Thomas59
telabtelab skrev:
Å fan. Stort!!!
Jag bara citerade acme lite högre upp.

Men då går du inte in och gör dig rolig, din fegis :eek:
Ok vi kanske hamnade lite OT.

Jag har inte sett att du svarat på frågan vad din garanti innebär eller vad du säger till en kund som oroligt frågar om det är ok för försäkringsbolaget att du inte har behörighet för våtrum och att du anser dig kunna tolka reglerna lite fritt eller göra godtyckliga avsteg då du anser att reglerna är felaktiga. Skulle vara intresssant om du kunde svara på detta.

T
Thomas59 skrev:
Ok vi kanske hamnade lite OT.

Jag har inte sett att du svarat på frågan vad din garanti innebär eller vad du säger till en kund som oroligt frågar om det är ok för försäkringsbolaget att du inte har behörighet för våtrum och att du anser dig kunna tolka reglerna lite fritt eller göra godtyckliga avsteg då du anser att reglerna är felaktiga. Skulle vara intresssant om du kunde svara på detta.
Min garanti på utförda uppdrag ligger mellan 2- 5 år.
Ja, jag har försäkrat för att utföra våtrum, men om mitt företag inte exsisterar längre så förstår jag väl att kundens bolag måste gå in. Och då säger väl försäkringsbolagen att något intyg inte gäller vid skada. Utredning skall göras och finns det då brister i BBV regler så kommer det bli problem. För det finns mängder av brister, trots att dom är små. Och det gäller alla d.v.s även behöriga.

Det har ju funnits PER´S branschregler i alla tider kan man ju tycka , och hade dom "behöriga" bara följt dom reglerna så hade inte dom nya kommit i den här utsträckningen.

Jag ska anmäla mig kursen och få ett cert naturligtvis, speciellt nu när polackerna nästan är borta tack vare rot-avdraget.

P
telabtelab skrev:
Hej ACME.
Siffran kommer ifrån en casco människa som höll ett föredrag om sina nya produkter. Han hävdade att försäkringsbolagen gjort en undersökning för att se om det var "Timell effekten " som gjort att fuktskadorna skjutit i höjden.
Om det var Timell-effekten som skulle utredas så tvivlar jag starkt på att man tittade på om firman var behörig eller ej. I det läget är bara förhållandet Hemmapulare vs Hantverkare intressant.
Att 77% av skadorna inträffar i badrum byggda av hantverkare säger ju inte så mycket egentligen, eftersom det inte framgår hur många av alla badrum det är som har byggts av respektive kategori.
Om dessa 27% utgör 80% av alla hemmapulade badrum, och de 77% utgör 5% av alla badrum byggda av hantverkare så blir bilden annorlunda.

Om det, mot förmodan, var behöriga firmor man jämförde med så kvarstår frågan; Behöriga inom vad? VVS? Plattsättning? Mattläggning? Målning?

Thomas59
telabtelab skrev:
Ja, jag har försäkrat för att utföra våtrum, men om mitt företag inte exsisterar längre så förstår jag väl att kundens bolag måste gå in. Och då säger väl försäkringsbolagen att något intyg inte gäller vid skada. Utredning skall göras och finns det då brister i BBV regler så kommer det bli problem. För det finns mängder av brister, trots att dom är små. Och det gäller alla d.v.s även behöriga.

Det har ju funnits PER´S branschregler i alla tider kan man ju tycka , och hade dom "behöriga" bara följt dom reglerna så hade inte dom nya kommit i den här utsträckningen.

Jag ska anmäla mig kursen och få ett cert naturligtvis, speciellt nu när polackerna nästan är borta tack vare rot-avdraget.
Känner ditt försäkringsbolag till att du saknar behörighet men ändå utför våtrumsarbeten? Känner ditt försäkringsbolag till att du medvetet gör avsteg från våtrumsreglerna efter eget huvud?

Utför du arbeten utan att ha bolag? Är dina kunder medvetna om risken att deras försäkringsbolag sannorlikt nekar ersättning då arbetet utförts av ett ej behörigt bolag eller inget bolag alls och på sätt som inte inryms under våtrumsreglerna?

Vad menar du egentligen med ditt sista stycke?
Och då säger väl försäkringsbolagen att något intyg inte gäller vid skada. Utredning skall göras och finns det då brister i BBV regler så kommer det bli problem. För det finns mängder av brister, trots att dom är små. Och det gäller alla d.v.s även behöriga.

Du bygger säkert bra våtrum men som du ser är jag lite bekymrad för att du inte verkar inse vilka konsekvenserna kan bli av att du saknar behörighet och gör medvetna avsteg från reglerna.

