O
K kanonkula skrev:
Därför KA anlitas av byggherren för att säkerställa att byggherrens entreprenörer uppfyller praxis då byggherren oftast inte har kunskapen att bedöma det.
Det där stämmer inte riktigt. Det spelar ingen roll huruvida byggherren har kunskapen eller inte. Byggherren är nämligen tvingad att anlita en KA av myndigheterna. Det handlar inte om kunskap eftersom även en certifierad KA måste anlita en annan certifierad KA vid ett eget bygge. Är man cynisk så anser man att det enbart handlar om att myndigheterna själva saknar kompetenta och resurser att själva ta ansvarför att granska byggherrens inlämnade handlingar. Att då kräva att någon annan bekostar och en "oberoende" tredje part i form av KA som tar över det ansvaret är bara ett sätt att själva slippa granska saker själva.

O Steamboy skrev:
Det där stämmer inte riktigt. Det spelar ingen roll huruvida byggherren har kunskapen eller inte. Byggherren är nämligen tvingad att anlita en KA av myndigheterna. Det handlar inte om kunskap eftersom även en certifierad KA måste anlita en annan certifierad KA vid ett eget bygge. Är man cynisk så anser man att det enbart handlar om att myndigheterna själva saknar kompetenta eller saknar resurser och därför inte själva kan ta ansvaret för att granska byggherrens inlämnade handlingar. Att då kräva KA som en "oberoende" tredje part som tar över det ansvaret är bara ett sätt att själva slippa granska saker själva.
Det där stämmer inte heller riktigt, byggherre får vara KA om man inte själv är med och bygger.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
V
Kommunen brukar kräva typ ”elsäkerhetsintyg”.
Har påpekat att det inte finns något som kallas så men men, som någon annan skrev så funkar det bra med ett ”intyg” som hänvisar till ”SS”.

O Steamboy skrev:
Det där stämmer inte riktigt. Det spelar ingen roll huruvida byggherren har kunskapen eller inte. Byggherren är nämligen tvingad att anlita en KA av myndigheterna. Det handlar inte om kunskap eftersom även en certifierad KA måste anlita en annan certifierad KA vid ett eget bygge. Är man cynisk så anser man att det enbart handlar om att myndigheterna själva saknar kompetenta och resurser att själva ta ansvarför att granska byggherrens inlämnade handlingar. Att då kräva att någon annan bekostar och en "oberoende" tredje part i form av KA som tar över det ansvaret är bara ett sätt att själva slippa granska saker själva.
Det handlar inte om att slippa. I många år har regeringar (röda och blå) tagit beslut för att komma bort från expertmyndigheter till beställarmyndigheter. Man vill att kompetens köps in i form av jobb istället för att ha detaljkunskaper på myndigheter betalda av skattemedel. Det är till största del positivt då man flyttat ut skattemedel till företag och skapat jobb men har också gjort myndighetsarbete oattraktivt för utbildade kompetenta personer vilket gör att det framförallt är nyexade på många, även större tyngre myndigheter.

Jag hittade ett gammalt intyg, ”kontrollplan” ville KA att jag kallade och i detta framgår adress, fastighetsbeteckning, företag, ansvarig person, ort och datum. Dessutom skrev jag följande:

Anläggning är utförd enligt Svensk Standard SS 436 40 00.
Alla av oss levererade apparater och maskiner är funktions- och kontinuitetstestade. Isolationsprovning är utförd på de nya (2) gruppledningarna.
Samtliga mätvärden ligger över minimikravet på 1MΩ.
Utlösningsvillkoret är uppfyllt genom att Ij > 100A.
Jordfelsbrytare kompletterar person- och brandskyddet.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det verkar vara något av en djungel detta. Jag får ta ett snack med kommun och KA baserat på vad som sägs här och se vad de säger.

Vid nybyggen brukar det krävas ett intyg. Jag har aldrig varit med om att det krävs på renoveringar. Finns det ens en KA vid renovering?

Rrrrr Rrrrr skrev:
Vid nybyggen brukar det krävas ett intyg. Jag har aldrig varit med om att det krävs på renoveringar. Finns det ens en KA vid renovering?
Det beror på, jag kan inte reglerna helt men krävs ingett bygglov eller bygganmälan erfordras ingen KA. Övriga åtgärder kan kräva KA. Min uppfattning är att byggnadsnämnden bedömer det beroende på byggnationens komplexitet.

Rrrrr Rrrrr skrev:
Brukar är nog att ta i, jag kan inte minnas att jag någonsin varit med om det.
Vilken punkt hänvisar KA till i de fallen?Punkten om brandskydd handlar ju bara om ifall en brand redan uppstått så att det finns viss chans att utföra räddningsarbeten t.ex.
J Johan456 skrev:
Det beror på, jag kan inte reglerna helt men krävs ingett bygglov eller bygganmälan erfordras ingen KA. Övriga åtgärder kan kräva KA. Min uppfattning är att byggnadsnämnden bedömer det beroende på byggnationens komplexitet.
Det är egentligen ganska svart på vitt. De blandas som du säger inte in om arbetet inte kräver anmälan eller bygglov. Sen finns det en hel drös med andra undantag..

Finns det med som en punkt i kontrollplanen som kommunen godkänt så skall det såklart finnas ett intyg. Lite olika vad kommunerna kräver.

R RoBo skrev:
Finns det med som en punkt i kontrollplanen som kommunen godkänt så skall det såklart finnas ett intyg. Lite olika vad kommunerna kräver.
Kommunerna får inte kräva mer än vad som står i en KAs uppgifter, och inte heller ska en KA gå med på det i så fall. Väldigt olyckligt om båda fallen lyckas klaffa.

Vore väl på sin plats att man fick ett intyg på att jobbet är som firman är gjort är iolationstestad med godkända värden.
Även att jorden på utsatta delar o vägguttag är kontiniutetstestad.
Det borde alla kräva vid flatheten som man beställer.
Alla företag skall ha ett kontrollprogram som "garanterar" att de gör dessa tester beroende på vilka installationer som görs.
Firman skall vara reggad hos elsäkerhetsverket.
Lätt o kolla på deras sida..

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
J Johan Lindell skrev:
Vore väl på sin plats att man fick ett intyg på att jobbet är som firman är gjort är iolationstestad med godkända värden.
Även att jorden på utsatta delar o vägguttag är kontiniutetstestad.
Det borde alla kräva vid flatheten som man beställer.
Alla företag skall ha ett kontrollprogram som "garanterar" att de gör dessa tester beroende på vilka installationer som görs.
Firman skall vara reggad hos elsäkerhetsverket.
Lätt o kolla på deras sida..
Jo, det vore bra. Men det kan man inte kräva om man inte har avtalat om det innan ”kontraktsskrivning”.

Kan det vara så att ka:n vill ha in elektrikerns egenkontroll som dom måste lämna för att visa att dom har gjort rätt och skrivit in det som en punkt i kontrollplanen?

Fullt logiskt isf

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Och varför skulle inte elektrikern lämna egenkontroll/intyg när alla andra yrkesgrupper skall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.