10 451 läst ·
117 svar
10k läst
117 svar
Krav: Solceller på alla nya byggnader inom EU
Badrum måste inte vara byggda av auktoriserade byggare....kisumisu skrev:
Jag håller delvis med dig!
Men som några redan nämt finns det ju redan idag en hel del byggnormer och krav. Ta bara det här med badrum som ska vara byggda av auktoriserat folk, el får inte dras som man själv kanske vill nu bortser jag från eventuella faror för det är alltid nån som börjar påpeka om det. Men många elektriker mm har så mycket sina åsikter att de måste följa en "viss standard". Jag har bott i flera hus och lägenheter där det t ex för få uttag.
En gång i tiden bodde jag dock i en lägenhet byggt nånstans ca 1972-1974. I den lägenheten behövde jag inga skarvsladsar eller grenuttag...fanns flera stycken eluttag som var gånger 3. Var för en gångs skull inte byggt enligt de vanliga normerna och nej det var inget hemmapul.
Men jag kan personligen tycka det positivt man tvingar en förändring när det gäller t ex solpaneler, även utveckling av bilar (en utveckling som tyvärr förstörs för varje pris av diverse diktaturländer där oljeshejkerna mutar och härjar..o att inte tala om själva bilindustrin som förlorar miljonbelopp på bilar som kräver mindre underhåll).
Förlåt att jag stack ut lite på offtopic med bil. Men många är tyvärr bakåtsträvare som tror att allt blir bara dyrare just pga ändring! Det är dyrt idag, men vad händer när "alla" byter? = Priserna pressas ner och utveckling går vidare! Snart kanske vi har tak där man inte ens märker av några paneler då dem är redan inbyggda. Vad jag vet finns det redan sådana i Tyskland medans i norden lyser dem med sin frånvaro. Fick ett erbjudande av en finsk takläggare firma som inte hade någon koll alls på solpaneler eller solpanelstak. Så blev nej tack...! Man får väl vänta ytterligare 10-20år...för jag vill ha nytt tak och vill inte heller ha några som förstör hela taket med okunskap (finns ju några skräckexempel här på forumet).
Nej men det blir mycket sannolikt nya regler för uppvärmning av badrum, golvvärme med el tillhör nog historien, likaså handduksvärmare som drivs av el och det håller jag med om är rätt rikning framåt.pacman42 skrev:
Men nu har jag inte läst hela direktivet.
Jo men det är ju de jag menar.A AndersS skrev:
Solpaneler har funnits länge men man har inte kommit nånvart. Dem som kan om takjobb kan inget om solpaneler och vice versa...sedan har vi en massa bluff företag som drar igenom med skruvar genom nya tak plus andra fel.
Fusk finns det nog alltid, men är det vissa krav på t ex nybygge då måste ju även seriösa takläggare, dem som utvecklar material mm också börja fundera och ha intresse....
Läste här en dag om bergvärme att även den en mycket gammal uppfinning. Jag bor i ett 80 talshus tekniken fanns med likförbannat var det direkt-el element i huset.
Sedan finns det värmesystem som kan accumulera värme ur skorstenen. Men det visste ju inte lokala auktörer ett skvatt om även fast var och varannan hus här har eldning. Skulle behöva göra om ventilation och så småningom tak. Men när ingen vet om nåt och bolag som Vattenfall kräver 5k för en offert på solpaneler (kan inte ens säga en hum vad de kan kosta)...så blev pengar investerade till vattenburen värme på bergvärme och pluginhybrid bil. Vilka nog egentligen gav en större valuta egentligen
Men ja ibland har man lust dra utomlands. Även att man kan nyttja solenergi mer
Ta bara Grekland och Spanien som exempel. I Grekland värms stort sett all varmvatten med sol medans bla spanjorerna bara gnäller om höga el och gasspriser
Redigerat:
Nej det är 16 länder som har erinran mot förslaget men exakt har inte kommit fram.Kalle B skrev:
Sen tar man övre halvan av Sverige samt Finland så är en solcellskalkyl ytterst svag pga soltimmar/årstid plus då hus med dålig solvinkel.
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Sverige borde ha gått med i Euro-gruppen också då hade man sluppet kronans förfall.L lbgu skrev:Vi klarade oss utmärkt innan vi gick med i EU så vi hade nog klarat oss bra utan EU. Angående påverkan inom EU så värderar jag inte de få % som vi har i röster särskilt högt. Nog väldigt sällan de gör någon skillnad. Inte heller använder vi våt Vetorätt som utpressningsmedel som vissa andra EU-länder så inte ens Vetorätten har vi någon nytta av. Men nettobetalare till EU är vi. Och det är ju bra, eller?
Sant att de ej lönar sig överallt, men tänk i de stora. Vem bla driver upp våra elpriser idag? Tänk Spanien, Italien, tom Tyskland och även i diverse fattigare länder. Bye bye puuuutin byebye diverse andra länder som är beroende av våran förbrukning och nu pressar hela EU med det. O ja hellre betalar man för den här utvecklingen som så småningom börjar gynna oss och framtida generationer än att stampa kvar i det gamla och stödja diktaturländer.P paralun skrev:
Däremot borde man även se på produktion var tillverkas allt idag........
Jo och hade vi ett överflöd med pengar så var det ju inte några problem...som vi rört till det så har vi det knappast 2028 eller 2032. Men jovisst den stora drivkraften just nu är fossilgasberoendet i flera EU länder som gjorde att det här gick fort. Sen brukar EU alltid skapa en "fond" när det saknas pengar med oklar finansiering.kisumisu skrev:
Sant att de ej lönar sig överallt, men tänk i de stora. Vem bla driver upp våra elpriser idag? Tänk Spanien, Italien, tom Tyskland och även i diverse fattigare länder. Bye bye puuuutin byebye diverse andra länder som är beroende av våran förbrukning och nu pressar hela EU med det. O ja hellre betalar man för den här utvecklingen som så småningom börjar gynna oss och framtida generationer än att stampa kvar i det gamla och stödja diktaturländer.
Däremot borde man även se på produktion var tillverkas allt idag........
Nåt solcellskrav utan en riktig kalkyl tror jag inte på.
Ok. Har själv haft tjafset när man inspekterat hus. Försäkringsbolag nr1 satte klausul att jag rår 0kr för skada i bastu badrum. Hävdade att det från ett visst åetal krävs papper.pacman42 skrev:
Bytt bolag dock...
Men nya bolaget gjorde samma sak. Här ändra jag att jag vet inte vem som byggt och när det byggt, har ju inte ens en hundraprocentig koll vem byggt. Så nu fick jag det till "äldre standard som måste så småningom åtgärdas"
Ja, har du ingen dokumentation så blir det problematiskt.kisumisu skrev:
Ok. Har själv haft tjafset när man inspekterat hus. Försäkringsbolag nr1 satte klausul att jag rår 0kr för skada i bastu badrum. Hävdade att det från ett visst åetal krävs papper.
Bytt bolag dock...
Men nya bolaget gjorde samma sak. Här ändra jag att jag vet inte vem som byggt och när det byggt, har ju inte ens en hundraprocentig koll vem byggt. Så nu fick jag det till "äldre standard som måste så småningom åtgärdas"![]()