43 540 läst ·
106 svar
44k läst
106 svar
Krav/påminnelse från byggföretaget. Vad ska jag göra?
Hittar bara två, ganska dåliga, bilder i den tråden. Det är mest ritningar som inte säger något om resultatet.A Alex Holmén skrev:
Men jag har nu läst igenom större delen av den tråden också. Av det jag kan se tycks ju felen vara avhjälpta. Du verkar mest rädd att det kan bli ostadigt igen om 10-15år? Enligt bilden innifrån carporten, har jag svårt att tro att det kan vara någon risk för instabilitet. Eller vad är det du är missnöjd med, som du vill bestrida?
Det som jag är orolig för är vad den före detta konstruktören sade, att när panelerna (enligt honom som stabiliserar väggarna mest) krympt så kan problem uppstår.A AG A skrev:Hittar bara två, ganska dåliga, bilder i den tråden. Det är mest ritningar som inte säger något om resultatet.
Men jag har nu läst igenom större delen av den tråden också. Av det jag kan se tycks ju felen vara avhjälpta. Du verkar mest rädd att det kan bli ostadigt igen om 10-15år? Enligt bilden innifrån carporten, har jag svårt att tro att det kan vara någon risk för instabilitet. Eller vad är det du är missnöjd med, som du vill bestrida?
Han har nu företag som gjuter husgrund och kakelsättning och har inte den befogenhet (eller liknande, kommer inte ihåg exakt vad han sade) att skriva ett utlåtande. Han säger att han aldrig hade godkänt denna carport utan att stabilisera upp ytterligare med t ex krysstag eller konstruktionsplywood.
Därför jag tog in en besiktningsman och vi kom överens vid besiktningen att snickarna skulle ta fram ritningar och en konstruktör skulle kolla på det. Nu kräver de resterande belopp innan konstruktören sagt sitt
Jag säger inte att du eller besiktningsmannen har fel. Dock handlar det ju nu bara om farhågor, och eventuella framtida problem med byggnaden. Inga reella felaktigheter. Tolkar jag det rätt så har byggaren dessutom gått med på en prisreducering. Det tycks då inte finnas så mycket annat att göra, än att betala. Kanske åtar de sig ändå att stabilisera ytterligare. Om inte känns det som för enkelt för att bråka om. Jag förstår varken byggaren eller dig. Så mycket bråk och tjafs, pga. några snedsträvor/krysstag. Tar max en halvtimme att fixa.A Alex Holmén skrev:Det som jag är orolig för är vad den före detta konstruktören sade, att när panelerna (enligt honom som stabiliserar väggarna mest) krympt så kan problem uppstår.
Han har nu företag som gjuter husgrund och kakelsättning och har inte den befogenhet (eller liknande, kommer inte ihåg exakt vad han sade) att skriva ett utlåtande. Han säger att han aldrig hade godkänt denna carport utan att stabilisera upp ytterligare med t ex krysstag eller konstruktionsplywood.
Därför jag tog in en besiktningsman och vi kom överens vid besiktningen att snickarna skulle ta fram ritningar och en konstruktör skulle kolla på det. Nu kräver de resterande belopp innan konstruktören sagt sitt
Stå på dej. Var inte rädd för hot. Har själv blivit drabbad av något liknande. Jag bestred från företaget, inkasso och fogden. Sedan hamnade ärendet i tingsrätten där det blev en förlikning. Företaget fick stå för alla administrativa kostnaderna för de drev ärendet. Konsumentskyddet är starkt i Sverige. Tyvärr så känner inte alla till det.A Alex Holmén skrev:
Såklart ska du bestrida fakturan.....
Du har anlitat en besiktningsman. Pga din oro att det inte kommer att hålla.
Sedemera kommer besiktningsmannen fram till samma slutsats som dig att det är undermåligt byggt.
Du skall såklart hålla in de 77 000kr tills de har avhjälp felen.
Du kommer ligga SÖMNLÖS varje gång det blåser rejält eller blir lite högre snölaster på taket (kanske tom inte vågar ha bilen där inne vid oväder) en carport är otroligt vindkänslig.
Så bestrid tills de avhjälpt felen.
Eller så får du pengar över till en seriös firma som förstärker upp den.
Betydligt svårare att kräva hantverkaren att bygga upp det om det blåst omkull.
Du har anlitat en besiktningsman. Pga din oro att det inte kommer att hålla.
Sedemera kommer besiktningsmannen fram till samma slutsats som dig att det är undermåligt byggt.
Du skall såklart hålla in de 77 000kr tills de har avhjälp felen.
Du kommer ligga SÖMNLÖS varje gång det blåser rejält eller blir lite högre snölaster på taket (kanske tom inte vågar ha bilen där inne vid oväder) en carport är otroligt vindkänslig.
Så bestrid tills de avhjälpt felen.
Eller så får du pengar över till en seriös firma som förstärker upp den.
Betydligt svårare att kräva hantverkaren att bygga upp det om det blåst omkull.
Hej
Möjligheten att deponera resterande belopp på fakturan hos länsstyrelsen finns alltid i liknande situationer.
Räknas då som att fakturan är betald till tvisten är löst.
Kolla upp om det skulle vara en möjlighet i det här fallet.
Möjligheten att deponera resterande belopp på fakturan hos länsstyrelsen finns alltid i liknande situationer.
