43 540 läst ·
106 svar
44k läst
106 svar
Krav/påminnelse från byggföretaget. Vad ska jag göra?
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Det förekommer att bygglovsmyndigheten tar väldigt lätt på detta med konstruktionsritningar om det gäller en "enkel" byggnad.
När jag sökte bygglov för utbyggnad av fritidshuset, och frågade lute försiktigt om vilka krav på konstruktionsunderlag de hade, och hade tänkt fylla på med en fråga om det verkligen behövs KA för något så litet. Fick jag svaret att "vi kräver ingenting för så här små utbyggnader, det är ditt ansvar att det håller, vi lägger oss inte i det". Så KA var inte heller aktuellt...
När jag sökte bygglov för utbyggnad av fritidshuset, och frågade lute försiktigt om vilka krav på konstruktionsunderlag de hade, och hade tänkt fylla på med en fråga om det verkligen behövs KA för något så litet. Fick jag svaret att "vi kräver ingenting för så här små utbyggnader, det är ditt ansvar att det håller, vi lägger oss inte i det". Så KA var inte heller aktuellt...
Jag har inte kunskapen nog att bedöma om carporten är stabil nog men besiktningsmannen sade ok så jag får lita på honom. Samtidigt är jag lite orolig för att en före detta konstruktör sade att han aldrig hade godkänt en carport med endast två väggar där väggarna saknar krysstag, konstruktionsplywood eller liknade.A AG A skrev:Det är alldeles riktigt att en spikad panembräda ger en liten skivverkan. Men, "många skivor små, ger en hel...". Ja, du förstår. Sen är det så att träpanelen på en vanlig villa, inte ingår i den bärande konstruktionen. Den har en annan uppgift. På en villa är panelen spikad i en luftläkt. På så sätt tar den inte upp några krafter. I en carport exempelvis, spikas panelen oftast direkt i stommen. Därmed kan de ta en del krafter/laster/moment. Med det inte sagt att en sådan stomme ändå ska stadgas med snedsträvor.
Byggarna har givetvis gjort fel, och saknat mycket kunskap. Dock ser jag inte så mycket som kan göras, eller behöver göras. Om jag dessutom tolkar TS rätt, så är carporten stabil nog nu. Han är mer rädd att den kan bli instabil i framtiden.
Snickarna som ”missförstod” men deras chef försökte skydda dem. T ex sade deras chef hans carport hemma saknade krysstag och byggt exakt som min carport, har stått i över 15 år utan problem och att han garanterar att min carport inte kommer rasa.H HEM2121 skrev:Var det ”snickarna” och/eller var deras chef som missförstod? Vad säger isåfall deras chef om det är ”snickarna” som missförstod? Hur som helt så är det fortfarande inte fackmannamässigt utfört.
Vad händer vid storm, snöoväder? Står carporten kvar utan att rasa ihop? Det kan bli både personskador och skador, t.ex. på bilen. Har företaget ansvarsförsäkring? Om inte konstruktionen håller, så får de göra om och göra rätt.
Ungefär så lätt var det här förutom att de var lite petiga på brandskyddet mot grannens garageH hempularen skrev:Det förekommer att bygglovsmyndigheten tar väldigt lätt på detta med konstruktionsritningar om det gäller en "enkel" byggnad.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Har dålig erfarenhet av besiktningsmän, de tittar utan att undersöka orsaken. Hade en besiktningsman för att golvet gick i vågor, typ hela havet stormar, golvet skulle riktas och sen läggas parkett. Besiktningsmannen konstaterade att golvet var ojämnt men den det kunde en blind också konstatera för det kändes i fötterna när man gick. Besiktningsmannen sa heller inget till hantverkaren vad som krävdes för arbetet skulle bli godkänt.A Alex Holmén skrev:Jag har inte kunskapen nog att bedöma om carporten är stabil nog men besiktningsmannen sade ok så jag får lita på honom. Samtidigt är jag lite orolig för att en före detta konstruktör sade att han aldrig hade godkänt en carport med endast två väggar där väggarna saknar krysstag, konstruktionsplywood eller liknade.
Jag skulle be konstruktören skriva några rader om vad som är fel, vad felen kan orsaka och hur det skall rättas till för att blir fackmannamässigt godkänt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Liten tanke när det gäller hållfasthet och panel.
Allting fyller sin funktion för att hålla en byggnad uppe. Frågan är hur mycket och hur viktigt det är.
Allting fyller sin funktion för att hålla en byggnad uppe. Frågan är hur mycket och hur viktigt det är.
