemma hos mig mer. I så fall måste jag ta ledigt och övervaka detta. Egentligen skulle jag bara vilja att de försvann ur mitt liv för gott. Frågan är då, vad i hela friden ska man betala för? Om de får gå härifrån ansvarsfria inför framtida problem som skulle uppstå, känns det som att det måste också vara värt en hel del för dem?
Jo, en sak till som förstås är viktig: betala inte en krona förrän firman kan motivera det. Som det har nämnts tidigare: inredning av badrum skulle de kunna få ersättning för. Men inte för utfört arbete, inte förrän ni har ett bruksfärdigt badrum. Kostnaden för att låta någon annan åtgärda felen är lika stora som att låta göra om badrummet helt.

B bearmaniac skrev:
Tack för uppdateringen, men usch vilken soppa. Jag vill inte påstå att jag har full koll på det juridiska, men jag håller med om ett par saker som har sagts tidigare (och så lägger jag till lite själv).

- var försiktig med att hänga ut (namnge) firman, åtminstone på kort sikt. Det kommer inte att gynna dig.
- Min förståelse är också att firman har rätt att försöka åtgärda felen på egen hand. Jag förstår att du inte är sugen på det. Är det helt otänkbart för dig bör du anlita ett juridiskt ombud, eller åtminstone rådgöra med en jurist som kan området. Är du medlem i Villaägarnas riksförbund har du rätt till en gratis timmes rådgivning.
- Ett annat alternativ skulle vara att ni låter firman göra badrummet enligt konstens alla regler, d.v.s. med en besiktningsman som ser över och godkänner bygget vid ett par väl valda kontrollpunkter (gissningsvis efter montage av vatten, flytspackling, tätskit och ytskikt, men exakt vilka kontrollpunkter som är rimliga kan en auktoriserad besiktningsman svara på). I den bästa av världar tänker jag mig att firman och du gemensamt skulle komma överens om en besiktningsman, men har du förtroende för den besiktningsman som redan har varit hos er så är det förstås ett bra alternativ också.

Jag antar att ni inte har någon förseningsklausul i kontraktet? Den borde ju ha löst ut vid det här laget isf.

Till slut: jag hoppas att det löser sig för er. Lycka till.
Vi har varit försikta med att hänga ut firman överlag, men givetvis går det inte när bekanta och grannar frågar hur det går. Sedan när allt är utrett kommer ju en recension att komma.

När det gäller möjligheten för dem att åtgärda, så är det faktiskt dem som dragit sig ur och lämnat oss utan ett färdigställt badrum samt tvättstuga. Detta gjordes 10 juli, då de inte tänkte fortsätta eftersom jag bestred fakturan för badrummet uppe.
Så jag vet inte var man hamnar i denna juridiska soppa. Jag tror inte de vill komma tillbaka. Jag kommer inte heller kräva det av dem, men de får givetvis möjlighet.

När det gäller betalning av inredning så har jag erbjudit entrepenören att göra upp i godo (detta var innan besiktningen) där jag erbjöd mig att betala möblemang och den del av arbetena som inte behöver göras om. Vilket är en del rör och eljobb. Jag tycker att den summan jag erbjöd var generös, men entrepenören godtog inte erbjudandet.

Nu tänker jag snarare så här, att hålla inne hela betalningen, även inredningen, blir en säkerhet för mig i fall jag behöver ta in en annan firma och deras offert/faktura landar högre.

Men jag skulle ändå vara beredd att ta en mindre ekonomisk smäll om vi gör upp i godo och han får en slant för inredning och lite annat. Men det är som sagt ingen större summa, men och andra sidan så friköper han sig då från allt ansvar. Jag har alltså erbjudit detta och formulerade då ett uppsägningsavtal där det tydligt framgick att om vi gör upp i godo så är han fri från allt framtida ansvar, samtidigt som han inte längre kan kräva någon ytterligare kompensation från min sida, bortsett från den summa jag erbjöd.

Du verkar ha en sund inställning.

Sätter du dig i ett skyttevärnskrig där du benhårt hävdar att du ska gå sladdlös ur detta så kommer det aldrig ta slut.

Nyfniken Nyfniken skrev:
att du ska gå sladdlös ur detta
Nä batteriprylar är inte att lita på. Nätanslutet ska det vara! Autocorrect är rätt kul ibland... :p

• Gilla
RSn och 2 till
  • Laddar…
Z
B bjaurgen skrev:
Vi har varit försikta med att hänga ut firman överlag, men givetvis går det inte när bekanta och grannar frågar hur det går. Sedan när allt är utrett kommer ju en recension att komma.