Räknas då som att fakturan är betald till tvisten är löst.
Kolla upp om det skulle vara en möjlighet i det här fallet.
Det var en lamt bestridande. Du frågar mer eller mindre med den formuleringen om lov att bestrida fakturan. Du lägger dessutom nästan över ansvaret på besiktningsmannen för att du som beställare håller pengarna inne tills åtgärd.A Alex Holmén skrev:
Du börjar med att skriva kort att faktura med fakturanummer ********* bestrides tillfullo. Du läser sedan vidare i länken nedan och följer dom stegen.
https://bostadsjuristerna.se/bestrida-faktura-fran-hantverkare-de-5-vanligaste-misstagen/
Nej, länsstyrelsen bryr sig inte. Om firman inte bryr sig ska du kunna använda pengarna till att anlita en annan firman som kan åtgärda. Allt är glasklart i våra konsumentköp och tjänstlagar.C carawelle skrev:
Det här är väl ingenting mot hur vissa blivit drabbade, och blir drabbade.A AG A skrev:
Finns alldeles för många så kallade Hantverkare där ute som verkligen inte borde syssla med det de sysslar med.
Om det är en totalentreprenad så är 77000 innehållet belopp alldeles för högt för de punkterna som återstår. Står det i protokollet att besiktningen är avslutad? Brukar stå i början. Normalt sett brukar man hålla på 5% av kontraktsbeloppet för besiktningsanmärkningar om det inte är av högsta möjliga risk för konstruktionen. Dokumentationen anses inte vara det men den ska ändå levereras inom rimlig tid.
Hade pratat med byggaren och kommit överens om att ett belopp kommer hållas tills att slutdokumentationen överlämnats och sedan sätta ett slutdatum med vite per missad dag istället. ABT06 förklarar hur alla dessa situationer ska hanteras.
Hade pratat med byggaren och kommit överens om att ett belopp kommer hållas tills att slutdokumentationen överlämnats och sedan sätta ett slutdatum med vite per missad dag istället. ABT06 förklarar hur alla dessa situationer ska hanteras.
A Alex Holmén skrev:[bild]
Vi har anlitat ett byggföretag att bygga en carport. Snickarna var inte så kunniga och carporten blev vinglig. Efter att en smide förstärkt hörnpelarna med 80 cm höga metallfötter plus några åtgärder till blev carporten mycket stabilare. För att vara på den säkra sidan anlitade jag en besiktningsman och han kom fram till att snickarna inte byggt på ”rätt” sätt, t ex krysstag eller liknande i väggarna och i taket, men att åtgärderna är tillräckliga för stabiliteten. Besiktningsmannen ville att de skulle komma in med ritningarna (snickarna hade byggt carporten utan en enda ritning). Se de 3 punkterna på bilden.
Besiktningsmannen sade till mig att endast betala in 150 000 kr och resten, 77 000 kr, när felen är avhjälpta. När förfallodagen på fakturan närmade sig så hade de fortfarande inte skickat in de handlingar besiktningsmannen begärde.
Idag, två veckor efter inbetalningen, har de fortfarande inte skickat något till besiktningsmannen men istället har de skickat ett krav/påminnelsebrev till oss, de resterande 77 000 plus 50 kr i påminnelseavgift.
Min fråga är - vad hade ni gjort och hur ska vi gå vidare?
Var det avtalat att de skulle upprätta relationshandlingar?A AG A skrev:Hittar bara två, ganska dåliga, bilder i den tråden. Det är mest ritningar som inte säger något om resultatet.
Beloppen man skall hålla skall vara i förhållande till hur mycket det kostar för en ANNAN firma att fixa problemen. Så det kan vara 5% eller 50% eller 100%, helt beroende på situation.D DanijelNilsson skrev:Om det är en totalentreprenad så är 77000 innehållet belopp alldeles för högt för de punkterna som återstår. Står det i protokollet att besiktningen är avslutad? Brukar stå i början. Normalt sett brukar man hålla på 5% av kontraktsbeloppet för besiktningsanmärkningar om det inte är av högsta möjliga risk för konstruktionen. Dokumentationen anses inte vara det men den ska ändå levereras inom rimlig tid.
/N
Många trådar och inlägg, därav svårt att förstå vad du egentligen köpt, särskilt när det verkar som du tillhandahållit material? Några frågor
1) lägg upp kontraktet (stryk över känslig information)
2) vem är egentligen byggherre?
3) vart kom ritningarna ifrån? Har du eller entreprenören tillhandahållit dessa?
Utöver det är din fråga om besiktningsmannens kostnad märklig. Du! Tar in en egen och undrar vem som ska betala? Enda chansen att du inte ska betala den är ifall nån form av goodwill ges.
ingen idé att spekulera, lägg upp kontraktet/avtalet så är det ganska lätt att bena ut byggfirmans åtagande
1) lägg upp kontraktet (stryk över känslig information)
2) vem är egentligen byggherre?
3) vart kom ritningarna ifrån? Har du eller entreprenören tillhandahållit dessa?
Utöver det är din fråga om besiktningsmannens kostnad märklig. Du! Tar in en egen och undrar vem som ska betala? Enda chansen att du inte ska betala den är ifall nån form av goodwill ges.
ingen idé att spekulera, lägg upp kontraktet/avtalet så är det ganska lätt att bena ut byggfirmans åtagande