Jag byter till nytt fasadmätarskåp. Funderar därmed över överspänningsskydd? De är med säkerhet bra utan tvekan, klarar mycket men knappast direktträffar. Vilka är de faktiska regelmässiga kraven på installationen? Jag gissar att jag bör, men måste jag ha överspänninsskydd? Det gäller väl både el och tele, som turligt nog kommer sida vid sida in till mig.

Jag bor på landet, men har nedgrävd inkommande och är sist på ledningen (nästan egen trafo). Det är också en ändring i en gammal installation, inte helt ny installation.

Telekabeln har med stor säkerhet ingen "jord"/mantel av metal som kan kopplas ihop med El jord. Och tur är nog det om folk skulle börja koppla ihop dessa så skulle det bli grymma strömmar på vissa ställen då dessa sällan går samma vägar. Tele trådar brukar oftast överspänningsskyddas med ett gas urladdningsrör mellan tråd och el jord. tror det är tändspänning på 110V numera. Detta ger ingen värme vid överslag och det funkar efter en smäll. Hur det ser ut med elens överspänningsskydd vet jag inte då det inte är mitt gebit.

Vi har precis installerat komplett åskskydd i vår anläggning. Huset matas med 5-ledare och har 4st grovskydd i mätartavlan. De låter faserna och nolla passera väldigt nära en jordskena och skapar ett överslag vid åsknedslag som matas tillbaka i jorden.
I huvudcentralen sitter ett mellanskydd som reglerar spikarna. Tills sist sitter finskydd (vanliga APC grenuttag) vid de maskiner man vill skydda. Totalkostnad 8.000:- + installation
Detta ger själriskeliminering och sänkt premie på hemförsäkringen. Skall kolla hur mycket.

Ekonomin i det hela är naturligtvis intressant, så jag väntar med spänning  :D på vilka rabatter du får genom att ha överspänningsskydd, Johan.

Men det som jag i övrigt funderar över är själva regelverket, om det överhuvudtaget finns något sådant kring detta. Finns krav på installation av överspänningsskydd? Jag har fått för mig att det är ett krav vid nyinstallation, hur är det vid ändring/nytt fasadmätarskåp, som detta handlar om. Någon som vet? (brukar ju finnas en handfull duktiga elektriker därute).

norrbottenstorpet skrev:
Någon som vet? (brukar ju finnas en handfull duktiga elektriker därute).
Om jag säger please, :-/ hjälper det? Är det inte någon som kan delge reglerna eller hänvisa mig vidare.

Hej
När vi fick ny matning via kabel isf luftledning, var enda kravet från nätägaren att de kunde ansluta till ett skåp på ytterväggen, då den gamla centralen fanns inomhus.
Inga synpunkter från nätägaren om Potentialutjämnad anläggning eller ej.

mvh Christer

Tack Christer! Äntligen ett svar åtminstone.

Det lutar nog åt att "bara" koppla in ett överspänningsskydd på telefonen, som anslut i fasadmätarskåpet till PUSen. Det är känsligare utrustning som jag tror kan förstöras av störningar som uppkommer på ett betydligt vidare område kring oss. Dvs sannolikheten för störningar bör vara större via telekabeln än via elmatningen. Det är min något amatörmässiga analys i alla fall. Rätta mig om jag har fel.

Det finns inget krav på att du vare sig har potentialutjämning eller överspänningsskydd i din befintliga anläggning i och med bytet.
Nätägaren skall däremot se till att spänningar över 6 kV avleds från det matande nätet.
:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.