T
Är det mig du frågar cornelis?

T
Thomas59 skrev:
Hej å hå, en badrumsbyggare, förmodligen utan certifiering får man anta, som tänker bygga badrum med lite egna kreativa idéer kring tätskiktsunderlag.
Hej Thomas Di Léva.
Stavade jag rätt?

Thomas59
Jag bara undrar hur du har tänkt?

Det är ju ganska strikta regler kring våtrum och försäkringsbolagen (dina kunders alltså) kan ju vara ganska kinkiga. Tom så kinkiga att dom vägrar ersättning pga skitsaker. Tex kan en sån sak som saknat intyg för ett våtrum som är byggt av ett certifierat företag enligt konstens alla regler komma att riskera att underkännas.

Hur har du tänkt det med din garanti? Räknar du kallt med att ALDRIG råka ut för garantianspråk eller? Hur ser dina garantivillkor ut?

Jag har ingen anledning att ifrågasätta kvaliteten på dina jobb, jag ser bara ett antal praktiska/administrativa problem som kan vara nog så besvärande.

T
Thomas59 skrev:
Jag bara undrar hur du har tänkt?

Det är ju ganska strikta regler kring våtrum och försäkringsbolagen (dina kunders alltså) kan ju vara ganska kinkiga. Tom så kinkiga att dom vägrar ersättning pga skitsaker. Tex kan en sån sak som saknat intyg för ett våtrum som är byggt av ett certifierat företag enligt konstens alla regler komma att riskera att underkännas.

Hur har du tänkt det med din garanti? Räknar du kallt med att ALDRIG råka ut för garantianspråk eller? Hur ser dina garantivillkor ut?

Jag har ingen anledning att ifrågasätta kvaliteten på dina jobb, jag ser bara ett antal praktiska/administrativa problem som kan vara nog så besvärande.
Hej min namne.
Jag vet att reglerna är striktka, men även väldigt skruvade.
Nja,det där har du fått om bakfoten. tror jag. Vart gär gränsen mellan certifierad och hemmapul?

Jag har mina försäkringar, är byggare och bara inte en våtrumsråtta :)

T
ACME skrev:
Helt rätt ju acne!!

Thomas59
Tja att reglerna generellt är skruvade vet jag inte om jag kan hålla med om men visst, det finns nog enskildheter som skulle kunna diskuteras.

Vad har jag fått om bakfoten menar du?

Gränsen mellan hemmapul och certifierad/behörig våtrumsbyggare går väl ungefär vid certifikatet/behörigheten som man väl kan utgå ifrån att den våtrumsbyggaren har eller menar du att det finns någon annan gräns?

Hemmapul blir det väl i praktiken även om ett företag gör jobbet men saknar behörighet, i alla fall ur försäkringsbolagets synvinkel.

Ok, täcker dina försäkringar även våtrumsjobb trots att du saknar behörighet och täcker försäkringen även de garantier du utfärdar?

Vad säger du till kunder som undrar om dom kan få problem med försäkringsbolaget då du saknar behörighet och gör medvetna avsteg från våtrumsreglerna?

Bara undrar då det finns lite inbyggda motsättningar i det du beskriver.

P
telabtelab skrev:
Jätttebra, och inget har hänt som borde tas upp här?
Nej, vad skulle det vara?

En fråga, vad använder du för material som kortling?
Träreglar.

Plyfan gör ju så som du kallar det "sakerna" blir inte bara lite lättare utan, jättemycket lättare att skruva fast i. Eller har du ett bättre alternativ angående skruva fast nya saker i än gips?
Det handlar ju om att få infästningarna täta, precis som Mäster redan har beskrivit.

Jag fattar ju att du är en skitduktig kille på att bygga badrum, och jag antar att du också rivit många "nya"badrum.
Har du i något fall någonsin känt att ( fan utan plyfan hade det varit grönt)?
Visst har jag varit med om att riva ut nya badrum som har varit felbyggda. Det begås ju tyvärr betydligt allvarligare fel än att montera plyfa i väggarna.

