13 523 läst ·
68 svar
14k läst
68 svar
Kostnader hantverkare rimligt?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
400:-/kvm... ??
De flesta standardkök innehåller typ 2-3kvm kakel.
Eftersom detta är ett konsumentforum så antar jag att dina 400 är inkl. moms vilket gör 320:- ex.m.
Detta innebär att man skulle få 640- 960:- för en kakelsättning i ett kök vilket är totalt orimligt med tanke på vad det tar i tid att köra fram och åter, blanda fix och fog, sättning och fogning, rengöring av saker...
Det motsvarar ca. 1,5 - 2,5 arbetstimmar !!...och det gör inte jag jobbet på i alla fall.
Nej du... de priserna kan nog bara fungera i den norrländska urskogen där hantverkarna får leta med ljus och lykta efter att ha daglig sysselsättning...
De flesta standardkök innehåller typ 2-3kvm kakel.
Eftersom detta är ett konsumentforum så antar jag att dina 400 är inkl. moms vilket gör 320:- ex.m.
Detta innebär att man skulle få 640- 960:- för en kakelsättning i ett kök vilket är totalt orimligt med tanke på vad det tar i tid att köra fram och åter, blanda fix och fog, sättning och fogning, rengöring av saker...
Det motsvarar ca. 1,5 - 2,5 arbetstimmar !!...och det gör inte jag jobbet på i alla fall.
Nej du... de priserna kan nog bara fungera i den norrländska urskogen där hantverkarna får leta med ljus och lykta efter att ha daglig sysselsättning...
Har ochså lite svårt att förstå varför en del plattsättare lämnar ett kvm pris. Timpenning är väl lite rimligare och rättvisande. Tex så tar 2-3 kvm i ett vanligt kök runt tre timmar om man räknar alla moment, vilket borde bli en kostnad på cirka 1500:- inklusive moms.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
I och för sig är det ganska svårt att säga vad det tar i tid, för en kakelsättning kan ta en hel dag också beroende på många olika faktorer.JLAINE skrev:
Behöver man spackla upp väggarna ?
Hur många kvadratmeter ?
Vilken typ av platta/mosaik ?
Hur många vägguttag/brytare ?
Behöver man vattensåga översta raden ?
Men visst... det blir mer rättvisande med timpeng på sådant jobb...
Precis vad jag syftar på, även ett jobb på 3kvm drar lätt iväg i tid och är inte omöjligt att man kommer upp i 5-8 timmar heller, fast man inte maskar.Paul-Staffanstorp skrev:I och för sig är det ganska svårt att säga vad det tar i tid, för en kakelsättning kan ta en hel dag också beroende på många olika faktorer.
Behöver man spackla upp väggarna ?
Hur många kvadratmeter ?
Vilken typ av platta/mosaik ?
Hur många vägguttag/brytare ?
Behöver man vattensåga översta raden ?
Men visst... det blir mer rättvisande med timpeng på sådant jobb...
Därför förstår inte jag de hantverkare som ens debiterar enligt kvm modellen. Säger de i telefon att 600:- per kvm så kommer de ändå ändra sig om man måste börja putsa upp väggar eller vattensåga, vad nu det innebär?
Är det ens vanligt med kvm pris i plattsättar branschen?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag syftade på ifall den översta raden mot skåpen blir så pass smal så att man inte kan skära/knäcka den utan måste köra den med vattensågen vilket tar mer tid.JLAINE skrev:Precis vad jag syftar på, även ett jobb på 3kvm drar lätt iväg i tid och är inte omöjligt att man kommer upp i 5-8 timmar heller, fast man inte maskar.
Därför förstår inte jag de hantverkare som ens debiterar enligt kvm modellen. Säger de i telefon att 600:- per kvm så kommer de ändå ändra sig om man måste börja putsa upp väggar eller vattensåga, vad nu det innebär?
