10 451 läst ·
117 svar
10k läst
117 svar
Krav: Solceller på alla nya byggnader inom EU
Det stora felet bla Tyskland gjorde var att bli så beroende av andra länder dessutom helt utanför EU. Italien drivs stort sett allt med gas och man har inte egen produktion import från Ryssland som gäller.....P paralun skrev:Jo och hade vi ett överflöd med pengar så var det ju inte några problem...som vi rört till det så har vi det knappast 2028 eller 2032. Men jovisst den stora drivkraften just nu är fossilgasberoendet i flera EU länder som gjorde att det här gick fort. Sen brukar EU alltid skapa en "fond" när det saknas pengar med oklar finansiering.
Nåt solcellskrav utan en riktig kalkyl tror jag inte på.
Gas är dock väldigt effektivt men det är ju det när man gjort sig beroende av andra länder.
Jo och fossilgasberoendet är ju den stora stora drivkraften för direktivet.kisumisu skrev:
Det stora felet bla Tyskland gjorde var att bli så beroende av andra länder dessutom helt utanför EU. Italien drivs stort sett allt med gas och man har inte egen produktion import från Ryssland som gäller.....
Gas är dock väldigt effektivt men det är ju det när man gjort sig beroende av andra länder.
Tyskland byter ju nu till Quatar och USA som LNG leverantörer. (med nya förvecklingar, "Quatargate")
Jo vi blir beroende av andra utanför EU = lika med pest eller kolera. Vi kan inte vara neutrala....sen kanske det kan bli krig pga avundsjuka också. Jantelagen kanske existerar även i andra länder. Ingen expert här nuP paralun skrev:
Redigerat:
Jo men det viktiga här är ju att vi har helt andra förutsättningar än flertalet EU länder, riktiga kalla vintrar-krav på isolering, snölaster-krav på konstruktion, uppvärmning som klarar riktiga vintrar osv....kisumisu skrev:
Jo vi blir beroende av andra utanför EU = lika med pest eller kolera. Vi kan inte vara neutrala....sen kanske det kan bli krig pga avundsjuka också. Jantelagen kanske existerar även i andra länder. Ingen expert här nuMen jag tycker i alla fall de idioti gnälla om energiproblem i varma solrika länder
Dessutom har vi knappast nån elbrist i Sverige vi har bla enorma vattenkraftverk som kan drivas i egen regi.
Sen skulle det finnas någon krona över till solceller så kan det då fungera i södra Sverige.
Eller så måste man göra oss till en stor bidragstagare pga mycket dyrare krav?
Är ju det vi har och även sånt måste tas i beräkningar. Men många tror också att saker inte fungerar i kall klimat t ex elbilar....däremot har jag märkt att andra saker tjorvar i min bil det är dörrar, lås, luckor dvs man har inte tagit hänsyn till vårat klimat (dessa problem finns även i diesel/bensin varianterna). Men min fossilbil får mer problem i minus 30 med starter.P paralun skrev:Jo men det viktiga här är ju att vi har helt andra förutsättningar än flertalet EU länder, riktiga kalla vintrar-krav på isolering, snölaster-krav på konstruktion, uppvärmning som klarar riktiga vintrar osv....
Sen skulle det finnas någon krona över till solceller så kan det då fungera i södra Sverige.
Eller så måste man göra oss till en stor bidragstagare pga mycket dyrare krav?
Jag upplever att någon minusgrad är värre än många kallgrader. Frugans elbil har en plastknapp för att låsa upp, den fryser fast rätt ofta när det går från blött och ned till minus.kisumisu skrev:
Är ju det vi har och även sånt måste tas i beräkningar. Men många tror också att saker inte fungerar i kall klimat t ex elbilar....däremot har jag märkt att andra saker tjorvar i min bil det är dörrar, lås, luckor dvs man har inte tagit hänsyn till vårat klimat. Men min fossilbil får mer problem i minus 30 med starter.
Plast borde förbjudas!pacman42 skrev:
Själv skulle jag vilja ha elbil oldschool dvs utan onödiga datorer och elektronik.
Fysiska on off knappar på rattvärme, stolvärme mm....en sak som tyvärr inte funnits med på de senaste 30åren av bilar
Läste om din text. Kan bara tycka likadant, men är det så att +-0 kanske gär att de blir fukt och fryser? För ja i mildare minus väder börjar mina lås bråka....
Redigerat:
Jo men det är ju en helt annan utmaning i den "gröna ekonomin"...kisumisu skrev:
Är ju det vi har och även sånt måste tas i beräkningar. Men många tror också att saker inte fungerar i kall klimat t ex elbilar....däremot har jag märkt att andra saker tjorvar i min bil det är dörrar, lås, luckor dvs man har inte tagit hänsyn till vårat klimat (dessa problem finns även i diesel/bensin varianterna). Men min fossilbil får mer problem i minus 30 med starter.