P
telabtelab skrev:
Behörig byggare? Inom vad?
Citera hela stycket jag skrev så blir det lättare att klura ut vilken behörighet jag syftade på.

telabtelab skrev:
Och det är en skriftlig garanti som du ger alla dina kunder?
Du, och alla andra som utför arbeten åt privatpersoner, har ansvar i tio år för utfört arbete.

Ja, jag har försäkrat för att utföra våtrum
Ingår plattsättningen i dina arbetsuppgifter, eller lejer du in en behörig plattsättare?

Utredning skall göras och finns det då brister i BBV regler så kommer det bli problem. För det finns mängder av brister, trots att dom är små. Och det gäller alla d.v.s även behöriga.
Vilka är dessa brister i BBV som du syftar på?

T
Thomas59 skrev:
Känner ditt försäkringsbolag till att du saknar behörighet men ändå utför våtrumsarbeten? Känner ditt försäkringsbolag till att du medvetet gör avsteg från våtrumsreglerna efter eget huvud?
Ja, jag har återställt våtrum efter "behöriga" byggfuskat, via byggfelsförsäkringen.
Det var samma bolag som jag själv har försäkrat i.
Och ja, detta var innan dom nya reglerna.
Jag har som jag sagt förut inte gjort något våtrum sedan dom nya reglerna tillkommit.

Efter eget huvud?

T
ACME skrev:
Självklart.
Och jag har hållt på sedan- 94 och aldrig någonsin behövt att åtgärda något garantijobb.

T
ACME skrev:
Citera hela stycket jag skrev så blir det lättare att klura ut vilken behörighet jag syftade på.

Du, och alla andra som utför arbeten åt privatpersoner, har ansvar i tio år för utfört arbete.
Jag vet inte om du snöat in på byggfelsförsäkringen ACME.

Fem års garanti är grym garanti, jag vet att tio år gäller om det är uppenbarligen är fusk.

Har du någon praxis på din tio-års garanti som du ältat i flertal trådar?

P
Ältat i flertal trådar?? Vilka då?

10 års ansvar för utfört arbete gäller enligt konsumenttjänstlagen. Ansvar och garanti är i princip samma sak, det enda som skiljer är att bevisbördan flyttas till kunden efter garantitidens utgång.

T
acme skrev:
ältat i flertal trådar?? Vilka då?

10 års ansvar för utfört arbete gäller enligt konsumenttjänstlagen. Ansvar och garanti är i princip samma sak, det enda som skiljer är att bevisbördan flyttas till kunden efter garantitidens utgång.
praxis ??

P
Vad menar du?

T
Att du har ett rättsfall på det du hävdar,

P
Det är bara att läsa innantill, 17§ Konsumenttjänstlagen. Den är en tvingande lag, och därmed kan du inte ge dina kunder sämre villkor än vad som anges i den.

"Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid.
Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse".

T
ACME skrev:
Det är bara att läsa innantill, 17§ Konsumenttjänstlagen. Den är en tvingande lag, och därmed kan du inte ge dina kunder sämre villkor än vad som anges i den.

"Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid.

Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse".
Snälla Acme du måste ju läsa texten innan du lovar alla privat personer tio års garanti !!!!! Du är ju falsk.

Ska jag citera lite mer i från paragrafen kanske.

Har näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder, får reklamation alltid ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades.

Tar du fram en rättspraxis så OK

Redigerat:
Thomas59
telabtelab skrev:
Snälla Acme du måste ju läsa texten innan du lovar alla privat personer tio års garanti !!!!! Du är ju falsk.

Ska jag citera lite mer i från paragrafen kanske.

Har näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder, får reklamation alltid ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades.

Tar du fram en rättspraxis så OK
Det är inte lätt att tolka lagtext, även erfarna jurister kan hamna snett.

Det text du citerar från Konsumenttjänstlagen är ett tillägg/undantag till §17 första stycket och innebär att kunden OAVSETT vilka frister som anges i §17 1st ALLTID kan reklamera ett utfört arbete om näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

Det undantaget syftar i första hand till att förlänga reklamationsfristen i det fall den enligt lagtexten är KORTARE än 10 år.

Skrivningen ger också en öppning för att under beskrivna förhållanden godkänna reklamationer som inte gjorts enligt de frister som anges eller i fallet med arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningarpå mark eller i vatten eller på andra fasta saker, där reklamationen kanske gjorts senare än vad som kan anses som skäligt enligt första stycket.

Vidare är det ju så att Näringsidkaren, enligt §4 Konsumenttjänstlagen, "skall utföra tjänsten fackmässigt" och redan ditt medvetna avsteg från våtrumsreglerna och din avsaknad av behörighet skulle nog ligga dig tungt i fatet vid en ev tvist.

Har svårt att se vilka belägg du skulle kunna ha för att beskriva ACME som falsk. De allra flesta skulle nog anse ACME's inställning som helt korrekt och sund.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.