Köpte ett hus i okt.

På tomten står en kraftledningsstolpe med till hörande stag, när vi tittade på huset tog jag förgivet att det fans någon ledningsrätt eller servitut på detta. I mäklarens prospekt stod det inget om detta. I veckan fick jag för mig att kolla och det finns inget inskrivet på Lantmäteriet.
Är det någon som varit med om något liknade? Kan vi kräva att de tar bort ledningen? ( för vår del är det mest staget som är i vägen). Finns det någon möjlighet till ersättning från Eon för intrånget? Jag själv tror att ledningen glömdes bort vid en avstyckning på mitten av 70-talet.

Finns det ingen ledningsrätt får kraftbolaget garanterat detta, rätten att dra fram ledningar är mycket stark.
Däremot bör du påpeka att du har rätt till ersättning men förvänta dig inga stora summor.
Bli av med stolpar och stag är heller inget du kan räkna med om det inte ska göras några andra arbeten på ledningen, då kan det gå att förhandla lite.

Skedde alltså avstyckningen efter det att stolpen stod där? I så fall fick med stor sannolikhet stamfastigheten en engångersättning för besväret, du får kolla om de har ledningsrätt hos stamfastigheten, i så fall har väl LM bara glömt att föra över det till din tomt vid avstyckningen.

Tror inte du har något att hämta hos nätbolaget, faktiskt. Men kolla gärna upp det, det går väl att ringa LM och få svar på telefon. Eller kvista upp till LM:s lokala kontor, vettja.

Vanligen tar kraftbolagen inte ut ledningsrätt utan betalar bara ägaren en engångssumma för intrånget. Först om det inte går att komma överens går man till lantmäteriet.

I ett senare skede kan ev bolaget ta ut ledningsrätt för hela ledningen i ett svep eftersom detta är mycket enklare och billigare än att ta varje fastighet för sig.

Men om de betalar en engångssumma,frivilligt eller ej, så skriver de givetvis in det i fastighetsboken som ett servitut. Tror det blir officialservitut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.