12 987 läst ·
38 svar
13k läst
38 svar
Kräva elintyg?
Sida 1 av 3
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Vi gjorde en större ombyggnad hemma för något år sedan men fick inget elintyg från elektrikerfirman som gjort installationerna hos oss. De menade på att det bara ges i samband med nybyggen och vi utgick från att det stämde. I efterhand har det uppstått krav på att få se ett elintyg men elektrikerfirman verkar ha gått under jorden. Bolaget står fortsatt som aktivt hos Bolagsverket men de svarar inte på telefon och de elektriker som var här och gjorde jobbet är nu anställda av andra företag. Vad har jag för möjligheter att få tag på ett relevant elintyg? Om jag inte får tag på det ansvariga företaget, kan de enskilda elektrikerna intyga att de gjorde ett korrekt jobb som anställda i den aktuella firman?
Är det KA som kräver detta? Egentligen borde han inte kunna det. Anläggningen ska vara utförd enligt gällande föreskrifter och ”god elsäkerhetsteknisk praxis” vilket även inkluderar tillämpliga delar av svensk standard. Provning ska utföras i lämplig omfattning, krav på att dokumentera provning finns mig veterligen inte, såvida beställaren inte krävt detta.Karl_Pedal skrev:
Vi gjorde en större ombyggnad hemma för något år sedan men fick inget elintyg från elektrikerfirman som gjort installationerna hos oss. De menade på att det bara ges i samband med nybyggen och vi utgick från att det stämde. I efterhand har det uppstått krav på att få se ett elintyg men elektrikerfirman verkar ha gått under jorden. Bolaget står fortsatt som aktivt hos Bolagsverket men de svarar inte på telefon och de elektriker som var här och gjorde jobbet är nu anställda av andra företag. Vad har jag för möjligheter att få tag på ett relevant elintyg? Om jag inte får tag på det ansvariga företaget, kan de enskilda elektrikerna intyga att de gjorde ett korrekt jobb som anställda i den aktuella firman?
Gällande kontakt med elektriker som numera är anställd på annat elinstallationsföretag vet jag inte. Men rent principiellt så bör ett annat företag kunna säkerställa att anläggningen är utförd enligt sk. God elsäkerhetsteknisk praxis. KA bör därför vara nöjd med det intyg du får från ett annat företag.
Vem är det egentligen som kräver ett intyg? Det finns inte något generellt "elintyg" utan det man kan få är dokumentation om vad som är gjort och hur, och då bara om man specifikt begär det. Visst kan du få någon form av besiktningsprotokoll från något annat företag men igen, vem är det som begär detta?
Ibland vid nybyggnation samt större ombyggnationer har jag på KAs begäran lämnat ett dokument som styrker att anläggningen uppfyller ELSÄK-FS samt typ SS4364000. Jag jobbar inte med sånt längre och minns inte vad jag kallade dokumentet.tommib skrev:
Vem är det egentligen som kräver ett intyg? Det finns inte något generellt "elintyg" utan det man kan få är dokumentation om vad som är gjort och hur, och då bara om man specifikt begär det. Visst kan du få någon form av besiktningsprotokoll från något annat företag men igen, vem är det som begär detta?
Jag tycker fortfarande att den viktigaste frågan här är vem som ska ha intyget. Det jag menade var dock att det låter på TS som att någon tycker att det ska existera ett "elintyg" sådär lite i största allmänhet. Ett intyg bör vara mycket specifikt till sin omfattning, som det du beskriver ovan med ett dokument som intygar att din del av anläggningen (för du sa väl inget om det gamla i ombyggnationerna) uppfyller ELSÄK-FS (2008:1 då gissar jag) samt SS436 40 00.
Så min fråga är fortfarande: Vem vill ha vad intygat?
Så min fråga är fortfarande: Vem vill ha vad intygat?
Det enda elintyg jag hört talas om är EN-intyg som försäkringsbolagen kräver av vissa verksamheter.
Men det gäller ju inte privatbostäder och utfärdas efter besiktning och inte efter utförande.
https://www.brandskyddsforeningen.s...nsbesiktning-av-elanlaggningar-2016-06-22.pdf
Men det gäller ju inte privatbostäder och utfärdas efter besiktning och inte efter utförande.
https://www.brandskyddsforeningen.s...nsbesiktning-av-elanlaggningar-2016-06-22.pdf
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Det är väl snarare hur det är gjort som är viktigt, inte vem som gjort det.
Jag blir själv lite nyfiken på varför KA kräver någonting sådant. Det ligger inte på hans bord riktigt, och i mina ögon ska h*n inte ens be om det.
Någon som kan bättre än jag får gärna upplysa om varför KA skulle vara intresserad av det.
Någon som kan bättre än jag får gärna upplysa om varför KA skulle vara intresserad av det.
Därför KA anlitas av byggherren för att säkerställa att byggherrens entreprenörer uppfyller praxis då byggherren oftast inte har kunskapen att bedöma det.C C.Lundin skrev:
Jag antar det är en underskriven egenkontroll som saknas? Säg att den saknas, vi skrev att vi själva kontrollerat behörighet i kontrollplanen.
Det värsta som kan hända är tydligen att byggnadskontoret kräver en besiktning av elen innan de kan utfärda slutbesked. Vid vårt slutmöte sa den ansvarige att allt ser så prydligt ut och skrev under slutbesked.
Det värsta som kan hända är tydligen att byggnadskontoret kräver en besiktning av elen innan de kan utfärda slutbesked. Vid vårt slutmöte sa den ansvarige att allt ser så prydligt ut och skrev under slutbesked.