Hej! Flyttade för ett år sedan till en gård med djurhållning och således elstängsel inpå trädgården. När stängselaggregatet är påslaget, särskilt när det har regnat en del och i synnerhet sedan aggregatet byttes ut till ett nytt, känns stötarna väldigt tydligt i duschkran och duschmunstycke. Det känns mer än vad det gör att ta i stängseltråden med skor på.
Jag har förstått att detta inte är helt ovanligt. Men, hur förklaras det? Vad kan vi göra för att minska problemet, gissningsvis med hjälp av en elektriker? För kännedom så kommer vatten och el till huset från mjölkrummet i ladugården där också stängselaggregatet sitter - finns det någon korrelation mellan detta och problemet?
Och slutligen... är det farligt? Vad händer om åskan slår ned i stängseltråden, som ju faktiskt skett åtminstone en gång sedan vi flyttade hit. Tankar om fara har väckts sedan vår granne kröp på vått gräs under staketet i somras och fick en rejäl stöt i huvudet. Hamnade på sjukhus med illamående och kognitiv påverkan. Det gick över förstås men inget jag vill riskera i min dusch.
Vänligen, Paul
Jag har förstått att detta inte är helt ovanligt. Men, hur förklaras det? Vad kan vi göra för att minska problemet, gissningsvis med hjälp av en elektriker? För kännedom så kommer vatten och el till huset från mjölkrummet i ladugården där också stängselaggregatet sitter - finns det någon korrelation mellan detta och problemet?
Och slutligen... är det farligt? Vad händer om åskan slår ned i stängseltråden, som ju faktiskt skett åtminstone en gång sedan vi flyttade hit. Tankar om fara har väckts sedan vår granne kröp på vått gräs under staketet i somras och fick en rejäl stöt i huvudet. Hamnade på sjukhus med illamående och kognitiv påverkan. Det gick över förstås men inget jag vill riskera i min dusch.
Vänligen, Paul
Perfekt att ta en morgondusch där då om man är morgontrött 
”är det farligt?”
Vet inte, beror väl på om man har hjärtfel eller så tänker jag. Då kan det nog eventuellt vara svinfarligt. Jag hade aldrig duschat där förrän det är utrett. Men jag är lite mesig med just ström
”ta dit elektriker?”
Ja, det Låter som en utmärkt idé
”är det farligt?”
Vet inte, beror väl på om man har hjärtfel eller så tänker jag. Då kan det nog eventuellt vara svinfarligt. Jag hade aldrig duschat där förrän det är utrett. Men jag är lite mesig med just ström
”ta dit elektriker?”
Ja, det Låter som en utmärkt idé
Du får kolla upp jordtaget till aggregatet dvs se till att du har rejält med spett och bra djup i lämplig mark samt om möjligt i riktning bort från där andra rör- och elledningar ligger. Dina bekymmer beror i princip alltid på brister i den delen så kolla även att tråden mot jord helst är isolerad och inte ligger mot något olämpligt på vägen. Det är ju inget du i första steget behöver någon elektriker till enkelt att se över själv. Ett annat tips kan vara om du samtidigt kan ordna ett skyddat läge utvändigt för aggregatet det kan underlätta och samtidigt inte sämre utan bra med avseende på ev åska.L lidagard skrev:Hej! Flyttade för ett år sedan till en gård med djurhållning och således elstängsel inpå trädgården. När stängselaggregatet är påslaget, särskilt när det har regnat en del och i synnerhet sedan aggregatet byttes ut till ett nytt, känns stötarna väldigt tydligt i duschkran och duschmunstycke. Det känns mer än vad det gör att ta i stängseltråden med skor på.
Jag har förstått att detta inte är helt ovanligt. Men, hur förklaras det? Vad kan vi göra för att minska problemet, gissningsvis med hjälp av en elektriker? För kännedom så kommer vatten och el till huset från mjölkrummet i ladugården där också stängselaggregatet sitter - finns det någon korrelation mellan detta och problemet?
Och slutligen... är det farligt? Vad händer om åskan slår ned i stängseltråden, som ju faktiskt skett åtminstone en gång sedan vi flyttade hit. Tankar om fara har väckts sedan vår granne kröp på vått gräs under staketet i somras och fick en rejäl stöt i huvudet. Hamnade på sjukhus med illamående och kognitiv påverkan. Det gick över förstås men inget jag vill riskera i min dusch.
Vänligen, Paul
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Du nämner inte var elstängselaggregatet är jordat? Jag gissar att jordspetten är nerslagna för nära någon elektriskt ledande del av vattensystemet, t ex ett nergrävt vattenrör av järn. (För det är väl inte så illa att du har jordat elaggregatet i elcentralen, då kan diverse mystiska fenomen uppstå.)
Tack för svar! Aggregatet är i nuläget jordat i en stålbalk som är fastgjuten i gödselplattan. Balken hänger samman med kättingar som går runt hela ladugården invändigt och nära vattenledningar osv, ja. Jag borde alltså pröva att slå ned ett spett rejält någon annanstans i marken samt se över hur tråden ligger på vägen dit?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Svar ja. Lämpligtvis ett ställe där marken är blöt, dike, mosse eller allmänt surhål!
Har du testat?L lidagard skrev:Tack för svar! Aggregatet är i nuläget jordat i en stålbalk som är fastgjuten i gödselplattan. Balken hänger samman med kättingar som går runt hela ladugården invändigt och nära vattenledningar osv, ja. Jag borde alltså pröva att slå ned ett spett rejält någon annanstans i marken samt se över hur tråden ligger på vägen dit?
Tre år senare kommer mitt svar, men det är säkerligen till nytta för någon som råkar söka upp denna tråd. Jordkabeln till elaggregatet låg emot stuprör och annat längs vägen. Detta åtgärdades samt att tre jordspett slogs ned i ett lagom surt hål en bit bort.
Detta avhjälpte problemet med stötar en hel del, men inte helt. Nyligen kompletterade vi elsystemet i villan med en JFB, varpå ett jordfel i matningen till cirkulationspumpen till vedpannan hittades. Enligt elektrikern kan detta ha bidragit till krypström i rören? Hur som helst tror vi att det haft effekt, kvarstår att se efter en kraftigare regnperiod då detta brukar förvärra saken.
Detta avhjälpte problemet med stötar en hel del, men inte helt. Nyligen kompletterade vi elsystemet i villan med en JFB, varpå ett jordfel i matningen till cirkulationspumpen till vedpannan hittades. Enligt elektrikern kan detta ha bidragit till krypström i rören? Hur som helst tror vi att det haft effekt, kvarstår att se efter en kraftigare regnperiod då detta brukar förvärra saken.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Tack för uppdateringen, alltid kul att få veta hur det har gått!
Klicka här för att svara

