43 540 läst ·
106 svar
44k läst
106 svar
Krav/påminnelse från byggföretaget. Vad ska jag göra?
Nej det är ingen prisreducering, totalt ska de ha 227k och jag betalt 150k. De vill inte göra något mer åtgärd och besiktningsmannen tycker att det är ok om de kan visa med ritningar så en konstruktör kan beräkna och ger klartecken.A AG A skrev:Jag säger inte att du eller besiktningsmannen har fel. Dock handlar det ju nu bara om farhågor, och eventuella framtida problem med byggnaden. Inga reella felaktigheter. Tolkar jag det rätt så har byggaren dessutom gått med på en prisreducering. Det tycks då inte finnas så mycket annat att göra, än att betala. Kanske åtar de sig ändå att stabilisera ytterligare. Om inte känns det som för enkelt för att bråka om. Jag förstår varken byggaren eller dig. Så mycket bråk och tjafs, pga. några snedsträvor/krysstag. Tar max en halvtimme att fixa.
Kommer ta mkt längre tid än halvtimme, därför de inte vill göra det. Så här ser carporten ut nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg väggarna ut, utan krysstag utan bara liggande reglar
Logga in
Skapa konto
När elektrikern och smide påpekade att de borde ha krysstag skarvade de dit dessa på ena väggen som inte panelerna är på. Då var panelerna redan uppe på bakre väggen och undertaket
Logga in
Skapa konto
Dessa åtgärder gjordes under byggets gång när det märktes att carporten svajade
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har inget kontrakt bara muntligt. Vi har ingen dispyt om beloppet. Vi har under besiktningen kommit överens att de ska fixa fram ritningar hur carporten är byggd och en konstruktör ska kolla. Nu vill de ha allt betalt innan konstruktören sagt sitt.F Femtioelva skrev:Många trådar och inlägg, därav svårt att förstå vad du egentligen köpt, särskilt när det verkar som du tillhandahållit material? Några frågor
1) lägg upp kontraktet (stryk över känslig information)
2) vem är egentligen byggherre?
3) vart kom ritningarna ifrån? Har du eller entreprenören tillhandahållit dessa?
Utöver det är din fråga om besiktningsmannens kostnad märklig. Du! Tar in en egen och undrar vem som ska betala? Enda chansen att du inte ska betala den är ifall nån form av goodwill ges.
ingen idé att spekulera, lägg upp kontraktet/avtalet så är det ganska lätt att bena ut byggfirmans åtagande
Frågade faktiskt besiktningsmannen vem han tyckte ska stå för kostnaden. Han sade att eftersom de inte byggt på ”rätt” sätt så bör de stå för kostnaden. Ingen stor kostnad, bara 5k, mer en principsak
Svara bara via Mail
Jag bestrider fakturan till fullo då ni inte fullgjort era åtaganden, väntar fortfarande på ritningarna
sen ska DU väll ha betalt för besiktningsmannen som du var tvungen att ta in pga dåligt bygge, och för extraarbete i metall som inte skulle behövas egentligen
Jag bestrider fakturan till fullo då ni inte fullgjort era åtaganden, väntar fortfarande på ritningarna
sen ska DU väll ha betalt för besiktningsmannen som du var tvungen att ta in pga dåligt bygge, och för extraarbete i metall som inte skulle behövas egentligen
Logga in
Skapa konto
Det enda jag gjorde var att visa dem denna skiss, ge dem måtten (5x6 m), beställa hem paneler (skulle ha samma panel som det nybyggda huset) och fixa elektrikern, resten skulle du fixa.
Markarbetet var redan klart, gjordes vid husbygget. Vi kom överens att de ska fixa allt byggmaterial, taket, plåtarna och målning för 227k
Logga in
Skapa konto
Inga ritningar, ser tätbebyggt ut på bilder. Inget bygglov heller gissar jag? En av anledningarna till att man söker bygglov för ett projekt är just pga säkerheten. Har du bygglov så bortse från mitt inlägg.
Ur ett juridiskt perspektiv. Du har bestridit fakturan och det innebär att de inte får skicka en påminnelse eller gå till kronofogden, de åtgärderna strider mot god inkassosed och gör att de blir skadeståndsskyldiga (det brukar handla om några tusen i skadestånd). De måste komma överens med dig eller gå till domstol.A Alex Holmén skrev:[bild]
Vi har anlitat ett byggföretag att bygga en carport. Snickarna var inte så kunniga och carporten blev vinglig. Efter att en smide förstärkt hörnpelarna med 80 cm höga metallfötter plus några åtgärder till blev carporten mycket stabilare. För att vara på den säkra sidan anlitade jag en besiktningsman och han kom fram till att snickarna inte byggt på ”rätt” sätt, t ex krysstag eller liknande i väggarna och i taket, men att åtgärderna är tillräckliga för stabiliteten. Besiktningsmannen ville att de skulle komma in med ritningarna (snickarna hade byggt carporten utan en enda ritning). Se de 3 punkterna på bilden.