As a designer, you shouldn't write this! You should notice a basic design flaw in the picture:A AG A skrev:De främre stolparna är ju mest stadgade i en ledd. I sidled blir momentet väldigt stort, om man trycker högt upp. Börjar man sedan gunga, är det inte konstigt om det rör sig. För att stadga upp gör man, som ni först gjorde. Man bygger ner korta snedströvor vid porten/öppningen. I övrigt kan man inte göra så mycket mer än att sätta en större fot runt stolpen.
Jag förstår om du till en början blev förskräckt. Dock kan jag garantera att det skulle hållit redan då. Även om en byggnad givetvis inte ska kännas så vinglig. Dock tror jag att det nu är avhjälpt så långt det går. Se om du hittar en liknande carport hemma hos någon. Deu kommer säkert upptäcka att flera av dem är "gungbara".

I suppose the other posts were designed the same way. And it should look like this.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
The stiffness of the columns would be much greater. I made a similar construction a few years ago in the fall. In winter came Alfrida. The structure has not lost its stability. Rescue with cross braces that are not made of one piece only works in the first period. Dynamic wind loads take their toll over time. In addition, and perhaps above all, I am surprised that you did not notice that it was the investor who took action to save the structure. He was paying locksmith.
One more thing: If ordinary gypsum boards were used in this one wall, the natural moisture in the air will destroy them after a few years. And why would someone put them there? OSB - yes, gypsum - no. Don't try to defend the makers of this crap anymore, unless your brother-in-law did it
Redigerat:
Ursäkta att jag svarar på svenska, kass på engelska så jag inte hundra på att jag förstår allt du skrev.S sturnus skrev:As a designer, you shouldn't write this! You should notice a basic design flaw in the picture:
[bild]
I suppose the other posts were designed the same way. And it should look like this.
[bild]
The stiffness of the columns would be much greater. I made a similar construction a few years ago in the fall. In winter came Alfrida. The structure has not lost its stability. Rescue with cross braces that are not made of one piece only works in the first period. Dynamic wind loads take their toll over time. In addition, and perhaps above all, I am surprised that you did not notice that it was the investor who took action to save the structure. He was paying locksmith.
One more thing: If ordinary gypsum boards were used in this one wall, the natural moisture in the air will destroy them after a few years. And why would someone put them there? OSB - yes, gypsum - no. Don't try to defend the makers of this crap anymore, unless your brother-in-law did it
Jag och smeden reagerade också på att taket låg på stolpen och tycker att det skulle blivit mycket stabilare om stolpen gick en bit upp, helst inte hela vägen så en del av taket låg på stolpen. Metallen satte de dit efteråt när de märkte att carporten blev för vinglig.
Det är bara på denna fristående stolpen som det är metall, på de övriga fem stolparna är de utan metall och taket bara ligger på stolparna
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Its for fire protection the gypsum was built in the construction.Not Stability.S sturnus skrev:As a designer, you shouldn't write this! You should notice a basic design flaw in the picture:
[bild]
[bild]
Ytterligare en sak som oroar mig nu när du tar upp gipsskivorna.Bananskalare skrev:
Logga in
Skapa konto
Denna bild tog jag på utsidan innan panelerna sattes dit. Snickarna satte upp dessa gipsskivor ganska tidigt in i bygget och stått utan paneler i några dagar och ibland under regn. Jag frågade dem om skivorna inte skadas om de blir blöta. Då svarade snickarna att det inte är någon fara för att det är öppet underifrån och att fukt ändå kommer in där.
Logga in
Skapa konto
Så här ser gipsskivorna ut på insidan, helt annan färg. Kanske det blåa på skivorna på utsidan skyddar mot regn?
Bananskalare skrev:
This construction should be as rigid as a monolith when properly made!!!
Redigerat:
Det var handläggaren som krävde dubbla gipsskivor på den väggen mot grannens garage, EI30 behövdes för att få bygglovetS sturnus skrev:Let's think! What fire protection? Fire shields are designed to prevent the spread of fire and protect the load-bearing structure from fire to delay the loss of stability as much as possible. Do you see the meaning of these plates here? How can they protect against the spread of fire when it is an open room! Besides, what are they protecting? Hedge? They also do not protect the structure because they are from the outside (and wrong montage). I wonder if they are at least fireproof? The lack of mineral wool also does not prevent the fire from spreading. Another example that they treated the principal like a cash cow and pressed him to earn more! In addition, the columns and the ground beam should be made of pressure-impregnated wood! (best all structure) Plus this price! This whole thing stinks of scam to me.
This construction should be as rigid as a monolith when properly made!!!