38 593 läst ·
64 svar
39k läst
64 svar
Kraftigt ökade priser på byggmaterial!
Ska man bygga iår får man räkna med kraftigt ökade priser samt leveransproblem. Ta höjd i tidsplaneringen. Vi ÅF får inte ens ordererkännande från vissa leverantörer utan det som kommer det kommer å man vet knappt när. Virke, cellplast, träbaserade skivmaterial är värst.
Skett en liten ljusning på cellplasten sista veckorna men priserna är ca dubbelt mot slutet förra året.
Samtliga leverantörer höjer priserna löpande nu så ingen ljusning i sikte än.
Skett en liten ljusning på cellplasten sista veckorna men priserna är ca dubbelt mot slutet förra året.
Samtliga leverantörer höjer priserna löpande nu så ingen ljusning i sikte än.
Tack för infon grabbar. Då känns det som vi ändå kan låsa affären på vårt nybyggda hus(totalentreprenad). Jag tror generellt sett inte på att man kan tajma marknaden och samma gäller då husköpet. Har svårt att se att priserna skulle hux flux gå ner till vad de en gång var.. skulle man vänta 1-2år med att bygga så kanske de går ner en aning men det kan lika gärna vara fortsatt lika dyrt som det är idag, då priserna ändå indexjusteras under denna tid. Samt att det känns som att efterfrågan generellt sett ökar och kommer öka på ex trä.
Tror du att det är smart att köpa lister och gipsskivor nu t trots att jag inte behöver ha innan oktober? Jag håller på med att bygga ett hus och får lite ont i magen av utvecklingen. Tog hem en hörnlist i veckan utan att fråga priset och idag kom fakturan: 100.: exklusive moms per meter. Dörrfoder är "bara" dubbla priset just nu.E EI30-SaC skrev:Vi har i Sverige haft jämförelsevis lägre priser men nu börjar vi komma ikapp. Så en del av ökningar lär bli kvar. Mycket av detta beror på brist på råvara eller olyckliga sammanträffanden av olika faktorer. Min personliga gissning är att det kommer lugna sig mot hösten och ev. sjunka något därefter.
Eller ska man ha is i magen och hoppas att priset sjunker på hösten?
Visst har det blivit dyrt. Men 1700 USD per 0.00236 m3 är väl ändå att ta i. 
Just listverk ska ha dragit iväg oerhört, hörde att en av de största leverantörerna höjde med 50% för någon vecka sen. Svårt att säga när, hört både Q4 i år och så sent som 2025 tills det stabiliserar sig.J J Vos skrev:Tror du att det är smart att köpa lister och gipsskivor nu t trots att jag inte behöver ha innan oktober? Jag håller på med att bygga ett hus och får lite ont i magen av utvecklingen. Tog hem en hörnlist i veckan utan att fråga priset och idag kom fakturan: 100.: exklusive moms per meter. Dörrfoder är "bara" dubbla priset just nu.
Eller ska man ha is i magen och hoppas att priset sjunker på hösten?
Det senaste jag hört nu är att från och med Q4 (1 okt) blir snickerier ca. 10% dyrare, det vill säga fönster, kök och dörrar. Och då gäller det det som levereras efter det datumet. Antar dock att ÅF redan räknar in den höjningen på sina offerter redan nu.
Nu (i början på veckan, 19:e juli) stack priset på reglar 30-40% till, Fler än jag som tappade lusten att bygga ... ?
Ja man håller nog nere köpen mer i alla fall och väntar att köpa tills man verkligen behöver. Vore intressant om man kunde spå hur priserna för virke/stål står om ett år. Jag har ingen aning tyvärr.H Henrik Sim skrev:
Småbyggandet borde avta rätt kraftigt kan man ju tycka. Dvs typ staket, friggebodar, och altaner. Mindre nödvändiga, och virkespriser är en väldigt stor del av totala kostnaden.H Henrik Sim skrev:
Husbyggen lär också avta, men i mindre utsträckning och med mer eftersläpning. Tvivlar på att folk som har allting klart för att börja bygga helt plötsligt skjuter upp det över ökade virkespriser (dessutom väldigt oklart ifall det kommer vara så mycket bättre till nästa sommar). Man tar nog den smällen och lever lite fattigare ett tag.
Så de som redan är igång bygger klart, de som fortfarande planerar husbygget skjuter upp i större grad.
Man kan väl bara hoppas att det vänder nu.
Håller med. O andra sidan vet man ju inte heller om detta är en "ny standard". Är inte så insatt i priser gällande byggmaterial men känns rent spontant som om det är mycket svårare att "backa" priser nu när man gjort höjningar i hela ledet. Tror det är väldigt svårt o tajma utan man ska bara vara långsiktig och kollar man tillbaka om 5-20 år så har man nog gjort ett bra val oavsett kan man ju hoppasB Barriospurer58 skrev:Småbyggandet borde avta rätt kraftigt kan man ju tycka. Dvs typ staket, friggebodar, och altaner. Mindre nödvändiga, och virkespriser är en väldigt stor del av totala kostnaden.
Husbyggen lär också avta, men i mindre utsträckning och med mer eftersläpning. Tvivlar på att folk som har allting klart för att börja bygga helt plötsligt skjuter upp det över ökade virkespriser (dessutom väldigt oklart ifall det kommer vara så mycket bättre till nästa sommar). Man tar nog den smällen och lever lite fattigare ett tag.
Så de som redan är igång bygger klart, de som fortfarande planerar husbygget skjuter upp i större grad.
Man kan väl bara hoppas att det vänder nu.
Min gissning är att det kommer sjunka lite från vad nu toppen blir, och sen blir det nya standarden. Mest för att prissänkning, oavsett faktiskt pris, funkar bra för att sälja saker till människor. Lite annat läge här såklart, men samma psykologi som ligger bakom reor.D Drojn skrev:Håller med. O andra sidan vet man ju inte heller om detta är en "ny standard". Är inte så insatt i priser gällande byggmaterial men känns rent spontant som om det är mycket svårare att "backa" priser nu när man gjort höjningar i hela ledet. Tror det är väldigt svårt o tajma utan man ska bara vara långsiktig och kollar man tillbaka om 5-20 år så har man nog gjort ett bra val oavsett kan man ju hoppas![]()
Det är möjligt att det inte funkar, kanske skulle det få folk att sluta bygga i trä. Marksten istället för träaltan, betonghus istället för trähus, osv.
Håller helt med dig om att det är rätt lönlöst att försöka tajma marknaden. Jag har själv beslutat mig för att bara bygga vidare, enda skillnaden är att jag har lagt mer tid på att pressa ner kostnaden i alla led, vilket jag kanske inte hade haft ork till med "de gamla" priserna. Kommer knappast ångra det oavsett vad som händer med priset.
Vi ska precis ta in offerter på utbyggnad ca 100m2 + 60m2 terass. Räknar med att komma igång i år och låta det gå över årsskiftet (rot-avdrag). Är en del stål till stolpar för terassen (våning två) och sedan massa trä såklart… samt betong till grunden.
skulle vara intressant med en uppdatering.
Tycker det är svårt att förstå hur priset kommer påverka ”små byggen”. Blir det 20,30, 40 000kr dyrare i material eller 100-200 000kr dyrare?
skulle vara intressant med en uppdatering.
Tycker det är svårt att förstå hur priset kommer påverka ”små byggen”. Blir det 20,30, 40 000kr dyrare i material eller 100-200 000kr dyrare?