Besiktningsmannen sade till mig att endast betala in 150 000 kr och resten, 77 000 kr, när felen är avhjälpta. När förfallodagen på fakturan närmade sig så hade de fortfarande inte skickat in de handlingar besiktningsmannen begärde.
Idag, två veckor efter inbetalningen, har de fortfarande inte skickat något till besiktningsmannen men istället har de skickat ett krav/påminnelsebrev till oss, de resterande 77 000 plus 50 kr i påminnelseavgift.
Min fråga är - vad hade ni gjort och hur ska vi gå vidare?
Logga in
Skapa konto
Jag borde ha förstått och dragit mig ur efter detta sms. Frågade snickaren hur många paneler jag skulle beställa hem. Han svarade 60 kvm och jag fick fram det till 87,2 kvm. Kom sedan på att det är säkrare att räkna antalet paneler, vilket var lätt eftersom de är 10 cm breda.
Fick fram att det behövdes 320 st paneler (carporten 5x6m):
Vägg 5m - 100 st paneler (in- och utsida)
Vägg 6 m - 120 st paneler (in- och utsida)
Undertaket - 100 st paneler
Jag beställde 350 st paneler
Mitt i bygget sade de att panelerna inte skulle räcka och jag beställde 50 st till fast de sade att 30 st till skulle räcka.
Jag förstod varför panelerna inte räckte.
Logga in
Skapa konto
- Beställde panelerna 3 m långa
- panelerna insida 2,4 m lång
- det inringade utsida 60 cm
Felet var att de började med de 60 cm panelerna först. Då skulle de kapa 60 cm och spara 2,40 m till insidan, istället fortsatte de kapa 60 cm av de 2,40 m långa paneler.
Det sjuka var att när carporten nästan var helt klara så fattades 3 st paneler
Det ser på andra bilder ut som det sitter nån slags skiva i väggarna utöver panelen?A Alex Holmén skrev:
Och även om en skiva i väggen stabiliserar bra, så sätter man ju alltid diagonaler. Och helst då hela, dvs ett stycke från uppe till nere.
Panelen i sig stabiliserar ingenting, oavsett nu eller när den torkat. Prova att lägg 5 tändstickor framför dig på bordet tätt tillsammans, så ser du att du utan vidare kan putta dom i sidled, då dom bara glider mot varandra.
Så det är helt klart klantskallar som byggt, och det enda dom verkar vara bra på är ju att ta betalt... Man baxnar... 220 lax för det...
D Dinjo skrev:
Länsstyrelsen har en tjänst där man som privatperson kan deponera en summa pengar till tvisten är utredd.D Dinjo skrev:
När det är utrett och klart betalar länsstyrelsen ut summan till den som vinner tvisten..
Handlar inte om att länsstyrelsen ska "bry sig" utan att som bestridare av fakturor tex klara sig från inkasso mm
Som många skriver, bestrid fakturan tills offerten är till fullo utförd och godkänd. De försöker bara skramla och hoppas du ska bli orolig.A Alex Holmén skrev:Det som jag är orolig för är vad den före detta konstruktören sade, att när panelerna (enligt honom som stabiliserar väggarna mest) krympt så kan problem uppstår.
Han har nu företag som gjuter husgrund och kakelsättning och har inte den befogenhet (eller liknande, kommer inte ihåg exakt vad han sade) att skriva ett utlåtande. Han säger att han aldrig hade godkänt denna carport utan att stabilisera upp ytterligare med t ex krysstag eller konstruktionsplywood.
Därför jag tog in en besiktningsman och vi kom överens vid besiktningen att snickarna skulle ta fram ritningar och en konstruktör skulle kolla på det. Nu kräver de resterande belopp innan konstruktören sagt sitt
Man är aldrig skyldig betala innan offerten/arbetet är till fullo gjord. Förstår det känns jobbigt men, ha mycket is i magen. Lycka till!
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/bo-och-leva/om-pengar/deponera-pengar.htmlC carawelle skrev:Länsstyrelsen har en tjänst där man som privatperson kan deponera en summa pengar till tvisten är utredd.
När det är utrett och klart betalar länsstyrelsen ut summan till den som vinner tvisten..
Handlar inte om att länsstyrelsen ska "bry sig" utan att som bestridare av fakturor tex klara sig från inkasso mm
Detta funkar endast för vissa typer av skulder, och tvister med hantverkare är inte en av dem.C carawelle skrev:Länsstyrelsen har en tjänst där man som privatperson kan deponera en summa pengar till tvisten är utredd.
Logga in
Skapa konto
https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/bo-och-leva/om-pengar/deponera-pengar.html
Länka gärna till annan information om något annat gäller i andra delar av landet.
Edit: tvåa på bollen, som vanligt...