Jag har åkt på många skador där spån/plyfa har svällt upp och spräckt tätskikt och kakel. Framför allt så har det handlat om badkarsblandare utan blandarfäste, där blandaren fäster med en skruv och mässingshylsa i väggen.
Mindre saker som har monterats i plyfan utanför våtzonen skapar däremot sällan problem. På den punkten tycker jag att Säker Vatten är mer logisk än BBV, eftersom kravet på infästningar i massiv konstruktion endast gäller i våtzonen.

P
Förresten...vad ger du för garantier jämfört med en "BKR-kille"?

Jag kan faktiskt inte begripa varför en massa byggare åker omkring och bygger badrum på sitt eget sätt istället för att följa gällande branschregler? Det är inte svårt att följa reglerna, kunden betalar för det och det är det enda sättet att få ut någon ersättning på entreprenadförsäkringen om oturen skulle vara framme.

Som Thomas påpekar så gäller inte försäkringen om man saknar behörighet för dom arbeten man utför.

Skillnaden mellan hemmapul och certifierat pul är väl att du tar betalt för att bygga badrummet. Tar du ut full debitering motsvarande vad en behörig byggare tar ut, så förväntar sig kunden säkert att det också ska utföras fackmässigt, dvs enligt branschreglerna.

Redigerat av moderator:
T
77% av alla fuktskador i badrum är fusk och är utförda av behöriga.

Jag tycker bara att dom nya reglerna inte är genomtänkta utan framkrystade i panik.
För att du har en klisterlapp bak på bilen så garanterar det ju knappast det blir ett bra jobb. det är bara en löjlig kostnad som även den måste betalas av kunden.

P
telabtelab skrev:
77% av alla fuktskador i badrum är fusk och är utförda av behöriga.
Vart kommer den siffran ifrån, och behöriga inom vad?

För att du har en klisterlapp bak på bilen så garanterar det ju knappast det blir ett bra jobb. det är bara en löjlig kostnad som även den måste betalas av kunden.
Nej, det är ingen garanti, men då har vederbörande i alla fall gått kursen och godkänt att hans jobb kan komma att kontrolleras av BKR's besiktningsmän (Anticimex).
Skillnaden ekonomiskt sett är nog i de allra flesta fall att hantverkaren får mindre pengar i plånboken.

T
ACME skrev:
Vart kommer den siffran ifrån, och behöriga inom vad?
Hej ACME.

Siffran kommer ifrån en casco människa som höll ett föredrag om sina nya produkter. Han hävdade att försäkringsbolagen gjort en undersökning för att se om det var "Timell effekten " som gjort att fuktskadorna skjutit i höjden.

J
Rätt kul sträng att läsa.

Väldigt många hantverkare idag gör sämre jobb än var "hemmapulare" gör enligt försäkringsbolagen.

Antar att det beror på att väldigt många hantverkare fuskar och skiter i rätt många små detaljer eftersom de anser sig ha rutin och att de ofta jobbar under tidspress medans många hemmapulare är livrädda för att göra något fel och läser därför ALLT innan dom börjar.

Därmed inte sagt att det inte finns hantverkare som är mycket duktigt och följer allt regler men tyvärr så är det ofta just hantverkare som man ser fuskar.

telabtelab skrev:
Hej ACME.

Siffran kommer ifrån en casco människa som höll ett föredrag om sina nya produkter. Han hävdade att försäkringsbolagen gjort en undersökning för att se om det var "Timell effekten " som gjort att fuktskadorna skjutit i höjden.
Den siffran stämmer bra med vad jag hörde på TV för någon månad sedan.

Redigerat av moderator:
T
ACME skrev:
Tar du ut full debitering motsvarande vad en behörig byggare tar ut, så förväntar sig kunden säkert att det också ska utföras fackmässigt, dvs enligt branschreglerna.
Behörig byggare? Inom vad?

Thomas59
telabtelab skrev:
Behörig byggare? Inom vad?
En vild gissning, ett långskott, kan det vara behörig våtrumsbyggare.......? Hmmm, vad var det nu tråden handlade om?

T
Thomas59 skrev:
En vild gissning, ett långskott, kan det vara behörig våtrumsbyggare.......? Hmmm, vad var det nu tråden handlade om?
Å fan. Stort!!!
Jag bara citerade acme lite högre upp.

Men då går du inte in och gör dig rolig, din fegis :eek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.