När det gäller möjligheten för dem att åtgärda, så är det faktiskt dem som dragit sig ur och lämnat oss utan ett färdigställt badrum samt tvättstuga. Detta gjordes 10 juli, då de inte tänkte fortsätta eftersom jag bestred fakturan för badrummet uppe.
Så jag vet inte var man hamnar i denna juridiska soppa. Jag tror inte de vill komma tillbaka. Jag kommer inte heller kräva det av dem, men de får givetvis möjlighet.

När det gäller betalning av inredning så har jag erbjudit entrepenören att göra upp i godo (detta var innan besiktningen) där jag erbjöd mig att betala möblemang och den del av arbetena som inte behöver göras om. Vilket är en del rör och eljobb. Jag tycker att den summan jag erbjöd var generös, men entrepenören godtog inte erbjudandet.

Nu tänker jag snarare så här, att hålla inne hela betalningen, även inredningen, blir en säkerhet för mig i fall jag behöver ta in en annan firma och deras offert/faktura landar högre.

Men jag skulle ändå vara beredd att ta en mindre ekonomisk smäll om vi gör upp i godo och han får en slant för inredning och lite annat. Men det är som sagt ingen större summa, men och andra sidan så friköper han sig då från allt ansvar. Jag har alltså erbjudit detta och formulerade då ett uppsägningsavtal där det tydligt framgick att om vi gör upp i godo så är han fri från allt framtida ansvar, samtidigt som han inte längre kan kräva någon ytterligare kompensation från min sida, bortsett från den summa jag erbjöd.
Hur har det gått, har du fungernade badrum, vad hände?

Z Zharz skrev:
Hur har det gått, har du fungernade badrum, vad hände?
Det är inte färdigt än. Jag hävde alla avtal med denna firma med hjälp av jurist, efter att både besiktningsman (byggingenjör), GVK och Fibo Trespo själva alla varit på plats och dömt ut hela arbetet.

Jag tog in en ny firma för offert och de kunde även hitta lite andra fel gällande el och vvs som behöver åtgärdas. De har nu påbörjat arbetet med ett av badrummen och lagt in matta på golvet i tvättstugan. Så det går framåt.

Jag har inte betalat en krona till den ursprungliga entreprenören och har inte för avsikt att göra det heller, har erbjudit material tillbaka, men de vill bara ha pengar och har hotat med att stämma, vilket de gärna får göra om de nu tror att de vinner med tanke på att ingenting de gjort i två badrum och en tvättstuga var ok.

Min jurist sköter för övrigt all kontakt med firman och vi har inte hört något på några månader nu. Däremot ringde en person mig för några veckor sedan som var väldigt upprörd, han berättade att de haft samma firma och hade EXAKT samma problem som vi hade, så jag har försökt vara behjälplig och ge de råd och tips jag dels fått här, samt även de jag samlat på mig själv av erfarenhet.

Den här tråden tog ju för övrigt en lite annan vändning än den ursprungliga frågeställningen, men jag ska uppdatera allt eftersom vi kommer någonstans i processen och jag tackar återigen alla som varit hjälpsamma och stöttat, då jag befann mig mer eller mindre i upplösningstillstånd i somras.

• Gilla
KarolinaA och 12 till
  • Laddar…
Hur hittade den personen dig?

