Hej!
Flyttat till en lägenhet från 1910! Enl orginalritningar så är det självdragsystem med frånluftsventiler på div ställen i lägenheten. Alla är nu igensatta/övertapetserade förutom i kök och wc.

Tilluften från fasad är oxå igenpluggade men vid fönsterbyte (1992) så har vi ventiler i fönsterkarmarna.

Nu är det så att vi har flyttat köket och har där satt in en kolfilterfläkt. I det nya köket finns ingen frånluftsventil eller någonstans där luften kan försvinna. Är det krav på det?
Jag har hört att man inte får koppla in sig på befintliga system? Finns det svart på vitt någonstans? Man brukar ju säga att skiten ska tas där skiten finns men är det bara ett råd.

Den frånluftskanalen i gamla köket är en murad skorsten som läcker. Vi får in matos från grannarna...
Kan man plugga igen den?

Då blir ju inte luftombytet det bästa i lägenheten?

Alla tips och idéer tas gärna emot!

Har en styrelse som är mer okunniga än vad jag är och de vill gärna att allt fungerar som det ska vilket jag också gärna vill!

Frånluftkanalerna är ofta gemensamma för flera lägenheter. Om du ansluter en fläkt till den så kommer ditt matos troligen att blåsa in hos andra i huset. Därför får man inte ansluta en fläkt till frånluftkanalen. Eftersom du får in andras matos är det troligt att någon annan i huset har anslutit en fläkt i alla fall.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.