Hej,

Jag har problem med att rök drar in från grannen som eldar och vill få kläm på vad en flytt av vårt friskluftsintag skulle gå på. Jag har undersökt många alternativ på lösning, tro mig, men nu är det fokus på att flytta intaget som är intressant.

Vi har ett FTX-aggregat (Ventex 300) på vinden som sitter monterat nära den östra gaveln. Ca 13 meter åt andra hållet är den västra gaveln. Vad tror ni att det går på att flytta intaget? Jag är ute efter att få jobbet gjort helt enkelt.

När jag tittat på FTX-aggregatet och den filterlåda som är monterad före ser det trångt ut att bara kunna dra ett nytt rör till andra sidan men det kanske inte är omöjligt. Titta på bilderna och försök avgöra. Jag har såklart försökt kontakta en hel drös med ventilationsfirmor redan men ingen tycks ha tid att ge en offert på arbetet eller ens svara. Så vad säger ni här på forumet?

Jag ser att det finns olika alternativ, antingen så flyttas hela aggregatet, filterlådan eller ingetdera (ifall det går att klämma in ett rör på något sätt). Vad kostar material och arbete på ett ungefär? Tack på förhand för svar!

Bild 1: FTX-låda och filterlåda
Bild 2: Närbild som visar att det är tight samt tryckmätare på väggen
Bild 3: Hål i tegelfasad där befintligt intag sitter
Bild 4: Rör som leder till olika rum samt utrymmet i riktning mot den västra fasaden
Bild 5: Västra fasaden men tänkt plats för nytt intag
Bild 6: Utsikt genom fönster på västra fasaden. Under är tak över uteplats i kanalplast som kanske försvårar håltagnig i fasaden då det är går att gå på.

• FTX-aggregat och filterlåda på vinden nära trätak och lutande vägg, röranslutningar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på FTX-aggregat och filterlåda på vinden med trångt utrymme och synliga ventilationrör.
    Skapa konto
  • En trång installation av ett ventilationsrör genom en utskärning i en trärörelse, som visar lite utrymme för att dra ett nytt rör.
    Skapa konto
  • Isolerade ventilationsrör och ett FTX-aggregat monterat på en vind med lutande takstolar och kartonger på golvet.
    Skapa konto
  • Vindrumsinteriör med träbeklädnad, ett fönster med gardiner och en lutande takkonstruktion.
    Skapa konto
  • Utsikt genom fönster med västra fasaden och trädgård, potentiell plats för nytt luftsintag.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.