Hejsan,

Jag har en CTC ekoflex av okänd årsmodell som kan köras via pellets alternativt el. Förra ägaren har ingen koll på hur den styrdes så därför vänder jag mig nu hit. Hur kostnadseffektiviseras jag driften? Har ni några andra tips? Tacksam för allt!
 
Shakalaka Shakalaka skrev:
Hejsan,

Jag har en CTC ekoflex av okänd årsmodell som kan köras via pellets alternativt el. Förra ägaren har ingen koll på hur den styrdes så därför vänder jag mig nu hit. Hur kostnadseffektiviseras jag driften? Har ni några andra tips? Tacksam för allt!
Beroende på hur ditt elavtal ser ut så räkna ut om direktel eler pellets blir billigast. Ska du ta ett nytt avtal blir nog pellets billigare. Ladda ned handboken för ecoflex, kör hem lite pellets från Byggmax och prova. Är det någon annan som ägt pannan tidigare så kan inställningarna vara hursomhelst.
Styrningen är ju automatisk så har du lagom temperatur på rökgasen så är ju pannan redan kostnadseffektiviserad. Har du termostater på elementen så har du redan den bästa värmestyrningen med valfri temperatur i vartdera av rummen. Tjatet om framledningstemperatur och shuntstyrning som alltid kommer i sådana här sammanhang gäller för värmepumpar som är effektiast vid låg framledningstemperatur medan pellets inte har sådana problem. Värmen stannar i huset även om framledningstemperaturen är hög.
Sotas bör pannan omkring 3 gånger per vinter men det är ett enkelt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.