Det här med hus är inte det enklaste att lösa med våra förutsättningar.
Att saker funnits länge betyder inte att det är motsvarande som produceras idag och även kostnaderna för dem. Så vi glömmer att den nya 70" plattTV med Android skulle vara likvärdig med en tidigare bildrörsTV, trots att 70" har lägre pris med omräknat kronvärde.kisumisu skrev:
Jo men det är ju de jag menar.
Solpaneler har funnits länge men man har inte kommit nånvart. Dem som kan om takjobb kan inget om solpaneler och vice versa...sedan har vi en massa bluff företag som drar igenom med skruvar genom nya tak plus andra fel.
Fusk finns det nog alltid, men är det vissa krav på t ex nybygge då måste ju även seriösa takläggare, dem som utvecklar material mm också börja fundera och ha intresse....
Läste här en dag om bergvärme att även den en mycket gammal uppfinning. Jag bor i ett 80 talshus tekniken fanns med likförbannat var det direkt-el element i huset.
Sedan finns det värmesystem som kan accumulera värme ur skorstenen. Men det visste ju inte lokala auktörer ett skvatt om även fast var och varannan hus här har eldning. Skulle behöva göra om ventilation och så småningom tak. Men när ingen vet om nåt och bolag som Vattenfall kräver 5k för en offert på solpaneler (kan inte ens säga en hum vad de kan kosta)...så blev pengar investerade till vattenburen värme på bergvärme och pluginhybrid bil. Vilka nog egentligen gav en större valuta egentligen
Men ja ibland har man lust dra utomlands. Även att man kan nyttja solenergi merDäremot är det säkert diverse statliga regler som också stoppar utveckling.
Ta bara Grekland och Spanien som exempel. I Grekland värms stort sett all varmvatten med sol medans bla spanjorerna bara gnäller om höga el och gasspriser![]()
Om solceller ses som kostnadseffektivt och jag skulle bygga nytt/renovera tak, samt om det omfattas av ett krav så ser jag det som en integrerad del av takkonstruktionen, inte något extra ovanpå.
Är väl lite så att jag hellre se möjligheter än problem.
Vi tänker olika. Jag tycker det är bäst att man kan bestämma så mycket som möjligt själv, du verkar tillhöra gruppen som helst ser att andra bestämmer så mycket som möjligt. Själv har jag svårt att se fördelen av att detaljstyras av andra.T Thomas_Blekinge skrev:
Nej det är inte enkelt. Bara här i landet Sverige är det olika byggregler och olika förutsättningar.P paralun skrev:
Sägs att tom solpaneler kan fungera bättre här i norr. Midnattssol energiproduktion 24h/7 några veckor
Man skulle bara behöva lagra energin när de finns större behov.
Men funderar dock själv på billaddning och poolvärme o sånt
"Gratis soppa" till bil sommartid. Njuta av poolvärme utan att behöva stressa sig över elräkningen då
Jo men det ska ju inte bygga på drömmar.. sen den andra halvan av året, den kalla har vi knappt någon sol alls i norr. Så allt måste realiseras utefter en riktig kalkyl, inte drömmar.kisumisu skrev:
Nej det är inte enkelt. Bara här i landet Sverige är det olika byggregler och olika förutsättningar.
Sägs att tom solpaneler kan fungera bättre här i norr. Midnattssol energiproduktion 24h/7 några veckor
Man skulle bara behöva lagra energin när de finns större behov.
Men funderar dock själv på billaddning och poolvärme o sånt
"Gratis soppa" till bil sommartid. Njuta av poolvärme utan att behöva stressa sig över elräkningen då![]()
Investering i lagring är påbörjad för att kunna kompensera över dygnet.
https://ingridcapacity.se/
https://m.dagensvimmerby.se/nyheter...ning-i-vimmerby-investerar-over-100-miljoner/
https://ingridcapacity.se/
https://m.dagensvimmerby.se/nyheter...ning-i-vimmerby-investerar-over-100-miljoner/
Drömmar leder till idéer och eventuella nya uppfinningarP paralun skrev:
Visst har inte alla möjligheter och kan säga att jag har själv levt ett tag som de lever i vissa u-länder och en stor del ryssar lever. Dvs vedeldning, gamla bilar som gått på finsk billig diesel, haft 12-14 grader inomhus när jag vaknar, internet över edge nätverk, tv från Finland och Tyskland.....delvis av egen vilja spara till bättre och dels även påtvingat pga arbetslöshet och pengaproblem.
Men känns jäxxxxgt skönt vara skuldfri 2023 och inte längre ha sådana ekonomiproblem. Har dessutom inga större krav har vänner som lever i ekonomisk misär fast dem tjänar lön i de dubbla jämfört med mig.
Redigerat: