38 271 läst ·
72 svar
38k läst
72 svar
Krav på hantverkare efter sned altan?
Jag skulle inte vilja ha det så där snett men gissar att nån större summa som kompensation blir det inte i alla fall eftersom funktionen är ok. Man kan (lösa) problemet genom att fuska till det med trappen så den hamnar rakt om man tjyvar lite på varje steg och använder trall av rätt bredd så kommer det troligtvis inte märkas. Nu utgick jag från att det inte syns annars och hade det synts borde väl nån reagerat innan allt var klart.
Jag hade bett dem ta bort all trall och lagt om den med en vinkel. Det kommer gå åt lite extra reglar men det sneda kommer trollas bort.
Titta på mitt länkade inlägg, det syns hyfsat bra på två bilder hur jag menar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-bygga-terrasspool.251329/page-3#post-2596418
Titta på mitt länkade inlägg, det syns hyfsat bra på två bilder hur jag menar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-bygga-terrasspool.251329/page-3#post-2596418
Nu är ju redan skadan s.a.s skedd, tror det blir svårt ens juridiskt att få dom göra om allt.
Kostnaden för det är för hög, ställd mot problemet, är ju mer en estetisk sak.
Här blir det nog en fråga om kompensation.
Hursom så är det ju extrem klantigt av dom som gjorde det, iaf om man från början visst att poolen skulle sitta ihop med altanbygget.
Sen hade väl det varit bättre att det blev lite snett runt poolen ist för längsmed huset.
Kostnaden för det är för hög, ställd mot problemet, är ju mer en estetisk sak.
Här blir det nog en fråga om kompensation.
Hursom så är det ju extrem klantigt av dom som gjorde det, iaf om man från början visst att poolen skulle sitta ihop med altanbygget.
Sen hade väl det varit bättre att det blev lite snett runt poolen ist för längsmed huset.
Ja eftersom altanen är byggd utifrån poolen så drar jag slutsatsen att även den är sned.thomas33 skrev:
Absolut, så borde det ju varit, vet egentligen inte vad dom kunde gjort när poolen väl var på plats, men informera är väl det minsta man kan begära, men återigen vad är rimligt att begära i kompensation?
Det är nog bara du som kan svara på!S sintorn skrev:
Hur mycket lider du av det?
Varför skriver du så?thomas33 skrev:
Känns det som ett rimligt alternativ att byggfirman, ska riva både pool och veranda, och därefter bygga upp det på nytt.
Du tror väl ändå inte att du skulle kunna vinna ett sådant mål, rent juridiskt. Felet är bara och enbart estetiskt. Det har ingenting med funktion och säkerhet att göra.
Inte ens TS ser det som ett tänkbart alternativ.
Därför förstår jag inte varför du ens uttalar något sådant.
Dock är det ett ganska stort estetiskt fel. En rimlig ekonomisk kompensation tror jag ligger på ca 15% av kostnaden. Jag skulle börja med kräva 100.000 i ersättning, om kostnaden var 500k.
Anser fortfarande att det bara är du som kan svara på den frågan.S sintorn skrev:
Såklart vill inte firman betala tillbaka hela summan.
Lek med tanken, om du fick låt säga 100K, skulle det kännas bättre?
Eller att dom erbjuder sig att lägga om altanen så det ser bättre ut, lura ögat, skulle det kännas bättre? Bara du kan svara på var går gränsen, sen vad som är skäligt, ja det är svårare att svara på i mina ögon, vet inte om det finns ngn formel för detta.
Man tar in hantverkare då man förutsätter att de har både kunskap och utrustning för att göra ett arbete betydligt bättre än man själv skulle göra det.A AG A skrev:
Anser du inte att en hantverkare skall kunna mäta och se att nu har det blivit snett, långt tidigare än när allt är klart?
Anser du inte att denne hantverkare då pratar med kunden och förklarar situationen, än att bara köra på tills sista brädan är på plats?
Fel kan alla göra, men det gäller att kunna stå för det och så fort som möjligt lösa det. Inte bara bygga vidare och tro att kunden kommer att bli nöjd. Men du verkar inte vara så noga?
Tror nog AG A bara tyckte att det inte är rimligt att riva allt och börja fr början!thomas33 skrev:
Man tar in hantverkare då man förutsätter att de har både kunskap och utrustning för att göra ett arbete betydligt bättre än man själv skulle göra det.
Anser du inte att en hantverkare skall kunna mäta och se att nu har det blivit snett, långt tidigare än när allt är klart?
Anser du inte att denne hantverkare då pratar med kunden och förklarar situationen, än att bara köra på tills sista brädan är på plats?
Fel kan alla göra, men det gäller att kunna stå för det och så fort som möjligt lösa det. Inte bara bygga vidare och tro att kunden kommer att bli nöjd. Men du verkar inte vara så noga?
Vilket inte jag heller tycker är rimligt, håller inte ens juridiskt om det skulle gå så långt