38 606 läst ·
64 svar
39k läst
64 svar
Kraftigt ökade priser på byggmaterial!
Nu vänder det, på virke och osb i alla fall. Nu kommer snart första prisjusteringarna hos åtminstone några byggvarohandlare med en nedgång i pris på dessa produkter. Samtidigt stiger det och flaggas för ännu högre på snickerier, stål m.m.
E EI30-SaC skrev:
Kul att åtminstone något är på väg ned, då kanske de kvittas mot varandra och blir någorlunda normala priser igen…E EI30-SaC skrev:
Berätta mer! Var har du hört om detta och vilken storleksordning är det? Planen är att beställa hus på onsdag så det är angelägna frågorE EI30-SaC skrev:
Var och hur får tyvärr stanna hos mig men gäller åtminstone en av de större aktörerna i södra Sverige.Singenjören89 skrev:
Vet att en av de stora köksleverantörernq höjer 4-5% vid månadsskiftet.
Lika så med dörrleverantör men då 10%.
Har nu också fått höra om kommande prisjusteringar nedåt för virke inom mycket snar framtid. Ska avropa huset imorgon så vet inte vilket ben jag ska stå på riktigt!E EI30-SaC skrev:
Vårt kontrakterade pris är indexreglerat enligt MT 74 och fast under 8 månader från kontraktsskrivning, vilket innebär att det är fast till 1/3. Om stommen levereras innan detta gäller nuvarande pris, om stommen levereras efter indexregleras det alltså. Just nu har vi stomleveransen planerad 1,5 månader innan men kan ju skjuta på den om vi önskar. Hur hade ni gjort?
Index just nu är rekordhögt såklart men priset vi "bettar mot" är det i juni som är ca 4% lägre än nu. Här står mer om index: https://www.tmf.se/statistik/index/mt74/
Hm... dörrar och fönster snickerier ska stiga alltså. Vad beror det på?
Vi har låst alla priser sedan "första" höjningen så har sluppit alla andra höjningar som varit efter det vilket känns skönt. Det enda vi står i valet och kvalet om nu är om vi ska ha OSB i väggarna. Jag vill ju givetvis ha det men det känns inte lockande att betala ca 100 000 - 120 000kr för att få det inne i huset (165kvm). Arbete är ca 30-40% och resterande 60-70% är priset för OSB... Så hoppas OSB:n är påväg neråt nu.. Vilka priser rör vi oss från och vart kan man tänka sig hamna om 1 månad för en 90x250skiva?E EI30-SaC skrev:
En källa säger att de kommer sjunka lite hela tiden tills dom ser att mängden privata personer kommer börja handla igen.
så går de skulle jag ha is i magen med alla större inköp till feb. Men inget bekräftat utan bara vad jag fått höra
så går de skulle jag ha is i magen med alla större inköp till feb. Men inget bekräftat utan bara vad jag fått höra
På väg mot november. Vad ser vi? Tycker inte priserna sjunkit alls, eller för vissa varor knappt 10%
Pratade med en kompis som jobbar på en av våra största hustillverkare. Han sa att folk köper på som aldrig förr oavsett, så det finns inga uppenbara skäl att sänka priserna. Enligt honom ska det mycket till innan betydande korrigeringar görs. Vi avropade huset för ett par veckor sedan oavsett, riktigt svårt att spekulera i detta så vi körde bara.H Henrik Sim skrev:
Har gett upp lite att följa med i prisutvecklingen, dels hopplöst ostabilt läge och även nytt jobb med lite ändrade förutsättningar för att se I framtiden.
Men fick en prognos på utvecklingen för Q3 och Q4. Kan väl bara konstatera att det kommer bli värre innan det blir bättre... Ser ut som det inte vänder neråt under 2022 i alla fall.
Men fick en prognos på utvecklingen för Q3 och Q4. Kan väl bara konstatera att det kommer bli värre innan det blir bättre... Ser ut som det inte vänder neråt under 2022 i alla fall.