Genom en besiktningsman som gav personen mitt nummer. Den stackaren var i en ännu sämre situation än den jag befann mig i.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Vad har detta med saken att göra? Frågan gällde om det är rimligt att en faktura har 0 dagar till förfallodatum?
Nej, det är inte rimligt! Personligen tycker jag att det borde lagstadgas med min 30 dagar, då hinner det åtminstone komma en löning/pension innan fakturan skall betalas. Men tyvärr har ju mindre företag ofta 10 eller 15 dagar. Jag tror att konsumentlagstiftningen säger att det är 30 dagar om inga andra villkor angivits.
Fruktansvärt tramsigt av dig att tro och tala om rimlighet när det gäller betalning av vara eller tjänst.
All betalning är direkt om annat inte avtalats vid ingång av köp.
Orkar du inte läsa lagstiftning så hänvisa inte till den.
Hantverkaren i detta fallet har ansvar att leverera den överenskommna kvaliteten samt att utöver det även leverera fackmannamässigt och säkert oavsett om kunden exempelvis inte förstår att spikplåten måste sättas med rätt antal spik osv. Och varje sådan liten detalj är inte alltid nödvändig att förklara naturligtvis beroende på upphandlingsformen, men att kunna redovisa den vid räkning är ett krav.
Däremot kundens ansvar är precis som när man har tankat färdigt att vara klar med betalningen, på inget sätt skiljer det ansvaret sig från att gå på restaurang och äta utan pengar. Budget och pengar eller lån och avtal har man klart när man beställer.
Orimligt är att anse att andra skall bära dina kostnader tills du behagar.
(Historik förr fick man bra ränta på banken vilket en värdelös ekonomidirektör räknade ut så om han kunde tjuvhålla på pengarna i 30 dagar eller mer ja Peab Skanska var uppe i 120 dagar så var ju hans bonus fixad och naturligtvis så var den självklara ursäkten att kontroll och attestering var så omfattande och tog tid, så många små kvalitativa underleverantöre som har gått i kvav på grund av detta hu.)

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått, har du nu fungerande badrum, vad hände?

K KarolinaA skrev:
Hur har det gått, har du nu fungerande badrum, vad hände?
Vi har nu våra badrum färdigställda av den andra firman. Blev väldigt bra.

Vi har inte gått in i någon rättslig process då den ursprungliga entreprenören inte stämt oss trots hot. En annan process som han startade mot en annan kund gick inte så bra och kostade nog mer än det smakade, så hans vilja att ta det vidare med oss är nog rätt låg.

Däremot fick min jurist honom att hämta möblemanget de lämnat här.

Så nu får vi se om han försöker gå vidare med oss eller ej, men jag har svårt att se det.

• Gilla
KarolinaA
  • Laddar…
Återkopplar lite allmänt i det här inlägget. Se mitt svar ovan för aktuell status, här tänkte jag sammanfatta lite mer kring min ursprungliga frågeställning och dela med mig av mina tankar.

För det första så blir jag lite ledsen när jag läser mina tidiga inlägg i den här tråden. Jag kommer ihåg hur stressad jag var och vilken ångest jag kände. Dels för situationen som jag aldrig befunnit mig i tidigare och hade därav ingen koll på hur jag skulle hantera det. Tidigare i livet har jag litst på folk och uppenbarligen varit godtrogen. Gör mig även ledsen att tänka på hur mycket tid med min ettåriga son som jag förlorade på grund av all energi jag lade på att tänka och fundera kring den uppkomna situationen.

Jag hade uppenbarligen väldigt svårt att få fram vad jag ville ha svar på, vilket var vad i hela friden jag skulle göra med en hantverkare som är oresonlig och inte uppvisar någon form av vilja att ta tag i och erkänna fel, och hur jag göra med betalningen. Det är svårt att formulera sig när tankarna var åt alla håll och man dessutom är stressad.

Men kontentan är att även om ett företag skickat en faktura fel, så är du skyldig att betala den enligt förfallodagen. (Den ursprungliga frågan). Så länge man är nöjd och inte har en anledning att hålla inne betalningen som en säkerhet för att få det man beställt.

En annan fråga som dök upp är om man har rätt till en specificerad faktura när man har fast pris, och det har man. Det som skiljer mot en faktura när man har rörligt pris, är att det behöver inte framgå hur priset räknats ut. Men allt annat har man rätt att få specificerat.

Vikten av tydliga avtal. Allt ska vara med. Det här går inte att understryka nog mycket.

Jag vill tacka alla som lämnat input i tråden och för det stöd jag fått, trots mitt förvirrade tillstånd.

• Gilla
Jocke Best och 9 till
  • Laddar…
B bjaurgen skrev:
En annan fråga som dök upp är om man har rätt till en specificerad faktura när man har fast pris, och det har man. Det som skiljer mot en faktura när man har rörligt pris, är att det behöver inte framgå hur priset räknats ut. Men allt annat har man rätt att få specificerat.
Intressant, hur menar du? Jag var av uppfattningen att hantverkaren bara behöver specificera hur mycket som är arbetskostnad resp. material. Hur detaljerat menar du att hantverkaren måste vara vid fast pris?

När man begär pris från en grossist på tex allt matr till ett bygge får man ofta en klumpsumma där man inte vet vad dom olika detaljerna kostar utan endast vad hela paketet kostar. Det omöjliggör att man specar priser på dom olika "delarna" utan bara att man har ett totalpris..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.