7 315 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Krav på Hc-anpassning vid nybyggnation
Måste du ange att det skall vara sovrum? Går de inte att ange att ett av rummen skall vara kontor/arbetsrum så undgår du HC-kravet på ett av sovrummen iallafall.
Förlåt, med "sovrum" menar jag då förstås kontor/arbetsrum
Förlåt, med "sovrum" menar jag då förstås kontor/arbetsrum
Vi hade tolkat bbr precis som ni och fick komplettera med 90 dörrar på hela entreplan. Extra surt då vi hade fått fantastiska gamla dörra för 80-karm som vi ville använda.
De anmärkte faktiskt inte på att dörren till kontor/arbetsrum var för smal, så det är kanske möjligt att det inte är samma krav där. Däremot fick vi anmärkning på en garderob som var för smal
De anmärkte faktiskt inte på att dörren till kontor/arbetsrum var för smal, så det är kanske möjligt att det inte är samma krav där. Däremot fick vi anmärkning på en garderob som var för smal
Det mesta är nog bara "ritningstekniska" problem... "gör om" ett sovrum till arbetsrum. Kanske kan gå att rita in garderober där om det behövs. Det går att rita in dessa på olika ställen i huset, om det måste till ett visst antal...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
Fast det är väl inte så bra om det hindrar en rullstolsburen förälder att komma in till ett ledset barn.McStewart skrev:
men alltså räcker det inte med att ha garderober som -kan- tas bort och ett badkar som också kan tas bort? eller måste det verkligen vara hc-anpassat, jag trodde att det räckte med att det var möjligt att göra det anpassat...
tex ta bort eller flytta garderober och kasta ut badkaret, verkar ju helt vansinnigt om man måste anpassa det direkt
tex ta bort eller flytta garderober och kasta ut badkaret, verkar ju helt vansinnigt om man måste anpassa det direkt
Som jag förstått det ska det räcka med att enkelt kunna anpassa bostaden om det som inte får ske ändå sker... Att t.ex lyfta ut ett badkar. Då borde det inte vara tillåtet med ett inbyggt badkar, eller liknande. Att lyfta ut ett badkar är inga större problem. Det känns mer rimligt.nino skrev:men alltså räcker det inte med att ha garderober som -kan- tas bort och ett badkar som också kan tas bort? eller måste det verkligen vara hc-anpassat, jag trodde att det räckte med att det var möjligt att göra det anpassat...
Men man undviker väl att placera barnet i det rum där man inte kommer in?BirgitS skrev:
Kravet på 90 dörrar tycker jag är vettigt och borde vara ett krav till alla rummen oavsett användningsområde. Där efter kan jag absolut förstå att man hellre kallar rummen för arbetsrum eller liknande. Att göra dessa anpassningar redan på ritningsnivå är inga problem. Jag är för HC anpassningarna som krävs. Då man aldrig vet vad som händer, eller vem man kommer umgås med.
- Går det att rita en 60cm eller 80cm bred säng i "master bedroom" och ställa efter väggen? (Eller som Polos skrev, strunta i garderober på ritningen)
- Går det inte att döpa om de små sovrummen till klädkammare/förråd och ta bort bilder på sängar och garderober?
Alla dessa HC-anpassningsregler gäller ju bara tills du fått din slutbesiktning godkänd och det är ju knappast bygglovspliktigt att ställa en säng i ett rum.
(jag lämnar den etiska frågan om HC-anpassning till andra att diskutera)
- Går det inte att döpa om de små sovrummen till klädkammare/förråd och ta bort bilder på sängar och garderober?
Alla dessa HC-anpassningsregler gäller ju bara tills du fått din slutbesiktning godkänd och det är ju knappast bygglovspliktigt att ställa en säng i ett rum.
(jag lämnar den etiska frågan om HC-anpassning till andra att diskutera)
Redigerat:
Klicka här för att svara