Är det ens vanligt med kvm pris i plattsättar branschen?
http://www.byggtillbehor.se/produkter/bilder/300038.jpg
Redigerat:
Hej igen!
Nu har vi fått offerten från de som var här för ett litet tag sedan. Jag e-postade ritningarna till dem eftersom jag inte hittade dem när de var här.
Offerten inkluderar montering av kök och kakling. Nerrivning och bortforsling ingår inte. 19'-22' beroende på underlaget. Innebär ca 11' efter rotavdrag.
Kruxet: de vill inte själva ansöka om rotavdrag. De tycker det är för krångligt och tar för lång tid.
För visst är det väl så att vi betalar summan minus rotavdraget, och hantverkaren fyller i ansökan och skickar till skatteverket som skickar pengar till hantverkaren?
Eller kan vi göra så att vi betalar allt, ansöker om rotavdrag hos skatteverket med hantverkarnas underskrift och får pengar av skatteverket?
Pernilla
Nu har vi fått offerten från de som var här för ett litet tag sedan. Jag e-postade ritningarna till dem eftersom jag inte hittade dem när de var här.
Offerten inkluderar montering av kök och kakling. Nerrivning och bortforsling ingår inte. 19'-22' beroende på underlaget. Innebär ca 11' efter rotavdrag.
Kruxet: de vill inte själva ansöka om rotavdrag. De tycker det är för krångligt och tar för lång tid.
För visst är det väl så att vi betalar summan minus rotavdraget, och hantverkaren fyller i ansökan och skickar till skatteverket som skickar pengar till hantverkaren?
Eller kan vi göra så att vi betalar allt, ansöker om rotavdrag hos skatteverket med hantverkarnas underskrift och får pengar av skatteverket?
Pernilla
Före 31/12 2009 kan ni själva skicka in er Rot-ansökan. Från och med 1/1 2010 är det enbart hantverkaren som kan göra detta. En hantverkare som monterar kök och inte vill hantera Rot-ansökningar lär inte bli gammal på marknaden.
OJ! Kan vi ansöka om rotavdrag före 31/12 även om jobbet inte blir utfört förrän i januari 2010?Hemmakatten skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu ser du att jag inte hade speciellt fel i mina åsikter om priset...pillan71 skrev:Hej igen!
Pernilla
Ni kan själv göra avdraget detta året, men jag anser ju nog att det är hantverkarens jobb och jag kan inte förstå vad problemet är för jag har gjort det flera ggr själv och det tar inte så speciellt mycket tid om man gör rätt från början.
Ska ni göra det själv råder jag dig att verkligen få se företagarens F-skattsedel och se så den är aktuell för detta året för jag har fått höra att det finns ganska många företag som just tvingar kunderna att själv sköta det hela därför att de inte har en giltig F-skatt utan de har bara sagt att de har en för de flesta kunderna kollar inte så noga.
Sådana företag anser jag inte att man ska gynna. :blushing:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nix... ni kan inte ansöka innan ni betalt fakturan som avser arbetet vad jag vet iaf...pillan71 skrev:
Precis som vi hantverkare som måste vänta på att kunderna betalat oss innan vi kan ansöka om betalning från rsv...
Då har man fått lära sig något nytt idag ochså! Dock så brukar jag räkna på ytan först för att slippa en allt för smal rad och för att kunna välja lämplig kakelstorlek.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jaha du...JLAINE skrev:
Men måttet mellan bänkskiva och underkanten på väggskåpen är ju given och i de flesta fall ganska så runt 500mm beroende på köksleverantör.
Jag kan ju inte alla ggr tvinga kunderna att köpa plattor som går jämnt upp ju...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst... men vad är rätt kakel i ett kök där du har typ 498mm mellan bänkskiva och skåp som till exempel HTH har...JLAINE skrev:
Ingen kakel går jämt upp här utan det blir i princip alltid en liten liten bit som måste kapas bort vilket inte fungerar med en vanlig skärare...